חשש בארה"ב: הפד סייע באופן עקיף למימון דאעש ואיראן

הוול סטריט ג'ורנל" מדווח כי בכירים בארה"ב חוששים כי מיליארדי דולרים שנשלחו במזומן ישירות מהפד לבנק המרכזי העיראקי, זרמו לידיהם של ארגוני טרור כדוגמת דאעש ובנקים איראנים הנמצאים תחת סנקציות

ג'נט ילן / צילום: רויטרס
ג'נט ילן / צילום: רויטרס

בכירים אמריקאים חוששים כי הון אמריקאי שנשלח ישירות מהבנק המרכזי בארה"ב לעיראק, נפל לידיהם של ארגוני טרור כגון דאעש ולידיה של איראן. כך מדווח ה"וול סטריט ג'ורנל".

ע"פ הדיווח, העברות הכספים הישירות מארה"ב לעיראק גדלו באופן מהותי בשנים האחרונות, למרות שלא נרשם שיפור בכלכלה המדשדשת של עיראק. בכירים בממשל חוששים כעת שחלק נרחב מההון האמריקאי שנשלח לעיראק זרם לארגוני טרור הפועלים באזור כדוגמת דאעש ולידיה של איראן, שנמצאת תחת סנקציות בינלאומיות. 

ה"וול סטריט ג'ורנל" מסביר כי הפד העביר ישירות לבנק המרכזי של עיראק מיליארדי דולרים במטרה שהוא יפיץ אותם בשוק וימכור אותם באופן ישיר לחברות העסקיות במדינה. ע"פ הנתונים, משלוחי הדולרים לעיראק גדלו מ-3.85 מיליארד דולר ב-2012 ל-13.66 מיליארד דולר ב-2014 בעוד הכלכלה העיראקית כלל לא צמחה בתקופה זו, עניין שעורר חשד בארה"ב.

בכירי הממשל האמריקאי מעריכים כי חלק נכבד מההון שנשלח לעיראק הגיע לידיהם של לפחות 3 בנקים איראנים שהיו תחת משטר סנקציות כמו גם לארגוני טרור הפועלים במדינה. ע"פ ה"וול סטריט ג'ורנל", בכירים בעיראק אישרו כי חלק מהסיוע האמריקאי הגיע לידי דאעש באמצעות מכרזים למכירת דולרים שערך הבנק המרכזי במדינה. בעקבות זאת, הממשל האמריקאי הפסיק לשלוח מזומנים לעיראק ודרש ממנה פיקוח הדוק יותר על תנועות ההון.