אובמה דחה את ההצעה הקנדית להקים צינור נפט לארה"ב

צינור קיסטון, שהיה אמור להעביר 800 אלף חביות נפט ביום לאורך 1,900 ק"מ, הפך בשנים האחרונות סמל למאבק על מדיניות סביבתית

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב ברק אובמה הודיע אמש (ו') כי דחה את הבקשה של חברה קנדית להקים את צינור הנפט Keystone XL, ובכך שם קץ למאבק בן שבע שנים בנושא, שהפך לסמל של הוויכוח על מדיניות האקלים שלו.

הצינור, באורך 1,179 מייל (כ-1,900 ק"מ), היה אמור להעביר 800,000 חביות ביום של נפט גולמי מאזורי ההפקה בקנדה לחופי המפרץ בארה"ב. סירובו של אובמה להצעה מגיע על רקע ניסיון שאפתני מצדו לטפח מורשת סביב סוגיית שינויי האקלים.

"אמריקה היא כעת מנהיגה גלובלית בכל הנוגע לנקיטת פעולות רציניות במאבק בשינויי האקלים", אמר אובמה. "והאמת היא, שאישור הפרויקט היה חותר תחת המנהיגות העולמית בתחום זה".

הצעד נעשה לקראת ועידת האו"ם בנושא שינויי האקלים, שאמורה להיערך בפריז בדצמבר, שם מקווה אובמה לסייע בהשגת הסכם היסטורי, המחייב את מדינות העולם להנהיג מדיניות חדשה בהתמודדות עם ההתחממות הגלובלית. בעוד שדחיית הקמת הצינור היא במידה רבה צעד סימבולי, ביקש אובמה לאותת למנהיגים נוספים בעולם כי ארה"ב רצינית בנוגע לצעדיה בתחום שינויי האקלים.

פרויקט קיסטון, שהיה אפוף מסתורין בעבר, הפך סמל פוליטי במסגרת התנגשויות נרחבות יותר בנושאי אנרגיה, שינויי אקלים וכלכלה. לדחיית פרויקט תשתית יחיד בתחום הנפט תהיה השפעה מועטה בלבד על המאמצים להפחית את פליטת גזי החממה, אולם תוכנית הצינור זכתה לפרופיל תקשורתי עצום לאחר שפעילים בתחומי הסביבה בילו ארבע שנים בצעדות ובהפגנות נגדה, מול הבית הלבן וברחבי המדינה.