ההסתדרות: "מחילת החוב לסינים בנמל אשדוד - שיקולים זרים"

המכתב נשלח בעקבות החלטת הנהלת הנמל למחול לחברת PMEC הסינית על חוב בסך 30 מיליון שקל ■ ההסתדרות דורשת "לבטל לאלתר את ההחלטה" ■ הנהלת הנמל: "חברת הנמל גובה את התעריפים המקסימליים בהתאם לכל דין בעניין זה"

נמל אשדוד / צילום: איל יצהר
נמל אשדוד / צילום: איל יצהר

הסתדרות העובדים מתערבת בהחלטת הנהלת נמל אשדוד למחול על חוב לחברה הסינית הבונה את נמל הדרום המתחרה. במכתב ששלחה למנכ"ל נמל אשדוד יצחק בלומנטל, כותב עו"ד בעז בן צור: "החלטתך מהווה פגיעה חמורה בתחרות ההוגנת, אשר אמורה לשרור בין נמל אשדוד לבין הנמל החדש. החלטה שגויה זו עשויה לאורך זמן לפגוע באיתנות של נמל אשדוד וביכולתו לעמוד בהתחייבויותיו כלפי עובדיו".

המכתב נשלח בעקבות החלטת הנהלת הנמל למחול לחברת PMEC הסינית על חוב בסך 30 מיליון שקל. ההסתדרות דורשת "לבטל לאלתר את ההחלטה".

בשבוע שעבר חשף "גלובס" כי הנהלת נמל אשדוד מחלה לחברה הסינית PMEC שבונה את הנמל הפרטי "נמל הדרום" על חוב של עשרות מיליוני שקלים. מדובר בחוב של יותר מ-32.5 מיליון שקל ש-PMEC הייתה אמורה לשלם במשך שמונה שנים בגין הפעילות שלה בשטח הנמל. ההנהלה החליטה לגבות מכלי השיט של הסינים תעריף של "כלי שיט פנימי", הנמוך בכ-90% מתעריף של "אונייה". ההחלטה גרמה גם למחלקת הכספים בנמל להוציא מסמך המפרט את הסיכונים הטמונים בהחלטה.

כעת מתברר שגם הסתדרות העובדים החליטה להתערב. "הניסיון לחייב את כלי השיט של החברה הסינית, הבונה את הנמל המתחרה, בתעריף המושת על כלי שיט פנימי הוא ניסיון מופרך על פניו והוא בגדר אבסורד", כותב עו"ד בן צור ומסביר כי נכון הוא שתעריף של כלי שיט פנימי המעניק שירותים פנימיים לנמל אשדוד יהיה מופחת משמעותית מתעריף של אונייה מסחרית שאינה מעניקה שירותים לנמל אשדוד, אך לא כך הם פני הדברים במקרה זה.

עו"ד בן צור ממשיך וכותב: "החלטתך על מחילת החוב לחברה הסינית אף חושפת את נמל אשדוד לתביעות משמעותיות של חברות אחרות, דוגמת נובל אנרג'י ושמן, שכלי השיט שלהם עסקו בפעילות ימית שאינה מסחרית".

מנמל אשדוד נמסר בתגובה: "חברת נמל אשדוד פועלת על פי הדין וגובה מכל לקוחותיה את התעריפים הקבועים בצו הפיקוח מ-2010. בניגוד לאמור, חברת הנמל לא מחלה על חוב לחברה הבונה את נמל הדרום ולא הפחיתה חיובים לאותה חברה. ההיפך הוא הנכון. חברת הנמל גובה את התעריפים המקסימליים בהתאם לכל דין בעניין זה. חברת הנמל אכן סבורה כי התעריף הקבוע בצו אינו משקף את הפעילות בעניין זה ועל כן הנהלת החברה פונה בימים אלו לוועדת התעריפים של רשות הספנות והנמלים, שהינה הגוף המוסמך היחיד לשנות תעריף שנקבע בצו בבקשה לתקן הצו בענין זה".