מכרז מחיר למשתכן בלוד: דירה של 108 מ"ר ב-770 א' ש'

כחלון: "התוצאות של המכרזים הם תוצאה ישירה של הפסקת הספסור בקרקע. דירה במרכז הארץ בפחות מ-800 אלף שקל - זאת בשורה לילדים שלנו. כבר חודש שני ברציפות שאנחנו רואים שהמשקיעים מתרחקים משוק הדיור בעקבות מס הרכישה וזה מפנה דירות לצעירים"

הצלחה גם במכרז השלישי שנסגר היום במסגרת תוכנית מחיר למשתכן. לאחר שני המכרזים שכבר נסגרו בשבועיים האחרונים, בעפולה ובקרית מוצקין, נסגר היום (ב') בצהריים מכרז נוסף לבניית 376 יחידות דיור בשכונת אחיסמך בלוד. למכרז ניגשו 18 קבלנים ויזמים שונים אך בסופו של דבר חברה אחת זכתה בכל שלושת המתחמים שיצאו למכרז. מדובר בחברת זוהר וצפריר שרבט יזמות ובניה, שהציעה את ההצעות הנמוכות ביותר למ"ר.

על פי ההצעות הזוכות, שעמדו בממוצע על 6,095 שקל למ"ר, ועל פי שטח דירה ממוצע בתב"ע שעומד על 108 מ"ר, ממוצע ההצעות הזוכות עתיד להניב דירות במחיר של כ-770 אלף שקל. נציין, שההפרש בין ההצעות הזוכות למחיר המקסימום אותו קבע השמאי הממשלתי הראשי עמד על בין 17% ל-19%, הפרש משמעותי שמעיד על התחרות בין הקבלנים שהגישו הצעות. עם זאת, גם במקרה הזה, בדומה למכרז בעפולה, גם כאן יש הטוענים שמדובר במחיר נמוך מאוד שמותיר את הקבלן או היזם כמעט ללא רווח בפרויקט.

"התוצאות של המכרזים הם תוצאה ישירה של הפסקת הספסור בקרקע", כך אמר היום שר האוצר משה כחלון. "דירה במרכז הארץ בפחות מ-800 אלף שקל זאת בשורה לילדים שלנו. כבר חודש שני ברציפות שאנחנו רואים שהמשקיעים מתרחקים משוק הדיור בעקבות מס הרכישה וזה מפנה דירות לצעירים".

עדיאל שמרון, מ"מ מנהל רשות מקרקעי ישראל אמר: "הצלחת מכרז מחיר למשתכן באיחסמך לוד מלמדת ששילוב הידיים המוצלח של רשות מקרעי ישראל עם משרד האוצר, תחת שר האוצר ומטה הדיור של אביגדור יצחקי, מניבה תוצאות טובות לציבור הישראלי. מחיר למשתכן מצליחה להביא לשוק הדיור מחירים סבירים ומוכיחה שוב שרשות מקרקעי ישראל רואה בקרקע משאב לאומי שתכליתו לספק קרקע זמינה למגורים ברחבי הארץ ולא אמצעי לייצור הכנסות לקופת המדינה".

נזכיר כי הזכאים לרכישת דירת מחיר למשתכן הם "חסרי דיור" - מי שלא הייתה דירה בבעלותם בשש השנים האחרונות - יחיד מגיל 35 ומעלה וזוגות בכל גיל. בחירת הזוכים מבין הזכאים שנרשמו לפרויקט תתבצע באמצעות הגרלה. זכאי שרכש יחידת דיור במסגרת מחיר למשתכן, לא יהיה רשאי למכור את יחידת הדיור לצד שלישי במשך 5 שנים מיום קבלת טופס 4.

בהתאם להצעה שמובאת למועצת מקרקעי ישראל 20% מיחידות הדיור בכל מתחם ומתחם יוקצו בעדיפות לבני מקום.

ככלל, כלל הדירות המשווקות במסגרת מכרז מחיר למשתכן, ישווקו במחיר למשתכן לחסרי דיור. על אף האמור, ככל שעברו 12 חודשים מיום קיום ההגרלה הראשונה, ולא נרכשו ע"י חסרי דיור מלוא דירות מחיר למשתכן הכלולות במכרז, הרי שיתרת הדירות שלא נמכרו לזכאים, ימכרו על ידי הזוכה גם למשפרי דיור, זאת בתנאי הזכייה (המחיר למ"ר שנקבע בהצעה הזוכה). משרד הבינוי והשיכון ייקבע כללים לצורך פיקוח ובקרה על מכרזי מחיר למשתכן.