הקשר הסיני של פרקליטי נתניהו: ייצגו את פירמת Yingke

משרדם של עוה"ד יצחק מולכו ודוד שומרון ישתף פעולה עם משרד חיאט בייצוג השלוחה הישראלית של המשרד הסיני Yingke

עוד יצחק מולכו / צילום: איל יצהר
עוד יצחק מולכו / צילום: איל יצהר

עורך דינו הקרוב ושליחו המדיני המיוחד של ראש הממשלה, עו"ד יצחק מולכו, שם פעמיו לסין. משרד "א.ש. שמרון, י. מלכו, פרסקי ושות'" ומשרד "איל חיאט, זולטי, נייגר ושות'" מודיעים היום (ג') כי ישתפו פעולה בייצוג השלוחה הישראלית של Yingke - אחד ממשרדי עורכי הדין הסינים הגדולים בעולם.

עו"ד מולכו ועו"ד איל חיאט אף ביקרו בסין יחדיו פעמיים, ולדבריהם פגשו מספר לקוחות אסטרטגיים. האם הקשר הסיני החדש של פרקליטי ראש הממשלה משפיע על הסדר ניגוד העניינים של בנימין נתניהו? לדברי מולכו, התשובה שלילית.

Yingke נוסדה בשנת 2001, ומשרדיה הראשיים מצויים בבייג'ין. לפי אתר האינטרנט של הפירמה, בסך-הכול מועסקים בה בכלל סניפיה כ-2,000 עורכי דין. למשרד כ-60 משרדים ונציגויות, מחציתם ברחבי סין והיתר ברחבי העולם, מדרום-קוריאה וסינגפור, דרך מדינות האיחוד האירופי ועד ארה"ב וכמה ממדינות דרום-אמריקה.

מולכו וחיאט נסעו יחד לסין לפגישות עם אנשי המשרד הסיני כבר לפני כשנתיים וחצי, אך לבסוף הוכרז כי משרדו של חיאט ייצג את הפירמה הסינית לבדו. לאחרונה נסעו מולכו וחיאט שוב לשנגחאי, שם פגשו לדבריהם לקוחות סינים בולטים ואת נציגי Yingke שוב, ובהמשך הגיעו להסכמה על שיתוף-הפעולה בייצוג המשרד הסיני.

משרדו של חיאט קיבל את ייצוג המשרד הסיני בישראל כבר ב-2013. לדברי חיאט, כוונתו הייתה לשתף פעולה עם מולכו ומשרדו עוד מרגע שייצוג המשרד הסיני החל לעמוד על הפרק, אך הדבר לא הסתייע.

"באופן כללי, אני מחזר אחרי איציק (מולכו - ג'מ') כבר עשור בכל מיני נושאים", אומר חיאט, "אני שמח שלאחרונה הוא התרצה".

גשר תרבותי ועסקי

חיאט מספר כי "מאז שקיבלנו את הייצוג של Yingke, אנחנו מייצגים לקוחות שונים בעסקיהם בסין. התפקיד שלנו, לצד הייצוג המשפטי, הוא לשמש גשר תרבותי ועסקי ללקוחות. קורה שאנחנו מטפלים באופן יותר דומיננטי בלקוחות, ולעתים הפוך - הסינים הם הדומיננטיים יותר - הכול לפי הצורך של הלקוח".

מולכו מסביר כי "הסינים פועלים בשיטת משפט שהיא בכלל דומה למשהו שאנחנו מכירים רק כמה עשורים, ולכן מרשים מאוד לראות כיצד המשפט המסחרי שם התפתח במעט מאוד זמן.

"לפני כמה עשורים היה נדמה שפירמות בינלאומיות שפתחו משרדים בסין חלשו על השוק הסיני. היום המגמה היא הפוכה, והמשרדים הסיניים שצמחו מאז, כמו Yingke, נטלו את ההובלה.

"היתרון של משרד סיני בסין ברור, כפי שיתרון של משרד ישראלי בישראל הוא ברור. לכן שיתוף-פעולה שכזה הוא חיוני ללקוחות - כל אחד יכול 'לתווך' ולתרגם את צרכי הלקוח לשוק המקומי שלו".

- תוכלו בכל זאת למסור פרטים לגבי הלקוחות?

מולכו: "לא נוכל למסור את שמות הלקוחות, אבל יש לקוחות ישראלים שאנחנו משרתים יחדיו עם הפירמה הסינית. בין הלקוחות - לקוח ישראלי תעשייתי מאוד גדול, שאנחנו פעילים איתו בזירה הסינית.

"בנוסף, בביקור האחרון שלנו נחשפנו לכמה לקוחות סינים של Yingke, שמחפשים השקעות בישראל, בעיקר בתחום הטכנולוגיה, גם השקעות בשלות יחסית מבחינת שלבי ההשקעה. מדובר בקרנות השקעה סיניות, חלקן ממשלתיות. הממדים הכספיים הם עצומים. קרן קטנה במונחים סיניים משקיעה סדרי גודל של מיליארדי דולרים".

מולכו מציין כי התרשם כי קיימת סקרנות רבה בשוק הסיני בנוגע להשקעות בישראל, ולדבריו סביר שנראה יותר השקעות סיניות בארץ בשנים הקרובות.

"אין ניגוד עניינים"

בנוסף לקשר הקרוב והממושך בין מולכו לבין ראש הממשלה נתניהו, עו"ד דוד שמרון, שותפו של מולכו, מייצג מזה שנים את בני הזוג נתניהו בנושאים שונים.

בשבוע שעבר נחשפה חוות-הדעת שחיבר היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, למניעת ניגוד עניינים של ראש הממשלה בתפקידו כשר תקשורת. חוות-הדעת מתייחסת באופן מפורט לחשש לניגוד עניינים בקשר ללקוחות משרד שמרון-מולכו בתחום התקשורת והטלקומוניקציה.

חוות הדעת של וינשטיין, קבעה בין היתר כי "בתיאום עם משרד עורכי הדין, יש לפעול לכך שרשימת לקוחות המשרד בתחום התקשורת תועבר לעיונך ולעיון המשנה ליועמ"ש אחת לשלושה חודשים. הרשימה תכלול גם התייחסות לנושאים שבהם מיוצג הלקוח על-ידי המשרד, בדגש על עניינים שבהם הייצוג קשור לרגולציה של משרד התקשורת".

- כיצד הפעילות החדשה של המשרד משפיעה על מניעת ניגוד עניינים במשרדים השונים שראש הממשלה אמון עליהם?

מולכו: "הפעילות החדשה לא משפיעה על ניגוד העניינים - חד-משמעית. לא קלטנו לקוחות בתחום שיכול להביא לניגוד עניינים, אבל ככל שנקלוט לקוחות כאלה בעתיד, נפנה כדי לקבל הוראות ממערך הייעוץ המשפטי לממשלה".

לגבי הסדר ניגוד העניינים שפורסם, מסר מולכו: "ההסדר נעשה ביוזמתנו ולאחר פנייתנו. מרגע שהבנו שנתניהו עומד לקבל לידיו את משרד התקשורת, פנינו אנחנו ליועץ המשפטי לממשלה כדי ליצור את ההסדר".

משרד שמרון-מולכו-פרסקי, שנוסד בירושלים בשנת 1953 הוא מהמשרדים הוותיקים בישראל. המשרד נוסד על-ידי פרקליט המדינה לשעבר, עו"ד ארווין שמרון ז"ל, חמיו של מולכו ואביו של עו"ד דוד שמרון, היום שותף במשרד.

המשרד מייצג לקוחות פרטיים, שעסקיהם לעתים קרובות מתאפיינים בדיסקרטיות רבה. תחומי העיסוק העיקריים של המשרד כוללים: תקשורת וטלקומוניקציה, כינוס נכסים פירוקים ופשיטות-רגל, נדל"ן, תכנון ובנייה; היי-טק, הון סיכון וטכנולוגיה, ליטיגציה מסחרית ועוד.

מולכו נחשב לאיש סודו הקרוב של ראש הממשלה בנימין נתניהו מזה שנים רבות. ואולם, ממשלת ישראל, מסתבר, אינה הממשלה היחידה שנעזרת בשירותי משרד שמרון-מולכו-פרסקי. באתר המשרד מצוין כי בין לקוחות המשרד "ממשלת ארה"ב בעניינים הנוגעים לתכנון ובנייה, הוותיקן וכן ממשלות אחרות".

עוד מונה רשימת הלקוחות "בנק בינלאומי להשקעות מהמובילים בעולם, חברת תקשורת מהגדולות בעולם, רשת טלוויזיה אמריקאית בולטת, ערוצי חדשות אירופאיים מרכזיים, תאגיד בינלאומי העוסק בפרסום אנציקלופדיה רבת-מוניטין, חברת מכרות ופלדה גדולה ממרכז אמריקה, גוף פילנתרופי גדול מארה"ב ותושבי חוץ בפרויקטים למלונאות ומגורים".

משרד חיאט-זולטי-נייגר הוא משרד בוטיק מסחרי הממוקם ברמת-גן, שהוקם ב-2001. המשרד משרת לקוחות בעיקר בתחומי ההי-טק והפארמה. משנת 2013, כאמור, המשרד מייצג בישראל את משרד Yingke הסיני.