צוות חדשות 10 הותקף בגבעת זאב באבנים ובמכות

הכתב רועי שרון והצלם איוואן אלכסייביץ' הגיעו לגבעת זאב כדי לסקר את התבצרותם של פעילי ימין בבית כנסת - ואלה קראו לעברם "בגלל השידורים שלכם יהודים יושבים במעצר", בעטו, זרקו אבנים ותלשו חוטים מהמצלמה

רועי שרון מותקף/ צילום: מהוידאו
רועי שרון מותקף/ צילום: מהוידאו

עיתונאי חדשות 10 בשטחים, רועי שרון, הותקף על-ידי עשרות פעילי ימין בהתנחלות גבעת זאב.

בחדשות 10 מסרו כי שרון הגיע למקום יחד עם צלם חדשות 10, איוואן אלכסייביץ', כדי לסקר את התבצרותם של עשרות בבית כנסת במקום. על-פי הדיווח, עם הגעת שרון לבית הכנסת, הטיחו בו פעילי ימין קריאות כמו "אתה עובד עם השב"כ, בגללך מאיר אטינגר, נכדו של הרב כהנא, עצור במעצר מינהלי; בגלל השידורים שלך עשרות יהודים יושבים במעצר".

במקום החל להתפתח עימות אלים, שבמהלכו פעילי ימין, שאינם תושבי היישוב, החלו להכות, לבעוט ולזרוק אבנים לכיוון הכתב והצלם. הפעילים תלשו חוטים ממצלמת השידור וניסו למנוע את המשך הסיקור של צוות חדשות 10. שרון ואלכסייביץ' לא נזקקו לטיפול רפואי.

באחרונה התרבו המקרים בהם מותקפים עיתונאי שטח המדווחים מאירועים שונים. לפני כחודש הותקף כתב חדשות 2 פוראת נסאר בזמן שדיווח ממקום פיגוע בעפולה.

גולן יוכפז, מנכ"ל חדשות 10, מסר כי "ההסתה המסוכנת כלפי עיתונאים הולכת ומחריפה ואינה זוכה לשום טיפול מצד מערכות אכיפת החוק. לא רחוק היום שבו עיתונאי ייפגע מאלימות שתופנה נגדו בשטח".

יו"ר הרשות השנייה, אוה מדז'יבוז', שוחחה עם מנכ"ל חדשות 10, גולן יוכפז, והביעה דאגה חמורה נוכח היקפי האלימות נגד התקשורת בתקופה האחרונה.

מדז'יבוז' מסרה: "עם כל הרגישות והכעס, פשוט אסור לאפשר מצב שבו אנשי תקשורת נאלצים לחשוש לשלמות גופם ונפשם על-מנת לבצע את עבודתם, שהיא לטובת הציבור כולו. זהו מדרון חלקלק, והיום שבו כתבים יחששו לעסוק בנושאים רגישים ושנויים במחלוקת כי יפחדו מפגיעה פיזית מתקרב, והוא יהיה יום שחור ומסוכן לדמוקרטיה הישראלית".

לדבריה, "על רשויות אכיפת החוק לטפל במקרה זה, כמו במקרים שקדמו לו, בחריפות ובצורה הקשה ביותר, על-מנת להבטיח שהדבר לא יישנה. ההסתה נגד אנשי התקשורת גולשת מהרשתות החברתיות למרחב הפיזי, ויש לעקור את התופעה הזו מן השורש".

"להחמיר בענישה כלפי תוקפי עיתונאים"

מאגודת העיתונאים בתל-אביב נמסר בתגובה: "האגודה מגנה את המתקפה האלימה, משולחת הרסן והמסוכנת על הדמוקרטיה הישראלית ומוסדותיה: החל מבית המשפט העליון ושופטיו ועד לתקיפתם של העיתונאים וצוותי התקשורת היום בגבעת זאב.

"האגודה עוקבת בדאגה רבה אחרי התגברות ההסתה וההתקפות הברוטליות נגד עיתונאים בעת האחרונה, ודורשת מרשויות אכיפת החוק להתחיל להתיחס ברצינות הראויה לגל האלימות וההסתה נגד הדמוקרטיה הישראלית, התקשורת החופשית ונציגיה; שאם לא כן, מסלול ההסלמה עלול חלילה להסתיים ברצח, בדומה למה שקורה במדינות שאינן דמוקרטיות, אשר ישראל לא רוצה להידמות להן".

מארגון העיתונאים נמסר: "המתקפה האלימה נגד כתב חדשות 10 רועי שרון היום בגבעת זאב ראויה לכל גינוי. אנו רואים בה לא רק פגיעה ברועי, אלא פגיעה בכל העיתונאים בישראל ובציבור הרחב שאותו אנו משרתים ולמענו אנו מדווחים מהשטח, לעתים גם תוך נטילת סיכון אישי.

"אנו קוראים לציבור לכבד את העיתונאים ואת עבודתם. אנו קוראים לפוליטיקאים להתבטא באחריות ולהימנע מאמירות שעלולות להתפרש בציבור כהסתה לאלימות נגד עיתונאים. אנו קוראים לרשויות אכיפת החוק להחמיר את הענישה כלפי תוקפי עיתונאים, בהתאם להנחייה מספר 9.9 של פרקליט המדינה, לפיה 'בהתחשב בתפקידה החשוב של העיתונות בחברה הדמוקרטית, ובהתחשב בצורך לשמור על זכותם ועל יכולתם של עיתונאים לדווח על כל התרחשות באורח חופשי ולא כל חשש, יש מקום לבקש מבתי המשפט בנסיבות המתאימות להחמיר בעונשיהם של תוקפי עיתונאים'".