פישמן מתנגד לבקשת כינוס הנכסים של לאומי: "תביא לתוצאה הפוכה מהמקווה"

טוען כי מינוי כונס זמני למניות השליטה בכלכלית ירושלים יוצר חוסר ודאות שהשוק מתרגם להפחתת ערך * כלכלית תממש את רוב נכסיה בחו"ל

אליעזר פישמן / צלם: תמר מצפי
אליעזר פישמן / צלם: תמר מצפי

אליעזר פישמן מתנגד לבקשה למינוי כונס נכסים זמני למניות השליטה בכלכלית ירושלים. בתגובה שהגישו היום פישמן והחברות הפרטיות שבבעלותו, נטען כי התוצאה הכלכלית של מינוי כונס נכסים זמני תביא לתוצאה הפוכה מזו המבוקשת על ידי הבנק.

בשבוע שעבר התפוצצה עסקה למכירת מניות השליטה בכלכלית (כ-40%) לקבוצת משקיעים בראשות האחים נקש. בנק לאומי, שהמניות משועבדות לטובתו, הגיש מיד לאחר מכן בקשה למינוי כונסי נכסים על המניות, מהלך שנועד ליטול אותן מידיו של פישמן, שחובותיו הפרטיים ללאומי מגיעים לכ-2 מיליארד שקל.

באמצעות עו"ד שלום גולדבלט, טוען כעת פישמן כי "המניות נשוא הבקשה משועבדות לבנק בשעבודים ספציפיים... גם אם לבנק יש זכות משפטית לאכוף את השעבודים, ואפילו אם מדובר בזכות קניינית, זכות זו אינה בלתי מוגבלת ואין מקום לממשה ולמנות כונס נכסים זמני, בנסיבות שבהן אין מתאם בין הסעד המבוקש לבין מטרתו", נטען בתגובה.

לדברי בא כוחו, גם אין בבקשת הבנק כל טענה, ולו ברמז, שפישמן או החברות בבעלותו מקשים או לא מסייעים בהליכי המכירה. "מה הרבותא שיש במינוי כונס נכסים זמני בנסיבות אלו, שבהן ממילא המניות משועבדות ומוחזקות בידי הבנק והבנק פועל למכירתן, ללא הפרעה ולפי שיקול דעתו?", תוהה נציגו של פישמן בתגובתו. לדבריו, דווקא מינוי כונס זמני יביא לשחיקה בערך הבטוחה שכן ההליך משדר לשוק שבמכירה כפויה ניתן לרכוש את המניות המשועבדות בנזיד עדשים.

לפי הנטען בתגובה, ההליך גם יפגע בנכס הבסיס, כלכלית ירושלים, "שכן מינוי כונס נכסים זמני על המניות המשועבדות יוצר חוסר ודאות בקשר עם השליטה - 'מי בעל הבית' בחברת כלכלית, שהשוק מתרגם להפחתת ערך". עוד נטען כי "מינוי כונס נכסים זמני יוצר בשוק חשש שעלול להוות זרז להעמדת חובות לפירעון מיידי למימוש שעבודים אחרים ובכך לגלגל כדור שלג שישפיע לרעה גם על חברות תפעוליות ופעילות במדרג הקבוצה. נדמה לבנק שבקשת הכינוס היא אך ורק במימד שבין הבנק והמשיבות, אך בפועל, השלכות הבקשה עלולות להגיע הרבה מעבר לכך, ומבלי שיש לכך כל צורך או הצדקה", מתריעות החברות בתגובתן.

בא כוחו של פישמן גם מציין בתגובתו כי היחסים בינו לבין הבנק היו מבוססים לאורך השנים על שקיפות מלאה ושיתוף פעולה. "הבנק בקיא באופן מלא במארג נכסיו והתחייבויותיו של פישמן, כפי שהיו בכל עת בעשורים האחרונים, עלה עמו וירד עמו, ובשבוע שעבר לא קרה דבר מהותי לרעה שהצדיק בקשה לאכיפת שעבודים ולמינוי כונס נכסים זמני", נטען. בתגובה מודגש כי בבקשת הבנק אין כל טענה או רמז המטיל דופי ביושרו של פישמן, או לנסיון העדפה או הברחה של המניות המשועבדות.

הקטנת המינוף וחיזוק בסיס ההון

ובתוך כך, כלכלית ירושלים מתכננת לממש את רוב נכסיה בחו"ל עד שנת 2018, ולממש נכסים גם בישראל. זאת, כחלק מתוכנית עסקית שבבסיסה הקטנת המינוף וחיזוק בסיס ההון. היום פרסמה החברה מצגת לקראת אסיפת מחזיקי האג"ח שלה שתתכנס מחר, ובה צפויים הנושים לקבל דיווח ממנהלי החברה על מצבה. כלכלית ירושלים מציינת במצגת שבכוונתה לממש נכסים בהיקף של 3.7 מיליארד שקל ושהתזרים הפנוי בגינם צפוי להסתכם ב-2.2 מיליארד שקל. עם זאת, גם היום נמשכה המגמה השלילית במניה, שירדה בשבוע האחרון יותר מ-40%, ומשקפת כעת לחברה שווי של כחצי מיליארד שקל בלבד. אג"ח החברה, בהיקף כולל של קרוב ל-2 מיליארד שקל, צנחו אף הן בשבוע האחרון ב-10%-20% מחשש לכשל פירעון והן נסחרות בתשואות של עד 30%.

כלכלית ירושלים, מקבוצות הנדל"ן הגדולות בישראל, שולטת בחברות מבני תעשיה, דרבן, סויטלנד ומירלנד. לפי המצגת שפורסמה היום, שווי הנדל"ן של החברה הוא 15.9 מיליארד שקל, וברובו (84%) מדובר בנדל"ן מניב. מתוך הנדל"ן המניב, שווי של כ-7.7 מיליארד שקל הוא נדל"ן מניב בישראל, והיתר מחולק בין גרמניה, רוסיה ומדינות נוספות.

בחברה מציינים כי נכסים שנמכרו לאחר סיום הרבעון השני הקטינו את החוב הפיננסי נטו ב-409 מיליון שקל לכ-11.7 מיליארד שקל, ונכסים נוספים שיימכרו ברבעון הרביעי יקטינו את החוב בעוד 161 מיליון שקל. תחזית המימושים לשנת 2016 כוללת מימוש נכסים בגרמניה, קנדה, שווייץ, ארה"ב (פלורידה), צרפת וישראל. בסך הכול מצפה החברה להקטין את החוב הפיננסי נטו כתוצאה מהמימושים בכ-1.7 מיליארד שקל לכ-9.8 מיליארד שקל בסוף 2016.

בסוף 2017 יגיע החוב הפיננסי נטו לכ-9.1 מיליארד שקל על רקע מימושים נוספים, ויחס החוב הפיננסי נטו ל-EBITDA יגיע ל-14.6, לעומת 14.7 בסוף 2016 ו-15.1 כיום. המהלך יימשך גם ב-2018 ובסוף אותה שנה יגיע החוב הפיננסי נטו ל-8.4 מיליארד שקל ויחס החוב הפיננסי נטו ל-EBITDA ל-14.7.

כלכלית ירושלים מפרסמת גם תחזית רווח שמתבססת על הנחות העבודה שלה, ולפיהן היא מצפה להציג ב-2016 רווח של כ-262 מיליון שקל (המיוחס לבעלי המניות) וכ-244 מיליון שקל בכל אחת מהשנים 2017-2018. החברה דיווחה בשבוע שעבר כי כדי להקל על לחץ הפירעונות עמו היא מתמודדת בכוונתה לפרסם הצעת רכש חליפין ל-400 מיליון שקל אג"ח קצרות מסדרה ו' לאיגרות ארוכות יותר מסדרה י'. במקביל מתכננת כלכלית להנפיק מניות בהיקף 100 מיליון שקל ב-2015, ולבצע הנפקה בהיקף דומה ב-2016.

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"