חילונים = פראיירים: ועדת הכספים הזרימה עשרות מיליוני שקלים בסעיפים הזויים לחרדים ומתנחלים

חשבתם ש-20 מ' ש' לקברי צדיקים היה השיא? ■ לפיד: "מה אגיד לבני החייל כשייצא שבת, שמכרו אותו? שלנתניהו לא אכפת ממנו? שכחלון מתחבא?"

יאיר לפיד  / צילום: רויטרס
יאיר לפיד / צילום: רויטרס

לאחר שוועדת הכספים אישרה אמש (א') את תקציב המדינה ל-2015-2016, החל היום בכנסת הפיליבסטר של האופוזיציה לקראת אישור התקציב בקריאה שנייה ושלישית הצפוי ביום חמישי לפנות בוקר. ב-2015 יעמוד התקציב על 383.86 מיליארד שקל, וב-2016 על 424.81 מיליארד שקל. בדרך נאלץ האוצר, כמדי שנה, לחלק מאות מיליוני שקלים לח"כים ולסיעות כדי לקבל את תמיכתן. מדובר בכ-257 מיליון שקל שהועברו לח"כים למטרות שונות (ראו טבלה), וכן בכספים קואליציוניים שחולקו לסיעות.

כך, ח"כ בצלאל סמוטריץ' קיבל 2 מיליון שקל "לשמירת שטחים פתוחים ביו"ש"; יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני קיבל 4.2 מיליון שקל ל"שמירה על שירותי דת"; ח"כ מיקי זוהר קיבל 3 מיליון שקל עבור "פרוייקטים לתרבות תורנית"; לבקשת יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הועברו 6 מיליון שקל לטובת "קשרים דתיים ורוחניים"; יהדות התורה קיבלה 26 מיליון שקל ל"תרבות יהודית", בנוסף 34 מיליון שקל ל"ללימודי תורה לא פורמליים"; ואילו ש"ס קיבלה 8 מיליון שקל ל"פרס שר הדתות" ו-2 מיליון שקל ל"פוריות על פי ההלכה".

הפעם, כלקח מפרשת ישראל ביתנו, חייב היועץ המשפטי לממשלה את האוצר לחשוף את הסכומים שהועברו ולאילו מטרות, דבר שהצליח להכעיס את חברי האופוזיציה, שלמרות הביקורת שמתחו קיבלו גם הם נתח מכובד מהתקציב. הכספים הועברו לחברי האופוזיציה לאחר שהבטיחו לקצר את משך הפיליבסטר בוועדת הכספים ולהביא לאישורו הסופי של התקציב במועד שקובע החוק.

ח"כ אראל מרגלית, שהוביל את המהלך, הצליח לסכם על העברה של 75 מיליון שקל לטובת מענקים למעבר רופאים לפריפריה, 170 מיליון שקל להורדת 0.5% בריבית על משכנתאות לזכאי משרד השיכון, 16 מיליון שקל לטובת מענקים בסך 200 אלף שקל ליתומים משני הורים בעקבות פיגועים, וכן שהכנסות המדינה מהחלת חוק 'ששינסקי 2' בנושא מיסוי הרווחים ממשאבי הטבע יופנו לחיזוק התעסוקה בפריפריה.

לנוכח הסיכומים בין הקואליציה לאופוזיציה יתקיים הפיליבסטר רק עד לשעה 20:00 הערב, וגם מחר (ג') סוכם כי התנגדות חברי האופוזיציה מעל דוכן הכנסת תסתיים בשעה 20:00 בערב. ההצבעות על התקציב יחלו ביום רביעי בבוקר וימשכו כמיטב המסורת עד לחמישי לפנות בוקר.

יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג תקף את הקואליציה על אישור התקציב ואמר: "מדובר בעוד תקציב של כלום. תקציב לחיזוק, שימון וריפוד הממשלה. תקציב של כניעה והתרפסות מול קבוצות לחץ שיושבות בלשכת ראש הממשלה ומנהלות את המדינה. ראש הממשלה אינו ראש הממשלה בפועל וכחלון אינו שר האוצר. סמוטריץ' ראש ממשלה. חזן שר אוצר. זו מציאות שאזרחי ישראל לא בחרו בה. זו ממשלה שצריכה לסיים את דרכה. היא לא ממשלת ישראל אלא ממשלת יצהר ואיתמר".

יו"ר "יש עתיד" ח"כ יאיר לפיד פנה בפתח ישיבת סיעתו לשר האוצר משה כחלון ואמר: "כחלון - אתה לא יכול לעמוד מהצד. זה לא תקציב, זו מכירת חיסול. אתה שר האוצר - תעצור את זה. מי מנהל את קופת המדינה? למה כל אחד יכול לסחוט מה שמתחשק לו?, בשביל שסמוטריץ' יקבל את שלו מכרו אתמול בממשלה וימכרו היום במליאת הכנסת את לוחמי צה"ל. הם היו צריכים את קולות המפלגות החרדיות בשביל לחלק ביניהם את הכסף, אז הם יבטלו את השיוויון בנטל. הם יגידו לחיילי צה"ל: 'שיקרנו. לא כולם שווים בפני החוק. לא כולם צריכים להתגייס. אתם שוב הפראיירים'".

עוד הוסיף לפיד: "מה אני אגיד לבן שלי כשהוא ייצא שבת? מה אני אגיד לו? שסמוטריץ' מכר אותו? שלנתניהו לא אכפת ממנו? שכחלון הבטיח להילחם בשבילו אבל עכשיו הוא מתחבא? שבוגי, המפקד העליון שלו, מכר אותו בשביל הסכמים קואליציוניים ובשביל הישרדות פוליטית? איך נסתכל לו בעיניים? מה הוא אמור להבין על המדינה שלנו?".

מליוני שקלים ברגע האחרון
 מליוני שקלים ברגע האחרון