השוק האמריקאי ממעוף הציפור

ראלי סוף שנה? בהחלט. עננים קודרים בהמשך? כמעט בטוח

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

בסקירה זו יש מכל טוב לשני המחנות. המחנה המתעקש לראות קשר בין הכלכלה האמיתית, ובמיוחד בין ביצועי החברות, ושוק המניות, ואלה החושבים שעדיף להסתכל על אותם שווקים דרך הפריזמה של הניתוח הטכני. נתחיל, כרגיל, בצד הפונדמנטלי.

זהו האספקט שרוב האנליסטים מעדיפים לדבר עליו, ולהראות כמה הם מבינים במה שקורה במקרו ובמיקרו. זהו כלי המחקר הנפוץ ביותר במדיה הכלכלית, וכאשר באים ומדברים על המניות הנסחרות בשוק, עולה מייד הצגת הערכת השווי היחסי של המניות.

הערכה הנמדדת על ידי היחס בין המחיר והרווחים של החברה המונפקת (P/E). לפניכם גרף עדכני של אותו יחס, המבוסס על המחיר של המניות, והרווחים של אותן החברות, ב-12 החודשים אחורה. כל זה עבור המניות הנכללות במדד S&P500:

משה-שלום-ערכים-10-11
 משה-שלום-ערכים-10-11

הרקע האפור הוא מדד המניות עצמו, מאז 1871, והקו הכחול הוא השווי היחסי. לכאורה, השוק אינו יקר כל כך היסטורית, סביב 21.2. אבל מייד רואים משהו די מעניין: אין כלל קורלציה בין אותם ערכי שווי למה שהשוק עושה!

יש תקופות בו השוק עולה, עם השווי, ויש תקופות שהוא ממשיך לעלות כאשר השווי דווקא יורד. נמצא חוסר התאמה בולט במיוחד מאז פיצוץ בועת הדוט-קום ב-2000: אז, בשיא, השווי סבב סביב 34. והנה, דווקא במשברים של 2002-3, ובמיוחד של 2008, ראינו קפיצות חריגות ביחס בגלל הנפילה הדרמטית של צד המחיר.

ועוד: בימים אלה, כאשר השוק נמצא הרחק קדימה משני השיאים של 2000 ו-2007 במחירו האבסולוטי, אנו רואים יחס נמוך מן השיא שבשתי התקופות ההן. יש האומרים שזהו דווקא סימן טוב של רווחיות גבוהה, וזאת למרות שוק עולה יפה. ייתכן, אבל, היסטורית, זוהי התנהגות חריגה בכל אחת מן התקופות של שיקום אחר משבר.

נעזוב לרגע את השווי של המניות המרכיבות, ונשאל לגבי המדד כישות מדדית אחת. האם הוא נמצא בסטייה גדולה מן האמצע ההיסטורי שלו? הנה גרף מעניין המראה את התשובה:

משה-שלום-שוק-10-11
 משה-שלום-שוק-10-11

העקומה הכחולה מציינת את אותו מדד מניות מתואם אינפלציה, כאשר הוא מתנהל סביב קו רגרסיה (באדום), וזאת מאז 1871. ניתן לראות היטב שקו הרגרסיה הזה היווה אזור של תמיכה, או התנגדות, חשוב. יתר על כן, כאשר המדד התרחק ממנו מרחק רב, התחיל תהליך של חזרה טבעית לאמצע התעלה הגדולה. השיאים של 1901, 1929, 1996, ובמיוחד של 2000, הם דוגמאות מצוינות למהלך מחזיר כזה.

הבה נשווה את מצב הסטייה מן האמצע, בכל אחד מן המצבים שהחלה חזרה פנימה: 86%, 81%, 52%, ו-144% בהתאמה. ומה עכשיו? לפני חודש אוגוסט, אותה סטייה עמדה על 93% (!), דהיינו מעל כל שיא חוץ מ-2000. האם מופרך לומר שמכאן יש סיכוי טוב למהלך מחזיר לכיוון קו הרגרסיה?

לבסוף, נסתכל על ניתוח טכני ארוך טווח, וזאת על פי גרף חודשי של המדד:

משה-שלום-סנופי-10-11
 משה-שלום-סנופי-10-11

לפני הכול אומר שראלי סוף השנה עדיין ניראה כהתרחשות הסבירה ביותר עד התחלת השנה הבאה. הבעיה היא שאחרי תקופה זו יש כמה עננים שחורים, די רציניים, באופק של השוק הזה.

כנקודות ייחוס אולטימטיביות, אני מסתכל על שני השיאים המשמעותיים של המאה הנוכחית: זה של 2000, וזה של 2007:

■ בשתי התקופות ההיסטוריות, וגם עכשיו, ראינו כבר התחלה של תאוצה שלילית, וזאת על ידי קווי היסטוגרמה אדומים באינדיקאטור המומנטום (חיצים סגולים).

■ בשתי התקופות ההיסטוריות, וגם עכשיו, אנו רואים ירידה הדרגתית של זרימת הון חיובית (קווים סגולים ב-Chaikin Money Flaw).

■ בשתי התקופות ההיסטוריות, וגם עכשיו, ראינו את התחלת הירידה באינדיקאטור המומנטום עצמו, עד שהוא עבר לטריטוריה שלילית, וזאת ללא עצירה משמעותית (קווים אנכיים כחולים).

בשתי התקופות ההיסטוריות ראינו שבניית השיא עצמו לקחה זמן להתפתח, כאשר ההפנמה אצל השחקנים הראשיים הגיעה אחרי בדיקה מלמטה של השבירה המשמעותית בכל מקרה ומקרה (קווים וחיצים אדומים).

כהערה כללית אוסיף שמי שעוסק בתחום הפיננסי מספיק זמן מכיר היטב את חשיבות הבדיקה של פריצות, או של שבירות, במחיר. ה"חזרה" הזו מאשרת, למעשה, את אותו אירוע מכונן. כל זה, כי כאשר הנכס מגיע לנקודת האירוע הטכני החשוב, בפעם השנייה, כסף גדול מחליט להצטרף, או לא, למה שקרה היסטורית.

הפעם, אנו יודעים על הרמה ההגיונית לשבירה (סביבת 1850) אבל השיא עדיין מתפתח לאיטו, ועדיין מוקדם מאוד לדבר על בדיקה מלמטה. יש גם לשים לב שבשני המקרים הקודמים, האירוע המשמעותי היה סביב מאי של אותה שנה. כמו כן, היתד הגדולה, אשר תחמה את המחיר מאז התחתית של 2009, נשברה באוגוסט האחרון.

ועכשיו ליופי הסימטרי של הדברים: שימו לב שאזור הבדיקה המיועד הוא בדיוק (!) שליש תיקון Fibonacci של כל העלייה מאז 2009, דהיינו סביב 1554. כמו כן, נמצא שרמת התיקון הלגיטימית האחרונה, דהיינו זו של 78.6% Fibonacci עומדת במרחק זהה בנקודות (583) מן השבירה של אזור הפריצה. מקריות? קשה לי לראות התאמה כל גדולה ככזו.

בסה"כ, שוק המניות אינו יקר מאוד על פי שווי החברות. פרמטר זה נמצא סביב השיאים ההיסטוריים, אבל לא מתקרב ל-"שיגעון" של 2000, ואף לא גבוה מהרבה שיאים קודמים. אבל, אם נסתכל על המדד תחת זכוכית המגדלת של הסטייה מקו הרגרסיה הארוכה שלו, או במשקפיים של ניתוח טכני משווה, נמצא שיש הרבה מאוד נורות אזהרה.

מימושן של אלה יכול בהחלט לבוא אחרי תקופת חגים סבירה, כאשר ברמה המיידית, יש צורך בתיקון טכני קטן אשר יוציא קצת אוויר מן החזרה הדרמטית מן השפל של אוגוסט. דשדוש-עלייה, במדרגות, עד תחילת 2016, יכינו את הקרקע למהלך הבא, דהיינו ירידה ובדיקה מלמטה של שבירה נוספת של אזור התמיכה סביב 1850.

אם וכאשר בדיקה כזו תתבצע, ונראה את המדד תופס כיוון דרומה, אזי טוב יהיה לבחון את מיקום המקלט הפיננסי הקרוב.

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב-FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.