כמה כסף יכניס חוק ששינסקי 2 מכיל למדינה מדי שנה?

(עדכון) - להערכת צוות המו"מ הממשלתי מול כיל, החוק יניב "רק" 280 מיליון שקל לשנה ■ הטבה משמעותית נוספת שהצוות המליץ הייתה פחת מואץ בשיעור של 40% שיאפשר לכיל לקבל החזרי מס גדולים על השקעותיה

צוות הארבעה למו"מ מול כיל הציג תחזית שלפיה חוק ששינסקי 2 יניב למדינה הכנסות בהיקף 280 מיליון שקל בלבד לשנה - סכום נמוך בעשרות אחוזים מגובה ההכנסות שמעריך האוצר, שנציגו היה חבר בצוות. האומדן החדש להכנסות המדינה מששינסקי 2, שנעשה בסיוע אנשי רשות המסים, קובע כי במתכונתו הנוכחית של החוק יעמדו ההכנסות המצטברות למדינה עד לתום תקופת הזיכיון של כיל על כמיליארד דולר, שהם כ-75 מיליון דולר לשנה בממוצע (השנים 2017-2030).

לעומת זאת, על פי האוצר, יישום המלצות חוק ששינסקי 2 יכניסו למדינה כ-400-500 מיליון שקל לשנה. באוצר טענו היום (ב') בתגובה כי הסכום המדובר (280 מיליון שקל) איננו הסכום שיניב מס ששינסקי, אלא תוספת הכנסות שהמדינה תקבל במידה ויאושרו השקעות נוספות בהרחבת ייצור האשלג. מהאוצר נמסר כי "אנחנו עומדים מאחורי הנתונים שפרסמנו, שלפיהם מס ששינסקי יניב למדינה הכנסות בהיקף של מעל 400 מיליון שקל".

ל"גלובס" נודע, כי צוות הארבעה עמד להציע לכיל שתי הטבות מס משמעותיות: פחת מואץ בשיעור של 40% והטבת מס נוספת שהייתה מביאה להגדלת שיעור התשואה הפנימית על השקעות חדשות לכמעט 17% לעומת שיעור של 14% תשואה שנקבעו במס רווחי היתר לפי המלצות ועדת ששינסקי 2.

בצוות השתכנעו כי תוכניות כיל להשקיע 500 מיליון דולר בהרחבת קווי הייצור של אשלג הן בעלות "רווחיות גבולית" מבחינת החברה במשטר המיסוי המוצע. משום כך קידם הצוות המלצה כי ייקבע שבהשקעות החדשות יחושב שווי הנכסים לצורך מס רווחי יתר במועד ההשקעה. משמעות הטבה זו היא כי התשואה הפנימית (IRR) של ההשקעות החדשות תעלה ל-16.8%, בשעה שהמודל הנוכחי של המס מדבר על תשואה פנימית של 14% בלבד.

הטבה משמעותית נוספת שהצוות המליץ הייתה פחת מואץ בשיעור של 40% שיאפשר לכיל לקבל החזרי מס גדולים על השקעותיה בשנים הראשונות להשקעה. ההשקעות מתוכננות לשנים 2016-2021 כשלכיל הובטח שבעת סיום הזיכיון הם יפוצו על-פי שווין בספרים בניכוי פחת חשבונאי של 4% לשנה.

להערכת הצוות, מימוש ההשקעות של כיל, כאמור בהיקף של 500 מיליון דולר, יניב למדינה תוספת הכנסות של 2 מיליארד שקל, כשהעלות למדינה היא 4% מהיקף ההכנסות העתידיות. בצוות השתכנעו כי הרחבת המפעלים תוסיף לנגב 2,400 מקומות עבודה כולל של קבלנים וספקי שירותים.

צוות הארבעה מונה על ידי הממשלה באוגוסט על מנת לבחון את טענות כיל לגבי מודל המיסוי שהציעה ועדת ששינסקי. בצוות היו חברים מנכ"ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר, מנכ"ל משרד הכלכלה עמית לנג, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד אבי ליכט והממונה על התקציבים באוצר אמיר לוי. הצוות עמד להודיע ביום חמישי האחרון לכיל על הטבות מס המומלצות, אלא שהישיבה שנקבעה להיערך ברשות המסים בוטלה ברגע האחרון לאחר שנציג האוצר בצוות, אמיר לוי, הודיע על התנגדותו להמלצות המסתמנות. לוי פעל בנושא בהנחייתו של שר האוצר משה כחלון.