כך משתמשות חברות בשמו של משרד האוצר כדי לגייס לקוחות

כשמתקשרים אליכם "ממשרד האוצר": מי עומד מאחורי הנציגה שמציעה לאתר את הכספים האבודים שלכם?

שיחות ממשווקים טלפוניים הפכו לעניין שבשגרה, וצרכנים רבים מנתקים את השיחה מיד כשהם מבינים שמדובר בנציג שמנסה למכור להם משהו. זו הסיבה שיש חברות שמיד בתחילת השיחה מנסות להפיל את חומות ההגנה של הצרכנים החשדניים, ולא בוחלות בשום אמצעי לעשות זאת.

כך למשל נשמעה נציגתה של חברה שצלצלה ביוזמתה לאחרונה ל-ע': "שלום, מדברת אדווה מחברת אינווסט. אנחנו עורכים כעת בדיקת של איתור חסכונות פנסיוניים בשיתוף עם משרד האוצר. אנחנו מאתרים כל חיסכון פנסיוני שקיים ברשותך מגיל אפס ועד היום, קופת גמל, פנסיה, השתלמות. משרד האוצר יצא בפרויקט לאתר אנשים שיש להם כסף שהם לא מודעים אליו בכל מיני ביטוחים. שמעת על הפרויקט הזה בטלוויזיה?".

כמעט כל אזרח מן השורה היה מתפתה להאמין כי נציגי משרד האוצר עושים עבודת קודש למען אזרחי המדינה, ובשלב הבא היה מוסר את פרטי תעודת הזהות שלו בתקווה לזכות בסכום כסף נשכח.

ע' היה חשדן, וביקש מאדווה האדיבה לצלצל אליו מאוחר יותר. הם קבעו מועד לשיחה למחרת היום, אלא שאדווה לא צלצלה, וחשדו של ע' התגבר.

ע' העביר את הקלטת השיחה ל"גלובס", ולמרבה הפלא, כאשר טלפנו כעבור כמה ימים לברר את הסוגייה במספר הטלפון של חברת אינווסט, ענתה נציגה אחרת והסבירה כי מדובר במשרד מאור שוקי הון, "כי אנחנו כבר לא עובדים עם אינווסט".

לפניותינו לכל הגורמים הרלבנטיים, נמסרו התגובות הבאות:

■ משרד האוצר: "אגף שוק ההון רואה בחומרה כל ניסיון של הטעיית לקוחות, לרבות שימוש לרעה ולמטרות רווח אישי במאגרים שונים שמעמיד המשרד לרווחת הציבור, זאת תוך שימוש בשמו של משרד האוצר כדי לקדם אינטרסים זרים.

"בשיחה המוקלטת יש לכאורה הטעיה חמורה של הצרכן בנוגע לזהותו של בעל הרישיון והאובייקטיביות שלו, בנוגע לעלות השירות המוצע ובנוגע ליכולתו של הלקוח לבצע הליך זהה באופן עצמאי. נפעל למיגור התופעה לרבות שלילת רישיונות למעורבים בדבר".

אל הקלות הבלתי נסבלת שבה מציגות עצמן חברות כשלוחה של משרד האוצר, התייחס גם מבקר המדינה בדוח האחרון על חגיגת ההלוואות החוץ-בנקאיות. המבקר מתח ביקורת על הפיקוח של משרד האוצר על חברות המציעות הלוואות חוץ-בנקאיות, המציינות בפרסומיהן "ברישיון משרד האוצר" או ב"אישור משרד האוצר", כאשר למעשה משרד האוצר אינו מפקח על תהליך מתן הלוואות אלה.

■ חברת אינווסט: "סוכנות הביטוח אינווסט מחזיקה ברישיון כדין, ופעילותה מבוססת על ניסיון רב ואנשי מקצוע מהשורה הראשונה. הסוכנות פועלת בשקיפות מלאה מול לקוחותיה. אנו מודים על המידע שהצגתם לנו, שאינו משקף את ההנחיות המקצועיות למתאמות הפגישות, ונפעל מיידית לחידוד הנהלים".

■ דודי מנדיל, מאור שוקי הון: "הנציגה עובדת במשרדנו כ-3 שבועות. כאשר החלה את עבודתה אצלנו, עבדה בפרויקט משותף לנו ולחברת אינווסט פתרונות פיננסים, ובשוגג אמרה שהאיתור נעשה בשיתוף משרד האוצר. הכוונה הייתה שהאתר נמצא בפיקוח משרד האוצר. אין לנו ולא היה כל קשר למשרד האוצר. כמובן שחידדנו שוב את הנהלים. אנו מתחייבים שטעות זו לא תחזור שוב, שכן אין שום כוונה להטעות את הלקוח".

זהירות, מתחזה לנציג חברת החשמל

עד כמה קל להוציא מאזרח תמים את פרטיו האישיים ילמדו גם שיחות של מטלפנים המתחזים לנציגי חברת החשמל. במקרה שפורסם במוסף G של "גלובס" באוגוסט האחרון, מתארת ד' שיחה עם אדם שטלפן אליה והציג את עצמו כעובד חברת החשמל. בשיחה הוא הציע לה לפרוע חוב של 2,000 שקל בו-במקום, מבלי שתיאלץ להמתין לנציגי המוקד העמוס. "תני לי מספר אשראי ונגמור עניין", כך ניסה הנציג.

אלא שחשדה של ד' התעורר בשל העובדה שהיא לא ידעה על קיומו של חוב כלשהו. היא ניתקה את השיחה, אך קשה שלא לתהות כמה תמימים נופלים בפח הזה. יש להניח שלא מעט.

מדוע, אם כך, בחברת החשמל לא מתריעים בפני הציבור כי קיימת תופעה כזאת ומזהירים ממתחזים ומרמאים? בנוגע למקרה של ד' הגיבה חברת החשמל ומסרה כי "מאחר שמדובר בתופעה שולית, לא נעשים קמפיינים להפחדת הציבור. עם זאת, לאחר פיענוח של המשטרה ויחידת הביטחון, האירוע זוכה לחשיפה תקשורתית רחבה אשר מעלה את מודעות הציבור".