חוסכים לפנסיה? הנה הטבות המס שאתם חייבים לדעת עליהן

לא משנה אם אתם שכירים או עצמאיים - לקראת סוף השנה עליכם להיות מודעים להטבות המס שמהן תוכלו ליהנות

פנסיה / צילום: shutterstock
פנסיה / צילום: shutterstock

מדינת ישראל, ברצותה לעודד את החיסכון הפנסיוני של אזרחיה, מעניקה הטבות מס בגין ההפקדות, בין אם במעמד שכיר ובין אם במעמד עצמאי. הטבות אלו מעוגנות בפקודת מס הכנסה ותקנות קופות הגמל, ומטרתן לעודד את האזרח לחיסכון פנסיוני, שיאפשר את פרישתו הכלכלית בכבוד, ובכך לא ייפול על המדינה למעמסה. העלות השנתית של הטבות אלו לקופת המדינה מוערכת בלמעלה מ-10 מיליארד שקל.

רק בשבוע האחרון קראנו על כוונת משרד האוצר להקטין מסגרת הטבות זו החל משנת 2016, ובכך לפגוע בחוסכים השכירים בעשירונים העליונים.

החל משנת 2008 הושוו הטבות המס לשלושת המכשירים הקיימים לחיסכון פנסיוני - קרנות פנסיה, פוליסות ביטוח וקופות גמל.

על אף מורכבותה של סוגיה זו, נסקור בקצרה את הטבות המס לקראת סוף שנת המס, כדי לאפשר למי שלא ניצל הפקדות אלו עד כה לנצלן בזמן שנותר. ההתייחסות בטבלה המצורפת היא למי שמוגדר על פי חוק "עמית מוטב"|.

חשוב לציין כי ציבור השכירים בישראל, אשר מפקיד במסגרת מקום עבודתו הפקדות לחיסכון פנסיוני, ייהנה בדרך כלל מהטבות מס אלו במסגרת מערכת השכר הפעילה, ולא יזדקק לתיאומי מס כלשהם. יחד עם זאת, שכיר המשתכר שכר שבגינו לא מופקדים הפקדות לחיסכון פנסיוני במעמד שכיר, יכול להפקיד בגין רכיבי שכר אלו הפקדות במעמד עצמאי, ולקבל בגינן הטבות מס, כמפורט בטבלה, ובדרך כלל יוכל לעשות זאת באמצעות תלוש השכר שלו - ובכך ליהנות מהטבת המס בפועל, ללא צורך בהגשת דוחות למס הכנסה.

שלוש הערות לטבלה המצורפת.

1. שכיר שמעסיקו משלם לתגמולים ולאובדן כושר עבודה גם יחד סכום העולה על 2,778 שקל לחודש (7.5% משכר של 37,040 שקל) ישלם מס הכנסה בגין הפקדות המעביד מעל התקרה. כפי שכתבנו למעלה - החל משנת 2016 הכוונה היא להוריד את התקרה ל-1,736 שקל בלבד.

2. שכיר ששכרו גבוה מ-34,800 שקל לא יכול ליהנות מהטבות מס מסוג ניכוי| בגין הפקדות במעמד עצמאי.

3. תקרת ההפקדה המוטבת להפקדות לקרנות השתלמות (הפקדות עד לתקרה זו לא יחייבו במס על הרווחים) עומדת על 15,712 שקל לחודש. תקרה זו לא השתנתה כבר שנים רבות, וספק אם תשתנה, לאור הדיון המתחדש מדי שנה על הטבות אלו.

ולסיכום כמה מילות פרידה. זכיתי לכתוב במסגרת זו בארבע השנים האחרונות. אני מודה ל"גלובס" על הבמה, ומקווה כי הטורים תרמו להעמקת הידיעה הפנסיונית בקרב קוראיהם.

globes@mvs.co.il

הכותב הנו מנהל המטה המקצועי בסוכנות הביטוח מבטח סימון, מקבוצת הביטוח מגדל. אין לראות בסקירה זו ובאמור בה ייעוץ פיננסי ו/או פנסיוני כהגדרתם בחוק. בכל מקרה, בטרם קבלת החלטה יש להיוועץ בבעל הרישיון המתאים

יש לי מושג

עמית מוטב

כל מי שהפקיד לחיסכון פנסיוני מסוג קצבה סכום השווה ל-16% מהשכר הממוצע במשק (הפקדה בגובה 17,451 שקל במונחים שנתיים). סכום זה נכון להפקדות כשכיר או כעצמאי. לשכירים - סכום זה כולל את ההפקדות המעביד לפיצויים, והפקדות לתגמולים ואובדן כושר עבודה.

ניכוי

הפחתה של סכום מסוים מההכנסה החייבת במס. הפחתת המס הנה בגובה הסכום שהותר לניכוי, וההטבה היא בגובה המס השולי של החוסך.

זיכוי

הפחתה של סכום מסוים מהמס שיש לשלם. הזיכוי בחיסכון הפנסיוני הנו בשיעור קבוע של 35%, ללא קשר לשיעור המס השולי. כלומר: מס הכנסה ייתן לחוסך החזר בגובה 35% מהסכום שהופקד לתוכנית הפנסיונית, בכפוף לתקרות המוזכרות בחוק.

הטבות מס
 הטבות מס