ביהמ"ש החליט לעכב ביצוע של ייצוגית שאושרה - על חשבון העובדים

בי"ד הארצי החליט לעכב ביצוע של ייצוגית של עובדים שכבר אושרה - במסגרתה אמורים היו להיות משולמים לעובדים תשלומי פנסיה שלא קיבלו ע"ס 7 מיליון שקלים

פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו
פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו

בתי הדין לעבודה ידועים לרוב בגישתם המתחשבת, באופן יחסי, כלפי תביעות עובדים. במקרים לא מעטים המעסיקים נתפסים כבעלי המאה והדעה, והעובדים (בעיקר הזוטרים) נתפסים כצד החלש יותר במשוואה. ואולם, החלטה שניתנה לאחרונה ע"י בית הדין הארצי לעבודה, הוכיחה כי לא בכל מקרה ייטה המאזן לטובת העובדים.

בית הדין הארצי לעבודה נענה השבוע (ג') חלקית לבקשת חברת "רשף ביטחון", והורה לעכב הליכים בתביעה ייצוגית שהתקבלה נגדה, בגין אי הפקדות פנסיה לעובדים. המשמעות היא שהתשלום לעובדים יידחה לפחות עד לדיון בערעור בבית הדין הארצי. ואולם, הנתון היותר מעניין במקרה זה, שההסתדרות הכללית - שלרוב מתייצבת להגנה על זכויות העובדים - תמכה בבקשת החברה.

על פי ההחלטה, יעוכב ביצוע פסק הדין שניתן בחודש אוגוסט האחרון, על ידי בית הדין האזורי בתל אביב. בפסה"ד נקבע כי חברת רשף ביטחון תשלם לעובדיה סכום של כ-7 מיליון שקל בגין אי הפרשה לפנסיה בין השנים 2001- 2008.

כפי שפורסם ב"גלובס", מי שהחל את הפרשה היה אחד המאבטחים בחברה, מאיר פרץ, שהגיש בשנת 2008 תביעה לתשלום זכויות שונות המגיעות לו בגין תקופת עבודתו אצל רשף ביטחון. במקביל הוא הגיש בקשה לאישור חלק מעילות התביעה כתביעה ייצוגית, שניהם באמצעות עו"ד גל גורודיסקי. יצוין כי סכום התביעה ההתחלתי היה נמוך יותר ואולם, לאור פרק הזמן הארוך שעבר ממועד הגשת התביעה, הסכום המעודכן לתשלום מטעם החברה עומד כעת על 7 מיליון שקל. בפסק הדין נקבע כאמור, כי החברה תשיב לחברי הקבוצה את הכספים.

ואולם, רשף ביטחון ערערה על פסק הדין וביקשה עיכוב ביצוע הסכומים הגבוהים עד לדיון, בטענה שיש עובדים שנמנים על הקבוצה הייצוגית שאינם זכאים לתשלום וכי בפסק הדין של האזורי נפלו פגמים. כל שכן, גם ההסתדרות, שתמכה בבקשת רשף ביטחון טענה, כי יש להביא את המחלוקת לבירור בפני ועדת אכיפה שהוקמה מכוח ההסכם הקיבוצי, וכי "סיכויי הערעור גבוהים".

שופטת בית הדין הארצי, סיגל דוידוב-מוטולה, קבעה כי "כיוון שהערעור שהוגש על פסק הדין משני הצדדים אמור להתקיים בתחילת 2016 ,יש טעם בעיכוב חלקי של ביצוע ההחלטה. כמו-כן, עיכוב הביצוע לא יגרום למשיב או לקבוצה נזק של ממש". עם זאת, פסקה כי על רשף להפקיד במזכירות בית הדין ערבות בנקאית בסך 1.6 מיליון שקל תוך 60 יום כתנאי לעיכוב הביצוע. עוד נקבע, כי לא יעוכב התשלום לתובע המייצג, פרץ, כדרישת רשף וההסתדרות, וכי לב"כ הקבוצה, עו"ד גורודיסקי, ישולמו הוצאות משפט בסך 100 אלף.

את רשף ביטחון ייצגו עו"ד נחום פינברג ועו"ד אלון נוי.