ירידת מחירים? ממש לא

ההודעה של משרד השיכון על ירידת מחירי הדירות היא אחיזת עיניים. גם הממשלה לא מאמינה

דירה למכירה / צילום: תמר מצפי
דירה למכירה / צילום: תמר מצפי

בשבועות האחרונים אני קונה אצל הירקן בעיקר בצל וחסה במקום עגבניות ופלפלים. מחירי הבצל והחסה אמנם עלו פי שניים, אבל הם עדיין זולים משמעותית מהעגבניות ומהפלפלים. זולים אף יותר ממחיר העגבניות והפלפלים ערב נסיקת המחירים המטורפת של החודשים האחרונים. בצוק העתים, לומדים להתפשר ולשנות טעמים והרגלים. ככה עולה לי קילו ירקות 4 שקלים בממוצע (מי זוכר שבצל עלה עד לא מזמן 2 שקל לקילו), במקום 6 שקלים בימים שעוד אכלנו עגבניות בבית, או 14 שקלים אם הייתי קונה עגבניות היום (עברנו בעיקר לרסק).

אבל האם מישהו מעלה על דעתו שמחירי הירקות ירדו בשבועות האחרונים - בזמן שמחירו של קילו בצל עומד על 4 שקלים וקילו עגבניות עולה 14 שקלים? ודאי שלא. אלמלא הדמעות מהבצל, אולי היינו צוחקים.

הנמשל לתחום הדיור די ברור: הישראלים לא מצליחים לקנות דירות באזורי הביקוש, וקונים באזורים רחוקים. הנתח של מחוז תל אביב בעוגה ירד ברבעון השלישי מ-17% ל-11%, בעוד הנתח של מחוזות חיפה, צפון ודרום קפץ מ-40% ל-51%. הישראלים קונים יותר דירות במקומות זולים (שגם הם עצמם לא הפסיקו לעלות ברבעון האחרון - באשקלון עלו המחירים מול הרבעון השני ב-5%, בנתיבות ובבאר שבע הם עלו ב-6%, בבית שאן ב-18% ובדימונה ב-37%).

אז אם יותר ויותר ישראלים קונים דירות בבאר שבע, ואם מחירה הממוצע של דירה בבירת הנגב עלה מ-798 אלף שקל ברבעון ראשון 2014 ל-972 אלף שקל ברבעון שלישי 2015 (עלייה של 22%) - האם המסקנה הראשונה שצריכה לקפוץ לנו לעין היא שאנו עדים ל"תחילתה של מגמת בלימה של המחירים במשק", כפי שזעקה הכותרת שהוציא אתמול משרד השיכון? האם לסטטסטיקה היבשה, שמדברת על ירידת מחירים של 6% מול הרבעון המקביל ושל 4% מול הרבעון הקודם יש בכלל משמעות, בשוק שעבר מהפך בטעמים ובתמהיל הקונים?

לאמיתו של דבר, נדמה שגם הממשלה לא ממש מאמינה לנתונים הוורודים. הרי מזמן לא ראינו הודעה שנוגעת למשבר הדיור, ודאי כזו שמכריזה על שינוי מגמה, בלי שיהיה בה ציטוט או התייחסות כלשהי של שר או פקיד בכיר. איפה שר השיכון יואב גלנט? איפה שר האוצר ויו"ר קבינט הדיור משה כחלון? איפה ראש הממשלה בנימין נתניהו, שקפץ בשבועות האחרונים על העגלה וחגג את הצלחת המכרזים הראשונים של מחיר למשתכן? השם היחיד שהופיע אתמול בהודעה הממשלה היה של תמר קציר, דוברת משרד השיכון שעוד לא השלימה אפילו שלושה ימים בתפקיד.

אז מה כן הראו לנו הנתונים? כפי שכתבנו פה בשבועות האחרונים, אין ספק שהשוק מתקרר ומשתנה. אחרי הבליץ הגדול בסוף יוני (למעלה מ-17 אלף עסקאות בחודש), רגע לפני העלאת מס הרכישה למשקיעים, הציבור כבר לא רץ באמוק לקנות דירות. המשקיעים מחפשים אלטרנטיבות אחרות (הבעיה היא שהם לא מוצאים כאלה, ועדיין אלפים רבים קונים דירות מגורים) ויותר ויותר מחוסרי דירה מבינים שחבל לאבד את התואר ואת הזכות להשתתף בהגרלה על דירות זולות, במכרזי "מחיר למשתכן" שיוצאים כעת בזה אחר זה לשוק (עד כה התפרסמו מכרזים ל-2,000 דירות, ובממשלה מבטיחים עוד עשרות אלפים עד סוף 2015). רבים מאלה שמחליטים בכל זאת לקנות, אחרי שכבר לא מעט הבטחות הכזיבו בשנים האחרונות, מוכנים לנסוע שעה לפחות מתל אביב.

לפי שעה זה עוד לא משפיע מהותית על המחירים בכל אזור (ודאי לא ירידה של 4% בתוך רבעון), אבל ההיצע (הגדל) כבר לא רחוק כל כך מהביקוש (היורד). לפי נתונים ראשונים שהגיעו אלינו היום ממדד מחירי הדיור שמפיק מכון גזית-גלוב, המדד היחיד שמודד בצורה מהימנה השוואה בין נכסים זהים, מחירי הדירות עלו בשיעור זניח של 0.16% ברבעון השלישי. עדיף לחגוג קיפאון מחירים אמין, מירידת מחירים של 4%-6% שלא מלמדת כמעט כלום.