70% סבירות להעלאת הריבית בארה"ב בדצמבר: מה יקרה עכשיו?

איילת ניר, הכלכלנית הראשית של בית ההשקעות יצירות, ממליצה לכולם לעקוב טוב-טוב אחרי הדולר

איילת ניר / צילום: גיא אסייג
איילת ניר / צילום: גיא אסייג

נתוני התעסוקה המפתיעים שפורסמו ביום שישי בארה"ב הקפיצו את הסבירות להעלאת הריבית ע"י הפדרל ריזרב בחודש הבא ל-70% (עפ"י המסחר בחוזים העתידיים על קרנות הפד). איילת ניר, הכלכלנית הראשית של בית ההשקעות יצירות, מעריכה כי הרבה מאוד תלוי כעת בדולר, שכן ככל שהוא יתחזק יותר הדבר צפוי למתן את ציפיות האינפלציה וישפיע על תזמון העלאת הריבית.

271 אלף משרות חדשות נוצרו בארה"ב באוקטובר - נתון גבוה מממוצע התחזיות (180 אלף משרות) ואפילו מהקצה העליון של טווח התחזיות (240 אלף). נייר מזכירה שבכירים בפד התייחסו לאחרונה לאינפלציה כזמנית ומעריכים שהיא תעלה בתקופה הקרובה. לפי הפד, הגורמים לאינפלציה הנמוכה הינם זמניים - נפילת מחירי הנפט והייסוף החד בדולר.

"האם צודק הפד בתחזית שלו לפיה האינפלציה צפויה לטפס בחודשים הקרובים?", שואלת ניר, ועונה: "ככל הנראה כן, שכן קשה להניח כי בחודשים הקרובים נראה שוב שילוב של ירידה כה חדה במחיר הנפט הגולמי וייסוף חד של הדולר בדומה לזה שהתרחש בסוף 2014 תחילת 2015".

ניר ממליצה למשקיעים האג"ח להמתין עם הארכת המח"מ כיוון שהסיכון לעליית תשואות האג"ח עדיין גבוה. באשר לאינפלציה שצפויה לקבוע את תזמון העלאת הריבית, ניר מעריכה שהאינפלציה תעלה כפי שחוזה הפד, כיוון שקשה לראות תרחיש נוסף שבו הנפט צולל והדולר מתחזק בחדות. השאלה העיקרית היא עד כמה עליית האינפלציה תהיה משמעותית כך שתדחק בפד להעלות את הריבית.

"הדבר תלוי לא מעט בהתפתחות שער הדולר בתקופה זו", טוענת ניר. "ככל שהדולר יתחזק יותר, כך התיקון במדד יהיה מתון יותר (אינפלציה מתונה יותר)".