ליימן שליסל בדרך לאבד את זיכיון נוטלה ופררו רושה

החברה העולמית פררו רושה הודיעה לליימן שליסל על נטילת הזיכיון למותגים בישראל, ועפ"י הערכות היא תפתח שלוחה עצמאית בארץ ■ ליימן: "שתי החברות מסכימות כי לא ניתן להמשיך במודל שיתוף-הפעולה הנוכחי"

פררו רושה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
פררו רושה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

מכה קשה לחברת ליימן שליסל: ל"גלובס" נודע כי החברה, הנמצאת בבעלות שמעון-מוני ליימן וראובן שליסל, בדרך לאבד את קבוצת המותגים החזקים ביותר שלה - מותגי פררו רושה.

הודעה ברוח זו קיבלה באחרונה ליימן שליסל מהחברה העולמית, שלפי ההערכות מתכוונת לפתוח שלוחה עצמאית בישראל.

מותגי פררו רושה כוללים את שוקולד פררו רושה, ממרח השוקולד נוטלה, סוכריות טיק טק, שוקולד קינדר, בואנו, רפאלו ודופלו.

מליימן שליסל נמסר בתגובה: "שתי החברות מסכימות כי לא ניתן להמשיך במודל שיתוף-הפעולה הנוכחי המסתיים ביוני 2016, בשל שחיקת הרווחיות והכדאיות המסחרית. שתי החברות בוחנות שיתופי-פעולה חדשים. השינוי פותח לחברת ליימן שליסל הזדמנויות חדשות ומרעננות".

מברלין ליבנה

שורשיה של חברת ליימן שליסל נמצאים ב-1919 בעיר ברלין שבגרמניה, כשהירש ליימן הקים בית מסחר סיטונאי לממתקים ולשוקולד. עם עליית המשפחה לארץ בשנת 1935, הועתקו העסקים לישראל.

בישראל החברה עברה שני שינויים משמעותיים: הראשון, בשנת 1954, כאשר ברוך ליימן, בנו של המייסד, המכהן היום כיו"ר החברה, ייסד שותפות עם גיסו, אברהם שליסל ז"ל, ושם החברה שונה לחברת ליימן שליסל. במשך עשור העסק תפקד כסיטונאות ממתקים באספקה לקיוסקים ומכולות באזור גוש דן.

השינוי השני התרחש ב-1964, כשמדינת ישראל החליטה על פתיחת השוק ליבוא. מאותו הרגע פנו ליימן ושליסל לחברות שוקולד וממתקים בעולם, וביקשו לקבל את הנציגות שלהם בישראל.

כבר באותה שנה הם קיבלו את הנציגות של שוקולד טובלרון, מותגי חברת המסטיקים האמריקאית ריגלי (אורביט), מנטוס, ונטיס (יצרן מרציפן) ומותגי חברת שטורק (שוקולד מרסי, טופיפי וסוכריות חמאה ורטר).

4 שנים מאוחר יותר, ב-1968, הם קיבלו את הנציגות של פררו, עם המותגים פררו רושה, קינדר, נוטלה, טיק טק וקינדר בואנו. בשנת 1970 נוסף לפרוטפוליו גם מותג הוופלים האיטלקי לואקר.

לימים איבדה החברה כמה ממותגיה. היא איבדה את המותג טובלרון לטובת חברת סידס, וגם את מותגי חברת ריגלי שהקימה נציגות עצמאית בישראל.

הפרידה המסתמנת ממותגי פררו רושה צפויה להיות מכה כואבת ביותר לליימן שליסל, אשר מעסיקה 530 עובדים ומגלגלת מחזור מכירות של 500 מיליון שקל בשנה (ללא מע"מ).

במהלך המשבר המתמשך של רשת מגה, ל"גלובס" נודע כי היא סיפקה סחורה לרשת, אך רק בתמורה למזומן. בדומה לספקים אחרים, גם במוצרים של ליימן שליסל נוצר מחסור מסוים בסניפי הרשת.

חטיבות נפרדות

בריאיון שהעניק בתחילת השנה ל"גלובס" ברוך ליימן, המשמש כאמור כיו"ר החברה, הוא הסביר כי העסק מנוהל בשוטף על-ידי שתי חטיבות נפרדות, אך החלק הכספי מנוהל במשותף. חטיבת שליסל מנהלת את מותגי פררו; וליימן מנהלת את מותגי שטורק, מנטוס, ונטיס ולואקר. "כך לא תהיה התנגדות בין המוכרנים. כדי שלא ישפיעו אחד על השני, ויעבדו בשיתוף-פעולה מלא", סיפר ליימן.

- מתחו עליכם לא מעט ביקורת, בגלל פער המחירים בין המותגים שלכם בארץ לנעשה בחו"ל?

"ביקורת שומעים כל הזמן. ישנם אנשים שמנסים לייבא ביבוא מקביל. הם קונים סטוק מחברה אחרת - לא מיד ראשונה, אלא מיד שנייה ושלישית. אנחנו מנסים למנוע את זה - למנוע מהספקים מכירה ישירה. הבעיה העיקרית היא שהמוצרים שלנו הם עם כשרות רבנות, והיבוא המקביל הוא ללא כשרות".

ליימן שליסל

שנת הקמה: 1919

בעלים מקוריים: צבי הירש ליימן ז"ל

בעלים כיום: שמעון-מוני ליימן וראובן שליסל

מותגים עיקריים: מנטוס, פררו רושה, לואקר, קינדר, נייצ'ר ואלי, קליית גת

מספר עובדים: 530

מחזור מכירות: 500 מיליון שקל בשנה

עוד משהו: עם הכרזת המדינה חילקה החנות בתל-אביב את כל מלאי הסוכריות שלה לחוגגים