אחרי נתיבי ישראל: נבדקת ועדת המכרזים בנתיבי איילון

הרשות מבקשת לערוך ביקורת מיוחדת על החלטות ועדת המכרזים בשנים 2013-2015 בכל הקשור להתקשרויות החברה עם ספקים ויועצים חיצוניים

אבי חודין / צילום: איל יצהר
אבי חודין / צילום: איל יצהר

רשות החברות הממשלתיות עורכת בדיקה מקיפה בחברת נתיבי איילון, כמה ימים לאחר שהמשטרה הודיעה על מעצר של 18 חשודים בשוחד בחברת נתיבי ישראל.

במכתב ששלחה הרשות בשבוע שעבר לרואה החשבון של נתיבי איילון, היא מבקשת לערוך ביקורת מיוחדת על החלטות ועדת המכרזים בשנים 2013-2015 בכל הקשור להתקשרויות החברה עם ספקים ויועצים חיצוניים. בחודש הבא יגיש רואה החשבון את דוח הביקורת.

נתיבי איילון היא חברה בבעלות משותפת למדינה ולעיריית תל-אביב. היא אחראית לפיתוח דרך איילון ותחזוקתה, וכך גם מבצעת עבור משרד התחבורה מיזמי תחבורה רבים בגוש דן.

רק בחודש שעבר פרסם מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, דוח מקיף על החברה ובו הצביע על ליקויים רבים בהתנהלותה, בניהם הצגת אומדנים גבוהים מהעלויות בפועל (לעתים בהפרשים של 30%-20%), פיקוח ובקרה לקויים, היעדר הסכמים חתומים עם המדינה, מסירת פרויקטים המונעים מ"מגוון שיקולים" ועוד.

המבקר טען כי החברה, אשר מנהלת את הפרויקטים באחריותה בעיקר באמצעות התקשרות עם ספקים חיצוניים, אינה מקיימת הליך להערכת הספקים שעמם היא מתקשרת, מה מוביל לכך שברבים מהמקרים נחתמים הסכמים עם הספקים לאחר שהעבודות כבר החלו.

נוסף לכך, ועדת המכרזים מאשרת במקרים רבים שינויים בהסכמים עם יועצים, מתכננים, מנהלי פרויקטים ונותני שירותים אחרים, ובכלל זה תוספות תשלום, באישור מנכ"ל החברה אבי חודין וללא פטור ממכרז.

"לדעת משרד מבקר המדינה, המספר הרב של התקשרויות ההמשך שמאושרות על-ידי המנכ"ל, תקופות ההארכה הארוכות וההיקף הגבוה של התקשרויות ההמשך, מעידים על ניצול מופרז של הסמכות שניתנה למנכ"ל. התנהלות זו פוגעת בהזדמנות השווה להתמודד, העומדת בבסיס דיני המכרזים" נכתב.

"אין לחברה מה להסתיר"

דוח הביקורת על נתיבי איילון מזכיר בחלקו את דוח הביקורת האחרון שפרסם מבקר המדינה על חברת נתיבי ישראל בינואר האחרון. בדוח זה נכתב כי מנכ"ל החברה דאז שי ברס, שנמנה בין העצורים בפרשת השוחד בחברה, אישר התקשרות עם ספקים ויועצים בפטור ממכרז. כך למשל קרה עם המהנדס דוד גת, אותו הכיר עת שעבדו יחד בחברת נתיבי איילון.

ברשות החברות מבקשים כעת לבדוק לעומק את התקשרות נתיבי איילון עם ספקים חיצוניים, "בדגש על התקשרויות המשך והתקשרויות עם ספק יחיד", ודורשים מהחברה להעמיד לרשות רואה החשבון "כל מידע שיידרש על-ידי ידו ולא יאוחר מ-5 שבועות ממעד שליחת המכתב".

מנתיבי איילון נמסר כי "אנו בחברה מברכים על כל ביקורת מקצועית שנעשית בחברות הממשלתיות. אין לחברה מה להסתיר, היא פועלת בשקיפות מלאה, וכל פעולותיה גלויות".