צחי סולטן וטל רובינשטיין הופכים למנהלי זרוע החיתום של דיסקונט

נחתמה עסקת המיזוג בין כלל חיתום לדיסקונט חיתום ■ כלל חיתום תשלם כ-15 מיליון שקל לבעלי מניות המיעוט בראשות רובינשטיין וקודמה יהונתן כהן

צחי סולטן / צלם: תמר מצפי
צחי סולטן / צלם: תמר מצפי

צחי סולטן מצא "בית" חדש לחברת כלל חיתום, לאחר שנפרד לפני כמה שנים מכלל ביטוח שבשליטת קונצרן אי.די.בי. אמש נחתמה העסקה שצפויה להשפיע על מאזן הכוחות בענף החיתום, למיזוגה של כלל חיתום לתוך דיסקונט חיתום והנפקות, שבבעלות בנק דיסקונט. "בדיסקונט בונים את החברה כדי שתהיה מובילה ולא עוד שחקן בשוק", אומר גורם מעורה, שמוסיף כי "זה מהלך משנה תעשייה".

לאחר השלמת העסקה תפעל החברה הממוזגת, שתהפוך לזרוע החיתום של הבנק, תחת שמה של דיסקונט חיתום, בעוד הניהול בגוף הממוזג ייעשה על-ידי אנשי כלל חיתום. יו"ר הגוף הממוזג יהיה צחי סולטן, כיום בעל השליטה בכלל חיתום, שיהפוך לבעל המניות השני בגודלו בחברה הממוזגת, ואילו כמנכ"לית תשמש טל רובינשטיין - מנכ"לית כלל חיתום.

מדובר ביצירת שחקן שנמנה עם השלישייה המובילה בשוק החיתום, הזוכה ל"גב של בנק", בדומה לגופים המובילים לאומי פרטנרס ופועלים אי.בי.אי. בנק דיסקונט, באמצעות החברה הבת דיסקונט שוקי הון, יחזיק בכ-55% מדיסקונט חיתום הממוזג, סולטן יחזיק ב-31.3%, ויתרת המניות, 13.7%, תהיה בידי חברת טינטו השקעות - שהבעלים שלה הם הברוקרים רונן ויסרברג, יובל בן-זאב ונאור אל חי. העסקה אינה כוללת העברה של כספים במזומן, והחלוקה מבוצעת על פי הערכות שווי הפעילויות הממוזגות בשקלול ההון העצמי שיביא כל אחד מהגופים.

בסופו של יום, החברה הממוזגת תחזיק בהון עצמי של כ-80 מיליון שקל, שרובו יגיע מדיסקונט חיתום (ששווי הפעילות שלו נמוך מזה של כלל חיתום). לאור זאת, בנק דיסקונט יזרים לחברה הממוזגת כמה עשרות מיליוני שקלים לחיזוק ההון.

בעלי מניות שייצאו

השלמת העסקה צפויה לאחר שסולטן ושלושת הברוקרים שחוברים לו בעסקה ירכשו החוצה מהחברה שורה של בעלי מניות המחזיקים באופציות למניות כלל חיתום, ובראשם המנכ"לית טל רובינשטיין והמנכ"ל לשעבר יהונתן כהן (המשמש כיום כיועץ הנפקות לחברות נדל"ן מארה"ב שמונפקות בידי כלל חיתום). רכישות אלה, בהיקף כולל של כ-15 מיליון שקל, על פי הערכות, ייעשו לאחר הפחתת הון כשהחברה תרכוש את המניות מבעלי המניות שייצאו ממנה.

השלמת המיזוג תיעשה לאחר קבלת אישורים רגולטוריים - כך שבשוק מעריכים שהוא יושלם תוך כחודשיים-שלושה. הילה חימי, מנכ"לית דיסקונט שוקי הון (דש"ה), הובילה את המהלך מטעם דיסקונט, בליווי רן עוז, סמנכ"ל בכיר וראש חטיבת שווקים פיננסיים בבנק, המכהן גם כיו"ר דש"ה ומהצד השני הוביל סולטן.

עתה, לאחר שצוות החיתום הקודם עזב את דיסקונט שוקי הון (וחלק ניכר ממנו חבר לבית ההשקעות אפסילון), משלים דיסקונט את הפיכת כלל פיננסים חיתום לזרוע החיתום שלו, ומבהיר כי: "חברת החיתום הממוזגת תהווה נדבך משמעותי למערך השירותים של דיסקונט, והיא תאפשר שירותי בנקאות להשקעות לרבות מיזוגים ורכישות, גיוס הלוואות מבנקים ומגופים מוסדיים, שירותי חיתום מתקדמים ועוד".

כלל חיתום הוקמה ביוני 2002 על מנת לשמש כזרוע ההנפקות, גיוסי ההון ובנקאות ההשקעות של קבוצת כלל ביטוח שבשליטת אי.די.בי. מאתר החברה עולה כי ב-2014 עמד היקף הגיוסים שהחברה לקחה בהם חלק על כ-24 מיליארד שקל, בעוד שבדיסקונט חיתום דובר בהשתתפות בהנפקות בהיקף של כ-22 מיליארד שקל.

בשנים האחרונות עיקר פעילות החיתום בארץ מתמקדת בהנפקות אג"ח קונצרניות, כמעט ללא גיוסי אקוויטי, ובמרבית המקרים לא ניתנת התחייבות חיתומית בהנפקות, ומשולמת רק עמלת ניהול והפצה. הענף מאופיין בתחרות גבוהה ובמספר שחקנים דומיננטיים קטן יחסית.