מבחני המיצ"ב: נבלמה מגמת השיפור, הפערים נותרו גדולים

המבחנים ההשוואתיים של כיתות ה' ו-ח' לשנת תשע"ה מצביעים על מגמה מעורבת ועל פערים גדולים בין עשירים לעניים, יהודים וערבים ■ בבתי הספר נרשמה ירידה באלימות בצד עלייה במעשי ונדליזם וגניבה

אילוסטרציה תלמידים בכיתה / צלם: איל יצהר
אילוסטרציה תלמידים בכיתה / צלם: איל יצהר

משרד החינוך פרסם היום (ג') את מדדי היעילות והצמיחה של בתי הספר בישראל, הידועים יותר בשמם המקוצר "מבחני המיצ"ב". במשרד, בראשות השר נפתלי בנט (הבית היהודי), הדגישו כי "בראייה רב שנתית" נרשמו עליות חיוביות בכל המדדים, אולם הנתונים הרלוונטיים לשנת תשע"ה מצביעים על מגמה מעורבת בהישגי התלמידים - מה שמעיד דווקא על היעדר עקביות וחוסר יכולת להציג בשורה של ממש.

לא מן הנמנע כי נתוני תשע"ה הם במידה מסוימת אפקט טבעי לאחר כהונתו של שי פירון ששימש שר החינוך בממשלה הקודמת, כהונה בה הצהיר כי יש לשים דגש יותר על למידה משמעותית ופחות על הכנות למבחני המיצ"ב, שאפיינו את הקדנציה של השר גדעון סער.

על פי נתוני תשע"ה, תלמידי כיתות ה' רשמו ירידה קלה בערבית (14 נק') ובאנגלית (10 נק'), כאשר בעברית ובמתמטיקה נרשמה יציבות. גם בכיתות ח' נרשמה מגמה מעורבת: בעברית ובאנגלית הציונים נותרו יציבים, במתמטיקה נרשמה עלייה קלה (13 נק') אבל במדעים וטכנולוגיה נרשמה ירידה של כ-7 נק'. ירידה משמעותית יותר (28 נק') נרשמה בערבית (ללומדים במגזר הערבי), ובמשרד החינוך מדגישים כי מדובר בתוצאות חריגות שיש לעקוב אחריהן.

מבחני המיצ"ב ממשיכים להצביע על פערים גדולים בין תלמידים שמגיעים מרקע סוציו-אקונומי נמוך לבין אלה המגיעים מרקע סוציו-אקונומי גבוה. בשונה מאירופה, שם קיים מתאם נמוך יחסית המעיד על היכולת של מערכת החינוך לצמצם פערים שנוצרו מנקודת פתיחה שונה, בישראל עדיין קיים סיכוי גדול שילד להורים חלשים כלכלית יהיה חלש גם הוא בלימודים ובעקבות כך גם בחייו הבוגרים. על פי משרד החינוך, למעט המבחנים באנגלית ובעברית לכיתות ה' שבהם נרשם צמצום קל בפערים, ביתר המבחנים נמצאו פערים ניכרים שאף הלכו והתרחבו גם בשנה האחרונה. לעומת זאת, במבחן המתמטיקה לכיתות ח' נרשמה עלייה של 18 נקודות בקרב תלמידים במגזר היהודי מרקע כלכלי נמוך ועלייה של 14 נקודות בקרב תלמידים במגזר הערבי מרקע כלכלי נמוך. על פי משרד החינוך, נמשכים הפערים הגדולים בין תלמידים במגזר היהודי לתלמידים במגזר הערבי - פער שמגיע כמעט לכדי 50 נקודות בממוצע. הפערים העקביים לאורך השנים בולטים בעיקר במתמטיקה, אנגלית ומדעים.

נתוני משרד החינוך כוללים גם דיווח על מה שמכונה "האקלים הבית ספרי", כאשר גם כאן נרשמה מגמה מעורבת: מחד התלמידים מדווחים על ירידה קלה באלימות, ומנגד מדווחים על עלייה במעשי גניבה ואפילו ונדליזם. עלייה של 13% נרשמה בדיווח התלמידים על כך שבית הספר שלהם מעודד מעורבות אזרחית וקהילתית בתוך בית הספר ומחוצה לו. בניתוח הפרמטר הזה מסתבר כי בתי הספר מעודדים בעיקר "מנהיגות", אך פחות מעודדים השתלבות בתנועות נוער ופעילות חברתית בקהילה. עלייה קלה של 5% נרשמה בדיווח של מורים על עידוד מעורבות של הורים בנעשה בבית הספר. ניתוח הפרמטר הזה מראה כי ההורים נוטים בעיקר לשתף את ההורים על חיי בית הספר, אבל פחות להתייעץ איתם. הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה), האחראית במשרד החינוך על מבחני המיצ"ב, מסרה היום: "התפיסה המובילה שלנו היא שמבחנים אינם מטרה כשלעצמה, אלא כלים בשירות הלמידה".