80% מההתאחדויות החברות בפיפ"א לא חושפות לציבור דוחות כספיים

בעיית השקיפות העצומה של הכדורגל העולמי: 168 מ-209 ההתאחדויות, ביניהן ישראל - לא מפרסמות לציבור הרחב דוחות כספיים מסודרים ■ ל-21% מההתאחדויות אין אפילו אתר אינטרנט

ספ בלאטר / צלם: רויטרס
ספ בלאטר / צלם: רויטרס

168 מבין 209 התאחדויות הכדורגל (80%) של המדינות והטריטוריות החברות בפיפ"א, ביניהן ישראל - לא מפרסמות דוחות כספיים מסודרים החשופים לציבור הרחב, ושומרות על עמימות לגבי הביצועים הפיננסיים שלהן. כך עולה מבדיקה חדשה שערך הארגון הבינלאומי ללוחמה בשחיתות Transparency International.

הבדיקה מצאה כי גם התאחדויות של רבות ממדינות הכדורגל הבכירות ביותר, המחזיקות נבחרות הנמצאות בפסגת דירוג פיפ"א - לא מפרסמות דוחות כספיים. זה כולל את ההתאחדויות של שלוש המדורגות ראשונות בעולם - בלגיה, גרמניה (שבהתאחדות שלה התפוצצה לאחרונה פרשת שחיתות גדולה) וארגנטינה; זה כולל גם את צ'ילה (מקום 5 בעולם), קולומביה (7) וצרפת (24).

"בכל שנה פיפ"א מעבירה מיליוני דולרים להתאחדויות הכדורגל, ואנחנו מאמינים כי לאוהדים יש זכות לדעת על מה הן מוציאות את הכסף", נכתב בדוח בן 16 העמודים של Transparency International.

רק 14 התאחדויות עמדו בארבעה קריטריונים שונים של שקיפות אותם הציבה Transparency International: פרסום דוחות כספיים לציבור, דיווח מפורט על הפעילות שלהם, הימצאות של תקנון ארגוני מסודר וגם של קוד אתי המפורסמים לציבור. בין המדינות האירופיות שעמדו בתקן: אנגליה, איטליה וכל מדינות סקנדינביה; מחוץ לאירופה רק שלוש מדינות עמדו בתקן: קנדה, יפן וניו זילנד. ל-21% מתוך 209 ההתאחדויות שנבדקו אפילו אין אתר אינטרנט פעיל.

בין 2011 ל-2014 קיבלה כל התאחדות החברה בפיפ"א לפחות 2.05 מיליון דולר מארגון הכדורגל העולמי. בנוסף, קיבלו שש הפדרציות היבשתיות (ביניהן אופ"א האירופית) סך של 102 מיליון דולר בתקופה הזו.