חודש חם: מדד פרומתאוס זינק באוקטובר בכ-5.6%

אחרי חודשיים של ירידות הביאה המגמה החיובית בשווקים בחודש שעבר לזינוקים גם במדדי ההשוואה: הנאסד"ק הוסיף כ-9.4%, ומדד ת"א 100 הציג תשואה נאה של 5%

אחרי חודש ספטמבר קשה, באוקטובר נרשמה התאוששות בשוקי ההון העולמיים, ואיתם גם במדד גלובס-פרומתאוס. המדד, העוקב אחר 121 החברות הישראליות הנסחרות בארה"ב, זינק במהלך החודש בכ-5.6%. העלייה החדה עולה בקנה אחד עם המגמה החיובית בשווקים, ומדדי ההשוואה רשמו גם הם תשואות טובות. מדד נאסד"ק רשם זינוק של כ-9.4%, ומדד ת"א 100 הציג תשואה נאה של 5%. זאת, אחרי חודשיים רצופים של ירידות חדות במדד ובמדדי ההשוואה.

אוקטובר היה חודש מוצלח למרבית חברות הטכנולוגיה שבמדד. תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה, המורכב מ-51 חברות מתחומי הטכנולוגיה השונים, השיג תשואה גבוהה של 6.4%. המגמה באה לידי ביטוי גם במדדי ההשוואה: מדד נאסד"ק 100 טכנולוגיה (NDXT) זינק ב-9.9%, ומדד ת"א טכנולוגיה טיפס ב-5.9%.

בפרומתאוס מציינים את חברת טכנולוגיות השבבים, סיוה (CEVA), שמרכזת לאחרונה עניין רב. החברה רשמה זינוק של כ-26% בחודש האחרון, וזאת לאחר שהודיעה בתחילת אוקטובר על הכנסות שיא של כל הזמנים לרבעון השלישי - 16.2 מיליון דולר - עלייה של 21% ביחס לרבעון הקודם. סיוה עקפה את תחזיותיה הן בשורת ההכנסות והן בשורת הרווח, ונכון לסוף החודש, ולאחר העליות, היא נסחרת לפי שווי שוק של 480 מיליון דולר, המשקף (לאחר ניכוי יתרות פיננסיות של 127 מיליון דולר) מכפיל של 6.2 על ההכנסות (כ-57 מיליון דולר ב-12 החודשים האחרונים).

"מכפיל 6.2 על הכנסות הוא אמנם גבוה אך לא בלתי אופייני לחברות השייכות למועדון האקסקלוסיבי של סיוה", אומר אייל שבח, שותף מייסד ומנהל מחלקת טכנולוגיה והיי-טק בפרומתאוס ייעוץ כלכלי. "סיוה, למרות היותה שחקנית בעולם השבבים, איננה מייצרת חומרה כלל. היא מתמקדת בפיתוח קניין רוחני הנדרש לייצור רכיבים ספציפיים בתוך שבבי סיליקון, שאותו היא מוכרת ליצרניות שבבים כגון אינטל, סמסונג, ברודקום ואחרות, לצורך שילובו בשבבים שאותם הן מייצרות".

שבח מציין שהמודל העסקי של סיוה כולל הכנסות חד-פעמיות ממכירת רישיונות, וכן הכנסות חוזרות מתמלוגים על כל שבב שמשלב קניין רוחני של החברה. "עם שולי רווח גולמי של 90% ואף יותר, מדובר במודל עסקי המזכיר חברות תוכנה. עם זאת, המודל מחייב את סיוה להשקיע כ-50% מהמחזור במחקר ופיתוח, בין השאר לאור קצב השינויים הדרמטי בשווקים שבהם היא פועלת. אמנם בזכות השקעות עתק אלו הצליחה סיוה לשמור על רמת הכנסות שנתית של 50-60 מיליון דולר בשנים האחרונות, אך ההשקעות הללו לא הצליחו להביא - לפחות בינתיים - לפריצה המיוחלת של תקרת הזכוכית של החברה".

את הצמיחה המיוחלת תכננה החברה לייצר דרך התרחבות לתחומים נוספים, מעבר לתחום פעילותה העיקרי שהוא הסלולר, וזאת על-ידי הגדלת הוצאות המו"פ מצד אחד ורכישות מצד שני. "על אף ההיגיון שבאסטרטגיה זו, יש לציין שהיא אינה קלה למימוש וקשה להאמין שתוכל להביא לקפיצות גדולות בהכנסות", מעריך שבח.

הסיבה לכך נעוצה, לדבריו, בשני גורמים: "ככל שהדבר נוגע לפיתוח עצמי של טכנולוגיות, הרי שהחברה כבר כיום משקיעה במו"פ סכומי עתק שב-2014 עמדו על כ-50% מהמחזור, וזאת במחיר שחיקת הרווח לאפס. מצד שני, להערכתנו, הדבר יקשה על סיוה לבצע רכישות משמעותיות בתחום לאור המכפילים הגבוהים בו, בעוד שקופת המזומנים שלה עומדת על כ-127 מיליון דולר 'בלבד' - ודאי כשהחברה מתנהלת בצורה שמרנית יחסית".

גם מלאנוקס זינקה

שבח מציין שבעבר ויתרה סיוה על הזדמנות לרכישת חברה מתחרה בסכום של כ-100 מיליון דולר, ונראה שהיא נשמרת מהגעה למצב של רווחיות שלילית. עם זאת, הוא מוסיף כי יש לקוות שההשקעות האחרונות של סיוה יניבו פירות. להערכתו, בשל העובדה שהשווקים שאליהם היא בחרה להתרחב (בהם האינטרנט של הדברים) נהנים מצמיחה אגרסיבית, "בהחלט ייתכן שתוצאות הרבעון הן סנונית ראשונה בכיוון זה".

בחזרה לתת-מדד הטכנולוגיה, שבאוקטובר בלטו בו לטובה מספר חברות מובילות כגון Wix, מלאנוקס, סיליקום, מודסיס (לשעבר בלופניקס), נייס וורינט, שרשמו תשואות דו-ספרתיות.

מניית מלאנוקס, המפתחת שבבי תקשורת, זינקה באוקטובר בכ-25% בעקבות פרסום הדוחות הכספיים לרבעון השלישי, שהצביעו על זינוק של 41% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל אשתקד. נוסף על כך, בסוף ספטמבר הוכרז על כוונת החברה לרכוש את חברת השבבים איזיצ'יפ, תמורת 811 מיליון דולר. עסקה שכזו, ככל שתצא לפועל, תוביל, להערכת כלכלני פרומתאוס, להתרחבות והתבססות מלאנוקס כמובילה בשוק השבבים המוליכים למחצה.

גם תת-מדד גלובס-פרומתאוס למדעי החיים רשם חודש מוצלח, עם עליות של 3.8% לאחר החודשים הקשים האחרונים. מדדי ההשוואה בתחום זה רשמו גם הם תשואות חיוביות, ובמיוחד הנאסד"ק ביומד (NBI), אשר זינק בכ-7.6% לאחר ירידה של 11.5% בחודש הקודם. ת"א ביומד רשם תשואה חיובית קלה, של 1.2%.

במהלך החודש, בלטו מספר חברות ביומד שרשמו תשואות נאות, וביניהן אלקוברה, גלמד, אינטגריטי, אורמד וקייט פארמה. מי שבלטה לשלילה היא חברת הביומד הישראלית מקרוקיור, שהונפקה בנאסד"ק לפני כשנה, ועוסקת במחקר ופיתוח של מוצרים תרופתיים המיועדים לטיפול בפצעים כרוניים, אשר מנייתה התרסקה בכ-58%.

המדד, שהורכב ע"י כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק, כולל חברות שנרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות

מדד גלובס פרומתאוס
 מדד גלובס פרומתאוס