אובך כבד: שדה התעופה באילת נסגר, חח"י מזהירה מניתוקים

במקומות רבים בארץ זיהום האוויר עבר כבר את ערך ההתרעה - רף שחריגה ממנו מהווה סיכון לבריאות ■ ארקיע הודיעה על העברת טיסותיה המתוכננות להיום משדה דב לנתב"ג, ושדה התעופה באילת נסגר לטיסות בשל ראות לקויה

אובך וזיהום אויר בתל אביב / צלם: תמר מצפי
אובך וזיהום אויר בתל אביב / צלם: תמר מצפי

הסתיו שוב יוצא מגדרו: אחרי סערה וגשמים ששברו שיאים, אתמול (ג') הגיע תורו של האובך. בכל הארץ ישנו הבוקר (ד') זיהום אוויר גבוה, שמקשה לא רק על הנשימה אלא גם יצר הגבלות ראות. לפי נתוני המשרד להגנת הסביבה, זיהום האוויר גבוה בכל הארץ והוא חמור פי 20-15 מאשר ביום רגיל.

במקומות רבים בארץ זיהום האוויר עבר כבר את ערך ההתרעה - רף שחריגה ממנו מהווה סיכון לבריאות. חזאי המשרד להגנת הסביבה איתן מאזה מסר שהזיהום הגבוה ביותר נמדד אמש בנגב המזרחי, שם זיהום האוויר גבוה פי שניים מערך ההתרעה. בירושלים, בגוש עציון ובגוש דן זיהום האוויר גבוה מאוד גם כן.

חברת התעופה ארקיע הודיעה על העברת טיסותיה המתוכננות להיום משדה דב לנתב"ג ושדה התעופה באילת נסגר לטיסות בשל ראות לקויה. חברת חשמל הזהירה מהפסקות חשמל בעקבות הרוחות החזקות שעלולות לפגוע בכלי החשמל.

מקור הזיהום ברוחות מזרחיות שנושבות במהירות של עד 60 קמ"ש מכיוון ירדן וערב הסעודית - ואשר שהביאו עמן אובך שמכסה מאז הצהריים את המדינה בהדרגה. האובך צפוי להימשך גם הלילה ובבוקר, בפרט בצפון. מאזה הבהיר כי האובך הוא אופייני לתקופת המעבר וכי עד יום חמישי יהיו עליות וירידות ברמת זיהום האוויר.

בשל האובך הודיעה חברת התעופה ארקיע שהיום היא תעתיק את פעילותה משדה דב שבתל אביב לנמל התעופה בן-גוריון בין השעות 08:00 ו-14:00. זאת, על מנת להימנע מעיכובים ושיבושים בלוחות הזמנים.

הגשמים, שהתחילו אתמול בצהריים, יימשכו לאורך כל הימים הקרובים. הלילה היו גשמים מקומיים מהצפון ועד הדרום, וקיים חשש קל משיטפונות בנחלי המזרח והדרום. הגשמים, שיכולים להיות חזקים נקודתית, ילוו בסופות רעמים בודדות. יצוין שבגלל האופי המפוזר של המערכת, אפיק מים סוף, לא כולם יראו את הגשם.

לצד האובך, נראה שאחרי הסאגה של הסערה הקודמת - הפעם הרשויות מנסות להיערך בהתאם כדי להימנע ממחדלים וממראות לא נעימים. עם זאת - ייתכן שהטראומה בעקבות מה שקרה בשבוע שעבר הוביל להתייחסות מוגזמת למערכת מזג-האוויר הנוכחית, שכלל אינה בעלת אופי חורפי.

השירות המטאורולוגי הוציא אתמול אחר הצהריים שורת התרעות לאור מזג-האוויר החריג שצפוי בימים הקרובים. ההתרעות כללו כאמור צפי לרוחות עזות, לגשמים מקומיים ולשיטפונות נקודתיים בנחלי המזרח והדרום.

בעקבות ההתרעות הודיעה חברת החשמל כי היא נערכת לאפשרות של מפגעים ברשת החשמל. "לשילוב של האבק והגשמים יש פוטנציאל להפרעות באספקת החשמל והחברה נערכת בהתאם", נמסר מהחברה.

כמו כן, יצאה המלצה לציבור לחזק חפצים ואביזרים שעלולים להתנתק ולעוף ברוח. "במקרה של חוטים קרועים או פגיעה במתקני חשמל, יש להתרחק מהמקום ולדווח לאפליקציית חברת החשמל או למרכז השירות 103 של חברת החשמל", נכתב.

גם במד"א פרסמו הודיעה לקהל הרחב בשל זיהום האוויר החריג. בארגון ההצלה והרפואה המליצו לקשישים, נשים בהיריון, חולי לב, וחולים במחלות ריאה לשהות בבתים עם חלונות מוגפים. בנוסף המליצו במד"א להימנע מפעילות בחוץ וגם לספורטאים הומלץ שלא לעסוק בפעילות ספורטיבית בחוץ.

מזג-האוויר הסגרירי יימשך היום, עם ממטרים מקומיים מלווים בסופות רעמים יחידות. ממשיך החשש לשיטפונות בנחלי המזרח והדרום ותחול ירידה קלה של הטמפרטורות. ינשבו רוחות מזרחיות ערות בצפון הארץ ובהרים. ימשיך להיות אביך, אך האובך ישקע בהדרגה במרכז הארץ ובדרום. בלילה צפויים ממטרים מקומיים, ייתכנו סופות רעמים בודדות וקיים חשש לשטפונות בנחלי המזרח והדרום. האובך יימשך, בעיקר בצפון הארץ.

אותו סיפור יהיה גם בחמישי - עם גשם מקומי ברוב האזורים, מלווה בסופות רעמים יחידות וירידה נוספת במידות החום. לצד זאת - האובך ישקע בהדרגה ויהיה שיפור ברמת זיהום האוויר. חוסר היציבות האטמוספרי ילווה אותנו גם בסוף השבוע, עם גשמים פזורים וסיכוי לשיטפונות.