"ישי" הוכרז כתגלית גז - הזדמנות ישראלית מזנקת כ-18%

רישיון "ישי" הינו אחד מ-5 רישיונות הקידוח הימיים המכונים "רישיונות פלאג'יק" המשתרעים על שטח כולל של כ-2 מליון דונם כ-170 ק"מ מערבית לחיפה

הלמן ואלדובי / צילום: יונתן בלום
הלמן ואלדובי / צילום: יונתן בלום

הממונה על ענייני הגז והנפט במשרד התשתיות הודיע כי הוא מכריז על רישיון "ישי" כעל "תגלית". בכך ענה המשרד בחיוב על השאלה האם מאגר אפרודיטה הקפריסאי נמצא בחלקו גם במים הכלכליים של ישראל וקובע כי הקידוח "אפרודיטה 2" שבוצע בשלהי 2012 ברישיון "ישי" הוכיח כי המאגר נמצא בחלקו ברישיון הישראלי וכי מדובר בנכס כלכלי.

ב"הזדמנות ישראלית" המחזיקה בכ-16% מהרישיון (בכפוף לאישור הממונה על הנפט), הביעו סיפוק רב מהודעת הממונה. בשותפות אומרים כי החלטת משרד התשתיות, במיוחד על רקע השיחות המתקיימות בימים אלה בין ממשלות ישראל וקפריסין, מבטיחה כי גם אזרחי ישראל ייהנו מהמאגר העצום שהתגלה בקפריסין וכי המס, מחלקו הישראלי של המאגר, יכנס לקופת המדינה.

רישיון "ישי" הינו אחד מ-5 רישיונות הקידוח הימיים המכונים "רישיונות פלאג'יק" המשתרעים על שטח כולל של כ-2 מליון דונם כ-170 ק"מ מערבית לחיפה וגובלים ברישיונות "גל" ו"רציו-ים" בהם נמצא מבנה "לוויתן" ובבלוק 12 של נובל בקפריסין.

בשנת 2010 רכשה "הזדמנות ישראלית" 10% מהרישיונות ובשנה האחרונה הגדילה את חלקה ל-16%. שאר השותפים כיום ברישיון הם NAMMAX OIL & GAS LIMITED, FRENDUM INVESTMENTS LIMITED,DADEN INVESTMENT ו-AGR ENERGY.

קידוח "אפרודיטה 2" אשר בוצע על ידי השותפות ברישיון, בוצע בשוליו המזרחיים של מבנה אפרודיטה, שחלקו העיקרי נמצא בבלוק 12 בתחום המים הכלכליים של קפריסין ובו נתגלה, ע"י נובל אנרג'י וקבוצת דלק מאגר גז בהיקף של כ-5 TCF.

רוני הלמן, יו"ר הזדמנות ישראלית, ציין כי "אני מברך על הכרזת הממונה במיוחד על רקע השיחות עם ממשלת קפריסין. להכרזה זו משמעות גיאו פוליטית אסטרטגית, הרבה מעבר למשמעות הכלכלית של ההכרזה הן לשותפות והן לקופת המדינה. אנו מקווים שכעת יזורזו המגעים בין המדינות ופיתוח של מאגר אפרודיטה יוכל לצאת לדרך".