התחרות העצמית הכריעה: שופרסל סוגרת את "יש"

זאת לאחר סגירה שקטה של 21 סניפים בשנה החולפת, בשל תחרות ישירה מול רשת הדיסקאונט שופרסל דיל ■ תת-הרשת לחרדים "יש חסד" תמשיך לפעול

7 שנים אחרי שהשיקה ברעש גדול את "יש", שופרסל החליטה לסגור את פעילות רשת ההבי דיסקאונט - כך נודע ל"גלובס". עם זאת, פעילות תת-הרשת "יש חסד", הפועלת במרכזי אוכלוסייה חרדיים, תימשך כרגיל.

בשנה החולפת סגרה שופרסל באופן שקט 21 סניפים של "יש", שחלקם הוסבו לפורמטים אחרים של הרשת, בדרך לחיסול כולל של הפעילות. בין היתר סגרה הרשת את סניפי "יש" בנתיבות, בירושלים, בבאר-שבע ובקריית שמונה, וכן הסבה את הסניפים בשלומי וביבנה. שנה קודם לכן, במהלך 2014, סגרה שופרסל כמות גדולה אף יותר של סניפים - 25 במספר. גם אז חלקם הוסבו לפורמטים אחרים.

שופרסל השיקה את רשת "יש" באוגוסט 2008 כרשת הבי דיסקאונט בפריסה ארצית, המבוססת על מחירים זולים כל השנה. הרשת פנתה למגזרים החרדי והערבי, לאוכלוסיות חלשות יחסית ולצרכנים "מחפשי מחיר". "יש" קמה על יסודותיהן של שתי רשתות אחרות שפעלו בשופרסל בעבר: רשת הדיסקאונט "זול פה" ורשת "אלף" שפעלה במגזר החרדי.

קיוו להחליף את "שפע שוק"

השקת "יש" הגיעה חודשים ספורים אחרי החרם שהטילו החרדים על רשת "שפע שוק" של מגה, שפעלה כרשת הבי דיסקאונט במרכזי אוכלוסייה חרדיים ובקרב אוכלוסיות חלשות אחרות. מחזור המכירות של "שפע שוק" טרם החרם הגיע למיליארד שקל, אך בעקבותיו הוא צנח דרמטית, ובתוך זמן קצר איבדה הרשת למעלה ממחצית ממכירותיה. בשופרסל סברו אז כי רשת "יש" תוכל להוות תחליף ל"שפע שוק" וליהנות מהמכירות שזו איבדה.

שופרסל השקיעה בהשקת "יש" 70 מיליון שקל, וכבר בתחילת פעילותה מנתה הרשת 48 סניפים. שנה לאחר מכן התרחבה פעילות הרשת ב-11 סניפים נוספים ומנתה 59 סניפים.

במהלך 2013, כשרשת "יש" הגיעה לשיאה עם פריסה של 69 סניפים, היא פוצלה על-ידי שופרסל לשני פורמטים: "יש חסד" - שריכז את הפעילות במרכזי אוכלוסייה חרדיים; ו"יש בשכונה" - שריכז את הפעילות בקרב ריכוזי אוכלוסייה חלשה. בשופרסל הסבירו כי פורמט "יש חסד" נועד לתת מענה לתחרות המתגברת על האוכלוסייה החרדית.

נראה כי מאחורי הפיצול הזה עמד רצונה של שופרסל לשפר את רווחיותה של רשת "יש", והוא איפשר לה למעשה ליצור שתי רמות מחיר שונות - נמוכה יחסית ב"יש חסד" וגבוהה יותר ב"יש בשכונה". המיתוג השונה אפשר לשופרסל גם ליהנות מהנחת ספקים למשך כמה חודשים, בשל הסבת הסניפים.

"יש" התנהלה כרשת נפרדת, עם מנהל הכפוף למנכ"ל שופרסל. הרשת זכתה למותג פרטי מבודל שנקרא גם הוא "יש", מועדון לקוחות שפעל בנפרד ממועדון הלקוחות של שופרסל ואפילו כרטיס אשראי חוץ-בנקאי נפרד. אולם בסופו של דבר היוותה "יש" תחרות ישירה לשופרסל דיל, פורמט הדיסקאונט של שופרסל.

כיום פועלים 9 סניפים בלבד של "יש בשכונה", שצפויים להיסגר או להיות מוסבים לפורמטים שופרסל דיל או שופרסל שלי, בהתאם למיקום. רשת "יש חסד", שגם היא התכווצה בסניף בשנה החולפת, מונה כעת 13 סניפים וצפויה להמשיך ולפעול כפורמט המהדרין של שופרסל.

סגירת רשת "יש" תאפשר לשופרסל לאחד תפקידים וכך לצמצם את עלויות התפעול.

רשת יש
 רשת יש