המעבר של השנה: איזה שכר תקבל איילה חסון בערוץ 10?

המהלך שנרקם בחשאיות גמורה, השיחות עם דרוקר והייאוש הגדול של אנשי רוממה ■ מאחורי הקלעים של מעבר הטאלנטית הגדולה ביותר של ערוץ 1, זו שהייתה אמורה להמשיך איתו הלאה בדרך לשידור הציבורי החדש

אילה חסון צילום: עודד פדידה
אילה חסון צילום: עודד פדידה

לפעמים קשה להאמין לכך, אבל בסופו של דבר עיתונאים הם יצורים רגישים. לא מדובר ברגישות רק לסביבתם ולפרטים, תכונות נדרשות לסוג הזה של מקצוע, אלא גם לעצמם. בענף שברירי וחבוט, אפילו טבעי שאנשיו יבחנו היטב ללא הרף את מעמדם האישי והפוליטי בתוך ארגונם ואת המשמעויות של כל התרחשות שפוקדת אותו.

עדות חיה לרגישות הזו אפשר היה לקבל אתמול (ג') והיום מהשיחות עם העובדים בשתי מערכות חדשות מרכזיות בישראל - בערוץ 1 ובחדשות 10. האמת, שגם בחדשות 2 שאלו את עצמם אתמול עיתונאים, בכירים וזוטרים, מה המשמעות - עבורם ועבור מקום עבודתם - של המעבר של איילה חסון מתפקידה כראש חטיבת החדשות של ערוץ 1 לתפקיד מגישת מגזין "שישי" ודמות מרכזית במערכת החדשות של חדשות 10. אין ספק כי התזוזה הדרמטית של חסון אתמול הכתה גלים ושינתה דבר מה במאזן המוכר בין גופי השידור בישראל.

זה מהלך שנרקם לפני כשבועיים ונמשך 3 ימים בלבד, והזכיר במידה רבה מבצע צבאי. להתוויית המהלך היו שותפים 4 אנשים בלבד - איילה חסון, מנכ"ל חדשות 10 גולן יוכפז, מנכ"ל ערוץ 10 יוסי ורשבסקי וברק סרי, יועץ אסטרטגי בכיר, שכיום עובד לצדו של השר אריה דרעי.

נשמר תחת איפול כבד

אפשר להניח כי חסון חלקה את שעובר עליה עם בעלה ואיש סודה שי נשר, סוכן ומנהל בכיר ומקושר בשוק, אבל הוא לא היה חלק מהשיחות ולא נכח באף אחת מהפגישות הספורות שנערכו. במכוון. סרי הוא חבר וותיק של חסון מצד אחד ושל ורשבסקי מן הצד השני. במשך תקופה ארוכה הוא היה ער לקשיים האישיים שעוברת חסון בתפקידה כמנהלת בחדשות הערוץ הממלכתי. הוא הציף את הרעיון בפני ורשבסקי, שהיה הראשון להיפגש עם חסון, לאחר שקיבל מיוכפז את האישור והברכה. משם, מנכ"ל חדשות 10 לקח את המושכות וסגר את המעבר הדרמטי. על-פי גורמים מעורים בפרטים, לא נדרש שם שכנוע כביר ולא כל משא ומתן. יוכפז רצה להביא את חסון כבר בעבר, אבל זה לא הסתייע. כעת, כנראה שהאקלים בשוק סייע להבשלת הרעיון.

רגע לפני סוף השבוע שעבר נחתם החוזה בין הצדדים. על-פי גורמים בשוק, שכרה של חסון לא ישבור את הרף שקבע ורשבסקי כרף שכר הבכירים העליון - 45 אלף שקל. סכום זה הוא עדיין גבוה יותר ממה שהשתכרה ברשות השידור, אחרי 23 שנים במערכת. עם זאת, יש לציין, כי כסף אף פעם לא עניין את חסון כמו הצורך להישאר רלוונטית.

מאז החתימה, נשמר הנושא תחת איפול כבד. האירועים הקשים בפאריז, שהעסיקו את מערכות החדשות עיכבו את ההודעה הרשמית. ביום שני האחרון, חסון לקחה יום חופש ונסעה לדרום תל אביב להצטלם לצילומי יחסי ציבור שילוו את ההודעה שיצאה יום למחרת לעיתונות. באותו שלב עוד 3 אנשים בלבד ידעו על המעבר - דוברת חדשות 10 אדוה גלנטי, מאפרת וצלם.

כל היתר, יגלו רק חצי שעה לכל היותר לפני שהודעה יצאה ביום שלישי, אתמול, בשעה 12:00 בצהריים. בין מי שהתבשרו על כך רק אז היו גם טלי בן-עובדיה עורכת מהדורת ליל שבת של חדשות 10 ומי שהקימה וגיבשה אותה בשנה שעברה, ומגישי התוכנית אלון בן-דוד וטלי מורנו. גם בדסק המדיני-פוליטי של חדשות 10 שהפך צפוף עד מאוד גילו על כך בסמוך מאוד לכל המדינה, ובכלל זה אנשים כמו רביב דרוקר, הפרשן הפוליטי הנחשב והבכיר, אשר מזוהה ביותר עם חברת החדשות של הערוץ.

ניטרלו סמל של ערוץ 1

וברשות השידור? די היה לראות את פניו החיוורות של העורך הראשי של רשות השידור, שמעון אלקבץ, לאחר שקיבל הודעת SMS מחסון מספר דקות לפני שההודעה יצאה, כשהוא שוהה בכנס אילת לעיתונות. עובדי רשות השידור קיבלו במקביל מכתב אישי מחסון, בו כתבה כי הייתה זו השנה הקשה בחייה, במהלכה למדה להכיר היטב כל אחד ואחד מהעובדים. "קבוצה מסורה, חרוצה ומקצועית", כתבה חסון לאנשיה והמשיכה ברמיזה, "ויש בשדרות העשייה הללו גם את האחרים".

בהמשך יגיע הכנ"ר פרופ' דוד האן, שאמנם תפקידו הוא לפרק את רשות השידור, אבל כרגע הכול נראה יותר כמתפורר תחת ידיו, לישיבת העורכים של חטיבת החדשות וייפרד מחסון ברגש. כשהוא יאמר לה שהוא אוהב אותה, חסון פורצת בבכי, שוב. היא למעשה לא חדלה לבכות מאז נודע דבר עקירתה.

אתמול, היום שבו הוחלט להודיע באופן רשמי על המעבר, הייתה אמורה להתייצב איילה חסון בפני ועדת האיתור של תאגיד השידור הישראלי שעתיד לקום, לאחר שזומנה לריאיון נוסף במסגרת המכרז לתפקיד סמנכ"ל החדשות. במידה מסוימת, היא ראתה את עצמה ממשיכה בשידור הציבורי, גם ביום שאחרי הסגירה והפתיחה - אם תקרה.

במרבית שנותיה בערוץ 1, הייתה חסון אוטונומיה משלה. היא לא עסקה בפוליטיקות פנימיות ונהנתה מכוח אדיר, לא רק בשל חוזקה כעיתונאית מוערכת, אלא בעיקר בשל חולשת המערכת שסביבה. כשהיא נחושה להציף סיפורים כמו פרשת הרפז או סיפור גל בק ז"ל, אין לעצור אותה, והאמת שגם לא היה מי שיעצור.

אף עורך או מנכ"ל לא היה שקול מספיק ליכולותיה, בכדי לעבוד או לנהל אותה במידה מקצועית. הרייטינג של יומן היה גבוה ביחס לכל תוכנית אחרת בערוץ 1, והיא הפכה לפנים של השידור הציבורי. לא בכדי כותרת הריאיון שנתנה בראשית השנה לפירמה היה "ערוץ אחת".

אך מרגע שהפכה למנהלת חטיבת החדשות, לפני כשנה בדיוק, היא נחשפה לרשות שידור אחרת לחלוטין מזו שהכירה כעובדת. היא הייתה צריכה לנהל מערכת עיתונאית שהולכת ומאבדת את אנשיה, וצריכה להתחרות בגופים יעילים ותחרותיים. ללא תקציב, עם מעט מאוד כוח אדם שמעוניין לעבוד, באווירת נכאים של לפני סגירה ושאלות עתיד.

אם לא די בזאת היא נתקלה בהתנגשות חזיתית עם גאולה אבן, שתוקשרה כריב בעל ארומות פוליטיות, לאור העובדה שבעלה של אבן הוא השר לשעבר גדעון סער, דמות שאף אחד לא הסיר את עינו ממנה מאז עזב את המערכת הפוליטית. אבן טענה לרדיפה פוליטית, כשהיא מכוונת ללשכת רה"מ. חסון דחתה את הדברים על הסף. בסביבתה אומרים, כי דווקא היא זו שהרגישה נרדפת.

מאז הפכה למנהלת, היא נתקלה שוב ושוב בגורמים שניסו לזרוע עליה שמועות ולחבל בעבודתה. בעיקר מדובר בגורמים שאינם עובדים עוד ברשות השידור, אבל היו מעוניינים לשוב אליה במתכונתה הבאה. לצד האנשים הרציניים, המקצועיים והראויים, היא נחשפה לאי סדרים, לעצלנות של חלקים נכבדים במערכת, לאי שיתוף פעולה, לריקבונו של השידור הציבורי במלוא הדרו. כמנהלת היא קראה "אחרי!" וראתה מעטים מאוד שרצים. לצד המשך העבודה העיתונאית על "יומן", השאלות הגדולות על יכולתו של השידור הציבורי להשתחרר מחולייו וההתמודדות עם הקשיים כמנהלת, המעמסה הרגשית גבתה את שלה, וכשהגיעה ההצעה מחדשות 10 היא נעתרה.

בחטיבת החדשות של ערוץ 1 אנשים קיבלו את הבשורה בצער כבד. אנשים רבים מחו דמעה והרגישו כאילו הספינה טובעת והקברניטה מצילה את עצמה. במידה רבה זה לא היה רק לנטרל יריב, אלא לעשות בו לינץ'.

יוכפז ידע שהוא לוקח סמל ומנטרל תחרות משמעותית שיש לרצועת יום שישי של חדשות 10. מבחינתו היה זה הישג כפול - הפגיעה ב"יומן" והבאה של כוח עיתונאי משמעותי. גם אם המחיר היה שיהיה מישהו במערכת שלו שישלם על זה מחיר - בטווח המיידי אלה בן-עובדיה, מורנו ובן-דוד וכנראה גם בן כספית, חבר פאנל של "שישי" שלא צפוי להמשיך ולשבת ליד אותו שולחן עם חסון. בטווח הארוך יותר, אלה יכולים להיות עיתונאים אחרים שישאלו את עצמם שאלות על עתידם במערכת הזו.

לקחת את "שישי" קדימה

מגזין "שישי" של חדשות 10 במתכונתו הנוכחית סיים את תפקידו ההיסטורי. בן-עובדיה, שמלכתחילה לא הייתה נלהבת מעבודה בימי שישי, הובאה בכדי להקים רצועה שלא קיימת. חדשות 10 נעדרו מהמגרש בו מלכו "אולפן שישי" ו"יומן" במשך כמה שנים, והיה צריך להשביח את הנכס. בחודשים האחרונים, הצליחה המהדורה לגבור על "יומן" כמעט באופן קבוע והתייצבה על כ-7% צפייה. יוכפז, שנמצא במסע רכש מרשים בקרב עיתונאים, ידע שעכשיו הוא צריך עוד 2-3 נקודות ברייטינג כדי לקחת את המהדורה הזו לשלב הבא. הוא מקווה שחסון תביא איתה את הנקודות הללו מערוץ 1, ושהתחרות מהכיוון ההוא תתחסל.

טלי בן-עובדיה, אחת העורכות המוערכות בתחום החדשות בישראל, הודיעה בהזדמנות זו שהיא ממשיכה הלאה. הוצעו לה לפחות שתי אלטרנטיבות חלופיות, והיא שוקלת אותן בימים אלה. מורנו תסתפק בהגשת המהדורה המרכזית לסירוגין עם תמר איש-שלום ואלון בן-דוד, עיתונאי רב זכויות, יעשה "פרויקטים" שונים בעבור הערוץ. קשה להניח שהם מאושרים מהמהלך.

חסון לא תשב רק על כיסא מגישת "שישי". היא צפויה להופיע גם באולפן המהדורה המרכזית וגם ב"לונדון את קירשנבאום", שם יפגוש מרפקה את זה של דרוקר. ל"גלובס" נודע, כי ביומיים האחרונים ערך יופכז שיחות עם הפרשן הבכיר, וגם עם זוטרים ממנו כמו ספי עובדיה ועקיבא נוביק, כמו גם עם עיתונאים בכירים אחרים בערוץ, והבהיר את האמון המלא בהם ובמעמדם.

חסון היא ראש דסק האקטואליה השלישי שיוכפז הביא בחודשים האחרונים - עובדיה נשלף מראשות מחלקת החדשות של גלי צה"ל, ואחריו הובא ראש הדסק של אתר וואלה! ניוז, ברוך שי, להיות העורך הראשי של המהדורה. על שי, במידה מסוימת, נופלת המשימה הגדולה ביותר במערך החדש שנוצר - לנהל את יחסי הכוחות, לשייף ולכוון את הסוסים הדוהרים - קדימה למטרה, להוביל את חדשות 10 קדימה, ולא האחד למסלולו של האחר.

איילה חסון

גיל: 54

מצב משפחתי: נשואה+2

מקום מגורים: תל-אביב

רזומה: כתבת פלילים, פוליטית ומדינית בערוץ 1, מגישת התוכנית "יומן" ומגישת תוכניות ברשת ב'. בתפקידה האחרון שימשה מנהלת חטיבת החדשות בערוץ 1

עוד משהו: החשיפה שהכי מזוהה איתה היא פרשת בר-און-חברון, על דיל למינוי רוני בר-און לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה

מעברים נוספים בתקופה האחרונה לחדשות 10
 מעברים נוספים בתקופה האחרונה לחדשות 10