פרטנר עברה להפסד של 9 מיליון שקל; 155 אלף לקוחות נטשו

ההכנסות ירדו ב-9% לכמיליארד שקל, וה-EBITDA צנח ב-30% ■ ההכנסה החודשית הממוצעת ללקוח ירדה ב-7% ל-71 שקל ■ בנבנישתי: "ההפסד משקף מחד את התחרות העזה ומאידך את יכולתנו המוגבלת להתייעל"

איציק בנבנישתי  / צילום: איל יצהר
איציק בנבנישתי / צילום: איל יצהר

הכנסה בסך 22 מיליון שקל שקיבלה חברת הסלולר פרטנר מאורנג' העולמית לא הספיקה לחברה להימנע ממעבר להפסד רבעוני בסך 9 מיליון שקל - זאת בהשוואה לרווח נקי של 40 מיליון שקל ברבעון המקביל, ולרווח של 9 מיליון שקל ברבעון הקודם. על המעבר להפסד השפיעה גם הוצאה חד-פעמית של 35 מיליון שקל בגין פרישת עובדים.

נתוני השורה התחתונה של 3 חברות הסלולר הוותיקות מושפעים מהתחרות העזה בשוק המקומי, אולם אם וכאשר תושלם רכישת גולן טלקום על-ידי סלקום, ייתכן שתהיה לכך השפעה חיובית על תוצאות חברות הסלולר (אך לא על הצרכנים המקומיים).

לכאורה, נראה כי פרטנר "צריכה" את המיזוג בין סלקום לגולן. עם זאת, היא מצהירה בדוחותיה כי פעילות השוק הסיטונאי לא רווחית ועלולה להמשיך ולפגוע ב-EBITDA המתואם שלה, דבר שמעלה את השאלה מה היא עושה בשוק אם הוא לא רווחי, והיכן מנועי הצמיחה העתידיים שלה, בלי קשר למיזוג המתחרות.

פרטנר, מקבוצת סבן, פרסמה היום (ד') את הדוחות לסיכום הרבעון השלישי, שהנתונים הבולטים בו, חוץ מהמעבר להפסד, הם ירידה של 8.7% בהכנסות ביחס לרבעון המקביל, ל-1 מיליארד שקל, ונפילה של 71% ברווח התפעולי, ל-32 מיליון שקל.

ה-EBITDA המתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) הסתכם ב-196 מיליון שקל, ירידה של 30.5%. לעומת זאת, בתזרים החופשי נרשם שיפור משמעותי: 291 מיליון שקל, לעומת 24 מיליון שקל בלבד ברבעון הקודם ו-191 מיליון שקל ברבעון המקביל. זאת בזכות התשלום החד-פעמי מאורנג' וירידה ב-CAPEX (הוצאות תפעוליות). החוב נטו המשיך לרדת, לכ-2.36 מיליארד שקל.

פרטנר ציינה כי היא מצמצמת השקעות בתשתיות, ועדכנה על ירידה של 50% מתחילת השנה. עם זאת, ייתכן כי הירידה בהשקעות נובעת מהעובדה שפרטנר והוט חתמו על הסכם לאיחוד רשתות, שכבר נכנס לתוקף, ולכן צפוי שתהיה ירידה.

בתחום הסלולר, סך ההכנסות של פרטנר המשיך להתכווץ ל-821 מיליון שקל, ירידה של 3.6% ושל 6.3% ביחס לרבעון הקודם והמקביל, בהתאמה. ההכנסות משירותי סלולר הגיעו ברבעון השלישי ל-587 מיליון שקל, ירידה של כ-11% מהרבעון המקביל, אך שיפור מסוים של 1% ביחס לרבעון הקודם. ה-EBITDA המתואם מתחום הסלולר ירד ל-137 מיליון שקל, לעומת 191 מיליון שקל ברבעון המקביל.

העונתיות בתחום הסלולר "הצילה" במידת מה את פרטנר מתוצאות חלשות יותר; אם המגמות הנוכחיות בתוצאות הסלולר יימשכו, הרבעונים הבאים יהיו לא קלים. ה-ARPU (הכנסה חודשית ממוצעת ממנוי) בסלולר עמדה על 71 שקל, 5 שקלים פחות מהרבעון המקביל אך שקל אחד יותר מהקודם.

שיעור הנטישה הסלולרי הרבעוני היה 10.8%, לעומת 12% ברבעון המקביל, ובסוף הרבעון היו לחברה כ-2.7 מיליון לקוחות, ירידה של 8,000 נטו מהרבעון הקודם. נתח השוק נותר ללא שינוי - 27%.

"תוצאות הרבעון השלישי משקפות מציאות בשוק התקשורת שבה התחרות בסלולר גואה ומאופיינת בשחיקת מחיר מתמשכת", אמר מנכ"ל פרטנר, איציק בנבנישתי. "רפורמת השוק הסיטונאי, הכוללת אינטרנט וטלפוניה קווית, טרם יושמה כמצופה, ואנו נתקלים בקשיים רבים, כמו גם בתהליכים רגולטוריים מסורבלים וארוכים, המגבילים את הפוטנציאל להצליח וליצור שוק תקשורת תחרותי. אנו מקווים כי משרד התקשורת יסיר בהקדם את החסמים, על-מנת ליישם את הרפורמה ולאפשר ללקוחות לחוות שירות איכותי בטכנולוגיה מתקדמת ובמחירים אטרקטיביים בתחום הטלפוניה והאינטרנט".

תוצאות פרטנר
 תוצאות פרטנר