נאום "מגש השקרים" של תדמור: 5 שקרים שסיפרו לכם על הגז

יו"ר דלק אנרגיה: "טוענים שקיבלנו את 'תמר' על מגש של כסף, שנשלם רק 15% למדינה, שמחיר הגז בישראל כפול מבעולם; זה מגש של שקרים" ■ "יש נגדנו קמפיין הסתה תובעני שמנוהל על ידי קבוצה אובססיבית, שמקבלת תמיכה מרדיו מגויס ועיתון מגויס. יש שם יד מכוונת ויד משלמת"

גדעון תדמור / צילום: אוריה תדמור
גדעון תדמור / צילום: אוריה תדמור

יו"ר דלק קידוחים ומנכ"ל אבנר גדעון תדמור משיב ל"נאום האשליות" של ירון זליכה משבוע שעבר ותוקף את הטענות נגד מונופול הגז. בוועידת אנרגיה ועסקים 2015 בת"א אמר תדמור: "מנסים להאכיל את הציבור במגש של שקרים", ופירט את אותם "שקרים" עליהם הוא מדבר:

■ "טוענים ששווי הכנסות המדינה מגיע ל-15%. שקר. חלקה של המדינה מההכנסות ברוטו מהגז הטבעי מגיע ל-60%. אנחנו חברות ציבוריות. אפשר לראות את התזרימים שלנו בדוחות. גם ב-40% הנותרים, הציבור שותף ביחידות ההשתתפות".

■ "טוענים שזו אשליה שצריך להוציא את הגז מהאדמה. שטויות. כבר השנה חווה המשק הישראלי מחסור גז בשעות השיא. זאת, אפילו לפני ש-2,000 מפעלים התחברו לגז הטבעי".

■ "טוענים שתגלית 'תמר' הוגשה לנו על מגש של כסף. אגדה אורבנית. מאגר 'תמר' היה סיכון אדיר. חברת BG שמצאה את המאגר חיפשה במשך שנים שותפים ולא מצאה. היא פרשה מהפרויקט הזה בחינם. שותפים ישראלים אחרים לא רצו לקחת על עצמם את הסיכון, ופרשו גם הם. רק אנחנו באמצע המשבר הפיננסי של 2008 לקחנו את האתגר וקדחנו בעלות של 140 מיליון דולר".

■ "טוענים שהמדינה לקחה אוצר וחילקה אותו בחינם. בדיה. אנחנו מחויבים לתכנית עבודה ולערבויות. אם לא נעמוד בתכנית העבודה, אפשר לקחת לנו את המאגרים. עד עכשיו השקענו 4 מיליארד דולר במאגר 'תמר'".

■ "אומרים שמחיר הגז בישראל כפול מהמחיר בעולם. עוד שקר. המחיר בישראל הוא מהנמוכים במדינות ה-OECD, גם בשנת 2014 וגם בשנת 2015. נמוך מהמחיר בבלגיה, בריטניה, טורקיה, ספרד וכו'. הוא גם נמוך בחלק מהמדינות בארה"ב. פיתוח 'לוויתן' והרחבת 'תמר' יוביל להכנסות של 400-550 מיליארד שקל".

תדמור המשיך לתקוף את המתנגדים למתווה וטען כי שנת 2015 היתה שנה אבודה עבור משק הגז בישראל, וכי "יש מי שרוצה ששנת הכיפורים תימשך שנים נוספות". לטענתו, "מתקיים קמפיין הסתה תובעני שמנוהל על ידי קבוצה אובססיבית, שמקבלת תמיכה מרדיו שמגויס לנושא ועיתון שמגויס לנושא. אבל זה לא ספונטני וזה לא זול. יש שם יד מכוונת ויד משלמת".

תדמור אף טען שמפלגת העבודה זונחת את דרכו של יצחק רבין: "מדהים לראות איך אלה שדוגלים בחזון השלום מוותרים עליו לטובת פוליטיקה קטנה. אני קורא לח"כ איתן כבל להתעלות מעל הפוליטיקה, לאפשר דיון מקצועי, ולהיות נאמן לקידום דרכו המדינית של יצחק רבין - שננטשה בצד הדרך".

 

גרינפיס נגד שטייניץ

"גם אחרי שהממשלה והכנסת אישרו את מתווה הגז יש עדיין אנשים שאומרים 'בואו נעשה שוב פליק-פלאק לאחור'. חובה על כולנו לכבד הכרעות דמוקרטיות" - כך תקף היום (ב') שר האנרגיה יובל שטייניץ את המתנגדים למתווה הגז. לדבריו, "המתווה הוא לא רק טוב, הוא הטוב ביותר האפשרי בתנאים הישראליים".

עוד תקף השר את המתנגדים בטענה כי הם מנציחים את מונופול הגז: "היום קיים המונופול הגדול ביותר. זה מונופול מפחיד. יש היום מאגר אחד שנשלט על ידי דלק ונובל. מי שמתנגד למתווה למעשה לא מעוניין בכניסת שחקנים חדשים, לא מעוניין שמחיר הגז יירד, לא מעוניין שיהיו הכנסות ממכירת גז ולא מעוניין בביטחון אנרגטי".

שטייניץ הזכיר כי לאחר אישור המתווה ניתן יהיה לפתוח את המים הכלכליים של ישראל לחיפושים נוספים. לטענתו, חידוש החיפושים בישראל הוא מטרה לא פחות חשובה מפיתוח שדות הגז הקיימים: "התחלתי כבר בסבב פגישות עם חברות אמריקאיות וניסיתי לשכנע אותן להשקיע בשדות הקיימים ובחיפוש שדות גז אחרים".

פעילי "גרינפיס" התפרצו לדבריו של שטייניץ בקריאה: "תם עידן האבן. התקדמו לאנרגיה סולארית". הפעילים עלו לבמה והניפו שלטים תוך שהם לבושים בבגדי "פלינסטונס"; זאת, במחאה על שימוש בדלקים מזהמים.

הפגנת פעילים סביבתיים בוועידה האנרגיה בת
 הפגנת פעילים סביבתיים בוועידה האנרגיה בת


מגרינפיס נמסר: "למרות שנציגינו בוועידת האקלים הוא לא אחר מראש הממשלה נתניהו, שבוע לפני ועידת האקלים טרם אושרה התכנית להפחתת פליטות גזי החממה בממשלה וכיפופי הידיים בין משרדי הממשלה נמשכים. משרד האנרגיה בראשות שטייניץ תוקע אותנו בעידן האבן, משעבד אותנו לגז, נפט ופחם מזהמים.

"אנו קוראים לשטייניץ לקרוא מחדש את המפה העולמית, ולמצב את ישראל בחזית המעבר לאנרגיות מתחדשות. כיום, חרף פוטנציאל עצום והתחייבות ממשלתית קודמת, פחות משני אחוזים מהחשמל מיוצר מאנרגיה סולארית בטוחה ונקייה. ללא הצבת מתווה סולארי היעדים הנמוכים להם התחייבה ישראל ייזרקו גם הפעם לפח האשפה של ההיסטוריה. אנו דורשים מימוש החלטת הממשלה לתמרץ יצרני אנרגיה מתחדשת ולפשט את הסבך הבירוקראטי בדרך להתקנת מערכת סולארית.

"בצל אירועי הטרור בפריז, ועידת האקלים היא הזדמנות אל-חזור למנהיגי העולם להציג חזית אחידה אל מול שינויי האקלים שהפכו לסכנה ממשית לעתיד האנושות. אנרגיה סולארית היא הפתרון הישראלי האולטימטיבי לתופעה, תבזר את מערכת החשמל המקומית ותהפוך אותנו לחסינים יותר לנזקי מזג האוויר. מימוש מאגר אנרגיית השמש אף יפחית את זיהום האוויר ויחסוך סכומי עתק למשק ואזרחי ישראל".

אז מה ימשוך חברות בינלאומיות להשקיע בישראל?

לטענת רון מאיר מנכ"ל מודיעין אנרגיה "הכל מתחיל ונגמר ביצירת שוק". לדבריו, שחקנים חדשים צריכים לדעת שיש להם לאן למכור את הגז לפני שישקיעו מאות מיליוני דולרים בחיפושים ומיליארדי דולרים בקידוחים. "אי אפשר להגיד למשקיעים זרים שיש להם פה שוק קטן, ובד בבד להגיד להם שהתנאים הרגולטוריים בישראל הם מהמחמירים בעולם".

מאיר הוסיף כי על מנת לדאוג לפיתוח מאגרי תנין וכריש הקטנים, כמו גם למשוך חברות נוספות, יש להבטיח לחברות חוזים בשוק המקומי, כמו גם לדאוג בעבורן לתשתית ייצוא "מאגרים כאלה יצטרכו "לרכב" על תשתית הייצוא של מאגר לוויתן" אמר.

יגאל לנדאו, מנכ"ל רציו, הוסיף כי חברות בינלאומיות יגיעו לכאן ברגע שיעבור המתווה. "הסעיף המשמעותי ביותר במתווה הוא סעיף היציבות. חברה שתגיע תדע שלא יהיו זגזוגים במס, במכסות הייצוא ובמחירים".

עוד עקץ לנדאו את הגיאולוג יוסי לנגוצקי וטען כי "יש גיאולוג ששמו מתחרז עם גוצקי שסבר שאחרי גילויי תמר ולוויתן לא יתגלו עוד מאגרים. הוא טעה. התגלה מאגר ענק במצרים ויתגלו עוד מאגרים אחרים". 

לטענתו, ייצוא גז מישראל יתבצע באמצעות תשתית משותפת שתשרת את המאגרים שהתגלו בישראל, קפריסין ומצרים: "העלות של תשתית כזאת תתחלק על הרבה יותר יחידות חום. זה ישרת גם את המאגרים הקטנים".

ד"ר מיכאל גרדוש, מנהל תחום גיאולוגיה וגיאופיסיקה במשרד האנרגיה, טען כי מדובר במכלול של דרכים שהמשרד פועל בהם על מנת למשוך חברות, "אשר הראשון בהם הוא הגדרת קריטריונים ברורים למפעיל".