מתווה הגז יוצא לפועל: נתניהו הודיע כי יפעיל את סעיף 52

מתוקף תפקידו כשר הכלכלה לאחר התפטרותו של דרעי, הודיע רה"מ ליו"ר ועדת הכלכלה כי יפעיל את הסעיף שיאפשר לו לעקוף את הממונה על ההגבלים וליישם את מתווה הגז ■ זו הפעם הראשונה בתולדות המדינה שהסעיף מופעל

בנימין נתניהו / צילום: אבי אוחיון - לע"מ
בנימין נתניהו / צילום: אבי אוחיון - לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הערב (ה') ליו"ר ועדת הכלכלה איתן כבל, כי בכוונתו להפעיל את סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים וכך יוכל להוציא לפועל את מתווה הגז ולעקוף את הממונה על ההגבלים. נתניהו יבצע את הצעד מתוקף תפקידו כשר הכלכלה לאחר שיו"ר ש"ס, אריה דרעי, התפטר מתפקידו. במכתב לכבל, ציין נתניהו כי הוא מעוניין לקיים התייעצות עם ועדת הכלכלה בטרם יפעיל את הסעיף, בפעם הראשונה בתולדות המדינה.

השר דרעי אמר ביום ראשון כי קיבל את ההחלטה להתפטר בלית ברירה. "אני מודיע היום על התפטרותי ממשרד הכלכלה. אני עושה זאת בצער והסיבה היא שלא נמצאה דרך לפתור את הוצאת מתווה הגז לדרך. הודעתי מהיום הראשון במשרד הכלכלה כי לא אחתום על סעיף 52, שמשמעותו עקיפת הממונה על ההגבלים, וכשלא נמצא רוב בכנסת ללקיחת הסמכויות ממני, לא נותרה לי ברירה אלא להתפטר, כי המדינה חייבת לצאת לדרך עם מתווה הגז. המתווה, שפעלתי כדי להכניס בו שיפורים, הוא הרע במיעוטו והמדינה זקוקה למיליארדי השקלים שיכניס לה הגז".

לאחר שהודיע על התפטרותו הצפויה של דרעי בתחילת השבוע, אמר נתניהו כי "אנחנו עושים צעד גדול לקידום אספקת הגז במדינת ישראל. הגז הוא מנוע צמיחה מספר אחת של ישראל בשנים הקרובות. מדובר קודם כל בהשקעות של הרבה מאוד מיליארדי דולרים כבר בשנתיים הקרובות ויצירת תעשיות נלוות, מה שייתן מקומות עבודה רבים לאזרחי ישראל. אספקת הגז תסייע בהורדת מחירי האנרגיה והורדת יוקר המחיה. הדבר ייתן גם עצמאות אנרגטית למדינת ישראל. לא נהיה תלויים במקורות אנרגיה זרים - דבר שהוא חשוב מאוד למדינת ישראל. זה יזרים גם מאות מיליארדי שקלים לאורך 20 השנים הקרובות לאזרחי מדינת ישראל, לתקציבי רווחה, תקציבי חינוך, תקציבי בריאות - דבר חשוב מאוד למדינה".

על הדיל עם שר הכלכלה אמר אז נתניהו: "השר דרעי הודיע לי על כוונתו להתפטר ממשרד הכלכלה כדי להשלים את המהלך, המשרד יעבור אליי ואני אאשר את המתווה. למשרד לקידום הנגב והגליל יתווסף הטיפול גם בפריפריה החברתית - הוא ייקרא 'המשרד לקידום הפריפריה, הנגב והגליל'. בהמשך אני בטוח שנמצא דרך לתת ביטוי הולם נוסף למעמדו של השר דרעי כראש מפלגה חשובה בקואליציה, הוא שר ותיק ומנוסה בממשלות ישראל".