שלטון הנגידים: האנשים שמשפיעים על ההשקעות שלכם

התנהלות הבנקים המרכזיים בנוגע לריבית סייעו לתיקי ההשקעות לרשום תשואות נאות בחודש שחלף אבל "ניהול היתר" של הנגידים גם משפיע לרעה על יעילות השוק

ג'נט ילן / צלם: רויטרס
ג'נט ילן / צלם: רויטרס

לאחר צניחה בתיקים ברבעון השלישי של 2015, שוקי ההון החזירו את הצבע ללחיים בתיקים המנוהלים. תמכו בכך הודעות הריבית, אשר גררו עליות שערים כמעט בכל האפיקים והביאו לתשואות נאות שפיצו על מרחץ הדמים של החודשים האחרונים. האם זה מעיד על האופן בו תסתיים השנה?

על פי מדדי אג'יו לתיקים המנוהלים, תיקי ההשקעות של הציבור עלו באוקטובר בשיעורים נאים. עד לחודש שקדם לו, חלק גדול מהמשקיעים בתיקי ההשקעות ראו תשואה שלילית מתחילתה של השנה, אולם התמונה התהפכה בחודש האחרון בצורה דרמטית. הובילו לכך עליות שערים חזקות בשוקי המניות בארץ ובעולם וכן עליות שערים באפיקי האג"ח. זאת בעקבות מדיניות והכרזות של הבנקים המרכזיים בנוגע למדיניות הריבית.

נזכיר כי מדדי אג'יו, המציגים את ההתפתחויות בתיקים המנוהלים של ציבור המשקיעים, פרטיים, קיבוצים ומוסדות, מבוססים על נתונים מבתי ההשקעות, בהם פסגות, פעילים, מגדל, אקסלנס, איי.בי.איי, מיטב-דש, הראל, אלטשולר-שחם, תפנית-דיסקונט, הלמן אלדובי, אנליסט ותמיר פישמן, המנהלים קרוב ל-90% מתיקי ההשקעות של הציבור, פרטיים, קיבוצים, מוסדות וארגונים.

המדדים עוקבים אחר "תיק הנכסים המצרפי" של הציבור והתשואות המחושבות משקפות את ביצועי התיקים בפרופילים אלו. נציין כי אנו עוקבים אחר תיקים ונכסים רבים בחו"ל וכמו כן שבחלק נכבד מתיקי הציבור קיים מרכיב לא מבוטל של השקעות בחו"ל. גם מרכיבים אלו לא הוסיפו נחת לתיקים המנוהלים אך לכך נשוב בהמשך.

הנגידים קובעים את המגמות

המדדים מלמדים על עליות חדות בתיקים על טהרת המניות, בשיעור של 5.05%, ועל עליות נאות של 0.64% בתיקים שעל טהרת האג"ח. מדד התיק היחסית סולידי, בפרופיל 20:80, רשם באוקטובר תשואה של 1.53% והתיק המעט יותר מסוכן אשר מכיל עד 30% מניות, עלה באוקטובר בשיעור המתקרב ל-2%.

העליות ביססו בצורה טובה יותר את התשואות השנתיות במדדי התיקים, כאשר תיק ה-20:80 אשר צבר תשואה שברירית של 0.34% בלבד עד סוף ספטמבר, התרחק מקו האפס ועלה לתשואה מצטברת של 1.87% בסוף אוקטובר. מדדי התיקים המחזיקים שיעור גבוה יותר במניות, רשמו מהלך בולט יותר כאשר עברו מטריטוריה שלילית לטריטוריה חיובית מובהקת, עד לסוף אוקטובר.

גם בחודש האחרון, הביצועים במדדי התיקים נעוצים באופן ישיר במדיניות ובהחלטות של הבנקים המרכזיים.

דחיית העלאת הריבית בארה"ב בספטמבר ובאוקטובר, הובילה את מדדי המניות בארה"ב לעליות אשר תרמו לתיקים המקומיים כ-6%, לאחר השפעת הדולר, אשר עלה במעט במהלך החודש. אצלנו, הודעת בנק ישראל מראה כי הוא עדיין לא מעז לעשות שימוש בכלים מוניטאריים פחות מקובלים, אך הסכים לאותת על כך שהריבית תישאר נמוכה עוד זמן רב. כתוצאה מכך, גם בישראל עלו מרכיבי המניות במדדי התיקים בכ-5.08%.

באפיקי האג"ח נרשמה השתטחות בולטת של עקום הריביות, כך שהאג"ח רשמו עליות חדות יותר של 1.8% בארוכות ו-1.32% בצמודות המדד, כל זאת למרות מדד ספטמבר שפורסם במהלך אוקטובר והראה ירידה של 0.4%. בסיכומו של דבר, התנודות והתנהגות המשקיעים בעולם מלמדות על מבוכה וחוסר יכולת לפרש את הכיוונים.

הדבר מותיר משקל השפעה רב לנגידים, אשר תומכים ומכווינים את המגמות. כך, תופעת נמשכת אולי זמן רב מדי לאחר המשבר ודינה להסתיים.

עלייה בתנודתיות ירידה ביעילות

אבל, נראה כי הנגידים מתקשים לשחרר את השווקים לפעול לפי המגמות הכלכליות ועל פי פרשנות חופשית של הכלכלות המובילות בעולם. הדבר מוביל לניסיון של גורמים רבים להעריך מה יעשה "אחד", או "אחת". התוצאה היא תנודות חדות בתיקי ההשקעות ובערך החסכונות של משקיעים רבים.

התנודתיות הכה גבוהה מטילה ספק בהיגיון של הישארות ברמת סיכון גבוהה בתיקים ונראה כי היא תומכת בהורדת סיכונים, זאת עקב היעילות המוטלת בספק של שוקי ההון בעידן הנוכחי.

כדי להמחיש זאת, ניתחנו את מדדי התיקים וראינו כי מדדי תיק האג"ח הניבו השנה תשואה של 1.67%. סטיית התקן של מרכיב זה באותם חודשים היא כ-3.4% במונחים שנתיים, מעל כפליים התשואה שנצברה. המשמעות היא שהתנהגות השוק יכולה בנקל להוביל את התיקים לתוצאה הפוכה, תשואה שלילית של 1.7% במקום התשואה החיובית. במילים אחרות, התשואה אותה יכולים מרכיבי האג"ח לספק הינה נמוכה מאוד ביחס לסיכון. אם נסתכל על תיק המניות, שם המצב קיצוני יותר - מול תשואה של 2.24% בלבד שנצברה השנה, סטיית התקן היא 12%.

כלומר, שוקי המניות לא מצליחים לספק למשקיעים תשואה ראויה לשמה, כאשר גם את המעט הזה הם מייצרים תוך תנודתיות עצומה ותנודה כמעט חודשית בין רווח להפסד, כפי שמלמד הגרף.האם בתקופה כזו עלינו לשנות את התנהגותנו אל מול התנהגות חריגה זו של השווקים, או שמא עלינו להמשיך ולהבליג, להמתין עד שהגל העכור הזה יחלוף? התשובה מתחלקת לשני חלקים.

האחד, אפשר בהחלט להכין את התיקים לפרופיל אשר יסבול פחות מהתנודתיות. השני נוגע ל-Asset Allocation, לפריסת הנכסים באפיקי השוק השונים, בהשקעות שמחוץ לשוק ההון ולמרכיבים המגדרים את הסיכונים בתיקים.

מכל מקום, אין ספק כי בעידן הנוכחי, נדרשת מומחיות מגוונת, רחבה ורבת שנים, כדי לנווט את הנכסים הפיננסיים אל חוף מבטחים.

* הכותב הוא מנכ"ל חברת אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות בע"מ, העוסקת בניהול עושר משפחתי ובפיקוח על נכסי ארגונים וקיבוצים. אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק

מדדי אגיו לתיקים המנוהלים
 מדדי אגיו לתיקים המנוהלים