אלשטיין תחת מתקפה: משקיע "שוחט" מניות האם של אי.די.בי

בן אקסלר טוען שהחברות אירסה וקרסוד של אלשטיין בתמחור יתר ויש לאחד את דוחותיהן עם אי.די.בי ■ אירסה וקרסוד: הוא מרוויח מנפילת המניה שלנו

אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר
אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר

דוח של המשקיע האקטביסט בן אקסלר כנגד ההשקעה במניות אי.די.בי פתוח , טלטל בסוף השבוע את מניות החברות אירסה וקרסוד, שמהוות את הקומות העליונות בפירמידת החברות הבינלאומית של אדוארדו אלשטיין, שבתחתיתה מוחזק הקונצרן הישראלי. בימים חמישי ושישי נפלו השתיים ב-10% וב-12% בהתאמה, בתגובה לדוח שקבע כי שוויין האמיתי נמוך בכ-70% מזה המשתקף בבורסה.

אקסלר, שהביא לאחרונה גם לנפילה של 17% במניית חברת אבן קיסר, פועל באמצעות קרן הגידור ספרוס פוינט, שמתמחה בפעילות שורט (מכירה בחסר) כנגד חברות הנמצאות לדעתה במצב של תמחור יתר. ביום חמישי פרסמה הקרן דוח הטוען כי אירסה משתמשת בפירצה שמצאה בכללי החשבונאות הבינלאומיים (IFRS) כדי להימנע מלאחד בדוחותיה הכספיים, את דוחותיה של אי.די.בי.

איחוד כזה, היה לדברי אקלסר מגדיל את החוב נטו המאוחד של אירסה עד כדי פי 8.6 מהרווח התפעולי תזרימי שלה (EBITDA), ומצמצם את יחס הכיסוי של תשלומי הריבית ל-EBITDA ל-1.25 בלבד, לעומת ההתניה הפיננסית שדורשת מאירסה יחס כיסוי של לפחות 1.75. במצב הזה, טוען אקסלר, אירסה לא הייתה מצליחה להשלים לאחרונה הנפקת אג"ח בהיקף של 300 מיליון דולר.

אירסה וקרסוד טענו בתגובה כי הדוח של ספרוס פוינט מטעה וחסר יסוד והוסיפו כי לקרן ספרוס פוינט יש פוזיציית שורט על מניות אירסה, כך שתרוויח בגדול מנפילת המניה.

"אנחנו עומדים מאחורי הדיוק והשלימות של דוחותינו הכספיים, אותם מבקרת פירמת רואי חשבון חיצונית עם הכרה בינלאומית", ציין אלשטיין, המשמש כיו"ר קרסוד ומנכ"ל אירסה. אלשטיין הוסיף כי הוא חולק על ההשלכות הלא מבוססות של השורטיסט, לפיהן אירסה אינה עומדת בהתניות הפיננסיות. "זה בפשטות, אינו המקרה", הדגיש.

אלשטיין שולט בפירמידה דרך חברת איפיסה הפרטית, שמחזיקה ב-37.4% מחברת קרסוד, שנסחרת בוול סטריט לפי שווי של 551 מיליון דולר. קרסוד, שמחזיקה בחוות חקלאיות בדרום אמריקה, מחזיקה גם ב-64.3% מחברת אירסה, ששוויה עומד לאחר הנפילה האחרונה על 865 מיליון דולר.

פירצה ב-IFRS?

אירסה עצמה, שמחזיקה בפעילות נדל"ן מניב בארגנטינה ובכשליש ממניות הבנק בנקו היפוטקאריו, מחזיקה (גם באמצעות קרן דולפין) ב-49% מחברת אי.די.בי פתוח, בעוד שאיפיסה הפרטית מחזיקה ישירות ב-32% נוספים מאי.די.בי.

אקסלר מספר לקוראים כי אירסה השקיעה לאחרונה לפחות 300 מיליון דולר באי.די.בי, חברת החזקות ישראלית בעלת חוב נטו מאוחד של 6.7 מיליארד דולר, הנמצאת בהליך של ארגון מחדש ושסוחבת על גבה הערת "עסק חי" מרואי החשבון. לדבריו, אי.די.בי נשענת על המשך הזרמות ההון מאירסה, ואלו אמורות להסתכם ב-2016 ב-185 מיליון דולר.

הפירצה ב-IFRS שמצאה אירסה, לפי אקסלר, היא החזקה באי.די.בי באמצעות קרן הון סיכון (ובפחות מ-50% ממניותיה), באופן שמאפשר לה להימנע מאיחוד הדוחות. אולם לדברי המשקיע האקטיביסט, יחד עם ההחזקה הישירה של איפיסה והתפקידים שממלא אלשטיין בחברות השונות, מדובר בשליטה המחייבת את איחוד הדוחות.

הוא אף מציין כי בדוחות השנתיים שפורסמו לאחרונה, מציינת אירסה גורם סיכון מורחב, לפיו דיווח של אירסה לרשות ני"ע האמריקאית עשוי לאותת כי ה-SEC בוחנת את נושא איחוד הדוחות, וכי אם אירסה לא תגיש את דוחות אי.די.בי לפי הכללים האמריקאים, עלולה מנייתה להימחק מהמסחר בארה"ב. במצב כזה, מציין אקלסר כי על אירסה וקרסוד להיסחר במכפיל 1 בלבד על ערך נכסיהן בספרים, המשקף מחירי יעד של 4.75 דולר ו-4 דולר, בהתאמה (לעומת 15.1 דולר ו-11.1 דולר, כיום).

הנפילות במניות החברות של אלשטיין
 הנפילות במניות החברות של אלשטיין