סיכוי לתיקון רציני בזהב

ביטוח לעת צרה? נראה שיש רצפת בטון קרובה ב"כסף האמיתי"

זהב / צילום: רויטרס
זהב / צילום: רויטרס

אלה הרואים במטבעות זהב ביטוח לעת צרה ממשיכם להוות צד ביקוש ער ותוסס. הנה גרף של כמויות המטבעות שנמכרו, וזאת עד הדיווח עבור השנה הנוכחית:

משה-שלום-מטבעות-24-11
 משה-שלום-מטבעות-24-11

מן הגרף נבדלות שתי תקופות שונות לחלוטין: לפני שנת 2008 ואחריה. מאז משבר הסאב-פריים, הכמויות זזות ומשתנות אבל נמצאות ברמה אחרת לחלוטין מאשר הן היו לפני אותו משבר. מדוע? כי זו אחת מן המהויות של הזהב: להוות ביטוח לעת צרה, ובמיוחד כאשר יש סכנה לתקלה מערכתית (Systemic Crisis) עבור המערכת הפיננסית הגלובלית.

השנה, התחזית מדברת על שיאים חדשים של קניית מטבעות של מתכות יקרות. זאת, חוץ מן השיא של שנת 2009. הייתם מצפים שירידת ערכו של הזהב עצמו, ובמיוחד הרוגע הפיננסי המוקרן על ידי שוקי מניות חזקים, ומדיניות מרחיבה המונהגת על ידי כמעט כל בנק מרכזי בעולם, ובכן הייתם מצפים מכל אלו לקריסה של ממש בכמות הרכישות. אבל לא.

חוסר הביטחון, ואולי חוסר האמון המתגבר ביכולת של אותם קובעי מדיניות להצליח לגרום לכלכלה של העולם לצאת בצורה אמיתית מבעיות החוב, וכל תוצאות הלוואי של משבר 2008-9 - כל אלו ממשיכים לייצר צורך בחלקים גדולים של הצד הפרטי של שהשוק להצטייד בסחורה זהובה וכסופה.

למעשה ביום רביעי שעבר הייתה התפתחות מעניינת כאשר בפרוטוקולי הפדרל רזרב, מישיבתו האחרונה, קיבלנו שוב אישור לריבית עולה עד סוף השנה, אך כתגובה ממש מוזרה, ולא קורלטיבית בעליל, ראינו דולר יורד וזהב עולה.

מי שקרא את האותיות הקטנות יכל למצוא את הסיבה: הפד, חוכמתו כי רבה, אמנם פרסם באותו מסמך חיזוק השערת עלייה בריבית אך בצידה דיבורים על "כלי מדיניות חדשים כאופציה למלחמה בריבית ריאלית במשק הנראית כנופלת מתחת לאזור ה-0". "אופציה" המסתדרת מצוין עם התגובה בפועל שראינו בשווקים.

בכל אופן, המתכות היקרות היו ונשארו אחת האופציות הטובות (בצמוד לכל הדברים ה"אמיתיים" אך הפחות ניתנים להפיכה למטבע לסוחר) עבור מי שרוצה לייצר לעצמו כרית ביטחון של נזילות. כמו כן, הנהירה הזו מסתדרת לא רע עם התצורה הטכנית של המתכת הצהובה, כפי שהגרף השבועי שלה מציג להלן:

משה-שלום-זהב-24-11
 משה-שלום-זהב-24-11

שנים קשות עברו על המאמינים. מן השיא סביב 1920 היו המון תקוות לעצירת שחיקת המחיר אך כל אלו נגוזו כגלים הנשברים בים. כל שלב, והיו שלושה, כפי שהקווים והסמלים האדומים מציגים היטב, יצרו רצפות זמניות בלבד. בסופו של דבר, המחיר שבר את כולן, ומגיע אט אט קרוב מאוד למספר העגול הסמלי כל כך של 1000 דולר אמריקאי לאונקיה. ומה עכשיו? מה שמעניין הוא שיש כמה דברים בולטים בתנועה היורדת האחרונה, דהיינו זו שהחלה את דרכה מאמצע 2014, המגדילים את הסבירות שזו יכולה להיות האחרונה בסדרה. נתחיל:

■ לכל אורך התקופה, המחיר די צמוד לממוצע הנע 200 יום, המהווה מחסום השקעתי של הטווח הארוך עבור רבים וטובים בקהילת העושים בשוק ההון. עובדת צמידות זו מצביעה על סנטימנט יותר חיובי בהרבה מן המקרים בהם ראינו בריחות של ממש מאותו ממוצע.

■ כל שלב ושלב בירידה האחרונה נבנה מירידה לשפל חדש כאשר ההבדל ביניהם היה סה"כ סביב 55 דולר לאונקיה (מלבנים כחולים).

■ כעת, המחיר מתקרב לאזור תמיכה דרמטי בחוזקו, הקיים בין רמות המחיר סביב 1045 ו-988. אזורי מחיר אלו היו פעם התנגדות, שהפכה עכשיו לתמיכה. שימו לב שמדרגת 55 הנקודות אכן מביאה את המחיר לתוך איזור תמיכה חשוב זה.

■ לבסוף נצביע על הבדלי המומנטום בין הירידות הקודמות לזו הנוכחית. סימנתי באדום את עוצמת האינדיקאטור, על ידי אותם מספרים אדומים שבהם ציינתי את השלבים היורדים. קשה להתווכח על חוסר השכנוע המובע על ידי המומנטום של הפעילות האחרונה.

לסיכום, ניתן לומר שלמרות האווירה הרגועה והמרגיעה שאנו רואים סביבנו בעולם הפיננסי, הן רכישת הביטוח הפיזי של מטבעות יקרות, והן הגרף של הסחורה עצמה, שניהם מצביעים על סבירות גבוהה שאזור התמיכה המאסיבי שצוין לעיל יהווה סיבה לעצירה של המהלך היורד הגדול.

האם משם נראה מגמה עולה חדשה? התשובה לכך פשוטה ביותר: ללא ברבור שחור, המסכן את האמון בכוכבי העל של הבנקים המרכזיים, קשה להניח שזה יקרה. נזכור גם שהסיבה העיקרית השנייה לעליית הזהב מגמתית, דהיינו אינפלציה משתוללת, לא נראית באופק כרגע.

לכן, לפנינו בינתיים "רק" סיכוי טוב לתיקון עולה "עב בשר". גם זה משהו.

 

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב-FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.