לוין וכחלון מציגים: הרפורמה שתוריד מחירים במלונות ב-20%

במוקד התוכנית: קיצור הליכי הבנייה של בתי-המלון, דבר שיגביר את התחרות בשוק ■ לוין: "בניית מלונות לא תהיה רק למשוגעים לדבר" ■ כחלון: "אם הפרויקט יצליח, הוא ינגיש את המעמד היותר נמוך לבתי-המלון בארץ"

יריב לוין / צילום: רוני שיצר
יריב לוין / צילום: רוני שיצר

"אעשה למחירי הנופש מה שכחלון עשה בסלולר" - כך אמר שר התיירות לשעבר, סטס מיסז'ניקוב, בריאיון שנתן ל"גלובס" ביוני 2012 לאחר כינונה של ועדה בינמשרדית להוזלת עלויות הנופש בישראל, שכל מסקנותיה לא יושמו עד היום. שר התיירות הבא אחריו, עוזי לנדאו, אמר בריאיון שנתן ל"גלובס" ביולי 2013: "אם דורשים ממני מחיר גבוה, אז לא אנפוש פה". הבוקר (ד'), נובמבר 2015, היה זה תורו של שר התיירות המכהן, יריב לוין, לומר את דברו בסוגיית הוזלת מחירי הנופש היקרים כל-כך במחוזותינו.

קיצור הליכי בנייה

במסיבת עיתונאים שכינס הבוקר בירושלים במשותף עם שר האוצר משה כחלון הכריז לוין על התוכנית הלאומית החדשה להוזלת מחירי הנופש בכ-20% בתוך 5 שנים. במוקד התוכנית: קיצור הליכי הבנייה של בתי-המלון, דבר שיגביר את התחרות בשוק התיירות ויוריד בסופו של דבר את מחירי הנופש. איך? לדברי לוין, הוועדה לתשתיות לאומיות - שעד היום דנה רק בתשתיות מתקני גז, אנרגיה ותעופה - תדון גם בתשתיות תיירותיות; כלומר, בבתי-מלון ובאטרקציות תיירותיות.

התיקון המוצע בחוק התכנון והבנייה יוגש לממשלה ביום ראשון הקרוב. כמו כן, התוכנית הלאומית החדשה של משרד התיירות, שקיבלה את ברכת הדרך של משרד האוצר, תכלול גם "עירובים שימושיים", כלומר תאפשר ליזמים להוסיף עד 20% זכויות בנייה למגורים בנוסף לזכויות הבנייה המלונאיות. כל זה, אמר השר לוין, יגדיל את היצע חדרי האירוח ויוזיל את עלויות הנופש בכעשרים אחוזים.

אם וכאשר ההצעה הזו תיושם הלכה למעשה, הזמן הממוצע שייקח להקים בית-מלון בישראל - שכיום אורך כעשור - יקצר את התהליך בכחצי. מדובר בחסם אדיר שמרתיע מלונאים, ולא בכדי המלונאי אלפרד אקירוב (הבעלים של מלונות ממילא ומצודת דוד בירושלים) אומר שוב ושוב כי "אין לי כוונה לפתח כאן עסקים חדשים בגלל הרגולציה הקשה, אלא רק לשמור על הקיים".

לדברי לוין, "בניית מלונות לא תהיה רק למשוגעים לדבר, אלא תתבצע בהיקפים רחבים. אנחנו מייצרים מסלול מהיר שיאפשר להביא לוועדה אחת פרויקטים תיירותיים שנפרסים בכל הארץ. זה ישנה לחלוטין את המציאות הקיימת".

"להנגיש את תיירות הפנאי"

שר האוצר כחלון אמר במסיבת העיתונאים: "התוכנית תוזיל את עלויות הנופש. הכדאיות הכלכלית והנדל"נית לבנות חדרי בתי-מלון והאפשרות לקלוט יותר תיירים בארץ - זה מבורך. אם הפרויקט יצליח, הוא ינגיש את המעמד היותר נמוך לבתי-המלון בישראל. בתי-מלון לא יהיו רק לעשירים ולבעלי הכנסות גבוהות.

"בכל מקום בעולם, מעמד בינוני ומטה מגיע לחופשות. אנחנו בזמננו היו שולחים אותנו לדודה, וזה היה בסדר, אבל היום המדינה יכולה להרשות לעצמה להנגיש את תיירות הפנאי גם למי שההכנסה שלו היא לא 30-40 אלף שקל בחודש. אנשים צריכים לצאת לחופש, זה כבר לא מותרות".

לשר לוין אמר כחלון: "אשמח לעמוד לרשותך, ובמקרה הגרוע לא נפריע".

נציין כי על-פי נתוני הלמ"ס, בעשור שבין 2004-2014 חלה עלייה של 70% בפדיון הממוצע לחדר בית-מלון, המשקף את העלייה במחירי הלינה; זאת בזמן שהשכר הממוצע במשק עלה ב-30% באותה תקופה.