איפה עדיף לקנות מוצרי טיפוח - ברשתות או אצל קוסמטיקאיות?

מה עדיף - לקנות מוצר קוסמטי מהמדף ברשת הפארם או דווקא דרך הקוסמטיקאית? ■ "גלובס" בודק מה מבדיל בין המוצרים, מי מפקח עליהם והאם יש הבדל במחירים

קרם / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטב
קרם / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטב

במקביל לשוק תכשירי הטיפוח והטיפול הנמכרים ברשתות הפארם, בפרפומריות ובבתי המרקחת, קיים שוק גדול של מותגי קוסמטיקה מקצועית הנמכרים אצל קוסמטיקאיות ובמכוני ספא ויופי.

המגוון גדל, והולך וגדל עוד ועוד - הן מבחינת סוגי התכשירים, הן מבחינת היצרנים והן מבחינת המחירים, כאשר הצרכנים שואלים את עצמם בראש ובראשונה מה למעשה ההבדל בין התכשירים הנמכרים בשוק המקצועי לבין תכשירים הנמכרים ברשתות השונות, מי מפקח על המוצרים הללו והאם אין סכנה במשיחתם על הפנים.

"גלובס" עונה על כמה מהשאלות:

מה ההבדלים בין התכשירים?

תלוי את מי שואלים, לטענת יצרניות הקוסמטיקה המקצועית, תכשירי מדף הנמכרים ברשתות הפארם יכילו לרוב מינון נמוך יותר של חומרים פעילים מאחר והם אמורים להתאים לקהל רחב ולסוגי עור שונים, מבלי להסתכן בתגובות של גירויים ואלרגיות, ואילו תכשירים מקצועיים מכילים לרוב ריכוז גבוה יותר של חומרים פעילים, במינונים המותאמים לסוג העור ולצרכיו המדויקים. חוה זינגבוים, מומחית לקוסמטיקה רפואית, מפרטת: "ריכוז החומר הפעיל במוצר המקצועי מנצל באופן מקסימלי את המותר בחוק. לדוגמה, בקרם פנים מקצועי המכיל חומצה גליקולית, ריכוז החומר הפעיל הוא 10%-5%, לעומת תכשיר מדף שבו הריכוז ינוע בין 2.5%-3%".

ד"ר דב קליין, מומחה בכירורגיה פלסטית וניתוחים קוסמטיים שהקים בשנת 2006 מרכז לקוסמטיקה רפואית, מוסיף: "יש תכשירים הממוקדים בחידוש העור, שבהחלט מכילים ריכוזים של חומצות המופקות מפירות בריכוזים יותר גבוהים. קוסמטיקאית בעלת ידע ואבחון מעמיק, מתאימה את התכשיר לפי סוג העור והצורך".

אלא שלעומתם ד"ר מרינה לנדאו, מומחית לרפואת עור, טוענת כי "מאחר וכל מוצרי הקוסמטיקה כפופים לרגולציה של משרד הבריאות, אין הבדל בין ריכוזי החומרים הפעילים במוצרים המיועדים לאותה מטרה - בין אם הם מיוצרים על-ידי חברות הקוסמטיקה הגדולות המשווקות ברשתות הפארם ובין אם מדובר במוצרי קוסמטיקה מקצועיים". היא מוסיפה כי "היתרון הגדול של תכשירי הקוסמטיקה המקצועית הוא בקשר הישיר עם הקוסמטיקאית. לעומת זאת, לחברות הקוסמטיקה הגדולות יש יתרון ביכולת ההשקעה במחקר בפיתוח, בבקרת האיכות, בפטנטים ובחדשנות".

מי מפקח על המוצרים שמוכרות קוסמטיקאיות?

"המוצרים המקצועיים נמצאים בפיקוח משרד הבריאות ועומדים בתקן. התקן של משרד הבריאות זהה לכל היצרנים של מוצרי הקוסמטיקה, ומתיר שימוש אחיד בריכוז החומרים הפעילים, גם למוצרי המדף הנמכרים ברשתות הפארם וגם לשוק הקוסמטיקה המקצועית. ממשרד הבריאות נמסר כך: "כל מוצרי התמרוקים המשווקים בישראל חייבים ברישיון משרד הבריאות. אין הבדל מבחינת הדרישות למוצרים הנמכרים במקום זה או אחר. משרד הבריאות בודק את הרכב המוצר וריכוז החומרים בהתאם להצהרות היצרן ועמידה בסטנדרטים בינלאומיים, בנוגע לחומרים מוגבלים או אסורים לשימוש.

בנוסף, מוגשות למשרד הבריאות תוצאות בדיקת מעבדה שערך היצרן למיקרוביולוגיה ורמת חומציות. משרד הבריאות בודק טענות שלהן השלכות רפואיות כגון: "היפואלרגני", "נבדק דרמטולוגי", spf (הגנה מפני השמש) וכו'".

האם העובדה שהחומרים של הקוסמטיקאיות מרוכזים יותר לא גורמת לתופעות לוואי או לגירויים?

"התכשירים הנמכרים אצל הקוסמטיקאית אכן מכילים ריכוזים גבוהים של חומרים, שלעתים רחוקות יכולים לייצר תופעות לוואי", אומרת מיכל חלילי, קוסמטיקאית ומדריכה ראשית של ג'יגי, "אך הקוסמטיקאית שנותנת אותם בעלת כישורים וידע לטפל בבעיות אם צצות".

האם יש הבדל במחירים?

לא, הן אצל בחנויות והן אצל קוסמטיקאיות ניתן למצוא מוצרים ממחיר של 100 שקל ועד 1,500 שקל, ואף יותר.

כיצד בוחרים את המוצר המתאים?

לא חייבים להגיע לטיפול קוסמטי על-מנת לרכוש את המוצרים, למרות שכל היצרניות ממליצות כמובן לשלב בין טיפול במכון להמשך טיפול ביתי. ניתן לבקש יעוץ והתאמה של תכשירים ללא טיפול ולרכוש אותם ישירות דרך הקוסמטיקאיות או מכוני היופי.

מה לגבי החשש מאלרגיה?

מטבע הדברים, הקוסמטיקאיות מביעות דעה אחידה ועקבית: יפית רפאל, מנכ"לית מרכזי "רונית רפאל מדע היופי": "המוצרים בפיקוח ואישור משרד הבריאות, ובהתאמה הריכוז שבהם אינו מסוכן. יכול להתפתח מצב של אלרגיה או רגישות גם בשימוש במוצרים העדינים ביותר, אך לא מדובר במצבים מסוכנים. הפסקת השימוש במוצר תפסיק גם את האלרגיה". מימי לוזון, מומחית לבריאות העור, מוסיפה: "אחוז החומר הפעיל הוא לא מדד לאלרגיה, אלרגיה יכולה להיווצר בכל מצב"; וזינגוים מחדדת: "אותו תכשיר יכול להתאים לשימוש רק פעמיים בשבוע לעור רגיש או לשימוש יום יומי לעור שאינו רגיש. תפקיד הקוסמטיקאית לתת הוראות מתאימות".

ג'יג'י

מי: חברה ישראלית המציעה תכשירים לטיפול מקצועי ולשימוש ביתי. הייצור נעשה בארץ, עם חומרי גלם שלא נוסו על בע"ח.

מה: כ-400 תכשירים המכילים ריכוז גבוה חומרים פעילים. ניתן להגיע לקוסמטיקאית להתאמת מוצרים ולא תמיד חייבים לשלב באותו המעמד גם טיפול במכון. נמכר אצל קוסמטיקאיות ומכוני יופי.

מחירים: 150-370 שקל.

המוצר הכי מבוקש: Ester C Daily Rice Exfoliator- פילינג על בסיס אבקת אורז, שיבולת שועל וחומצה סיליצילית, לניקוי עדין (280 שקל ל- 200 מ"ל).

בדקנו: Ester C Moisturizer SPF 20 - קרם לחות לעור יבש. מכיל ריכוז גבוה במיוחד של ויטמין C. המרקם נעים ונספג היטב. משתלב בהצלחה עם האיפור. משמש בהצלחה כקרם יום בעיקר הודות לכך שהוא מכיל גם מקדם הגנה. לא ממש מבהיר את העור אך שומר עליו רווי בלחות לאורך היום. 140 שקל ל-50 מ"ל.

חוה זינגבוים

מי: חוה זינגבוים, בעלת קו מוצרי קוסמטיקה רפואית ואקדמיה לקוסמטיקאיות העובדות בשיטתה.

מה: התכשירים מיועדים לטפל בבעיות עור, מותאמים אישית ומכילים ריכוז גבוה של חומרים פעילים ברישיון משרד הבריאות. נמכרים אצל קוסמטיקאיות רפואיות.

טווח מחירים: 120-550 שקל.

המוצר הכי מבוקש: Derma Fill Cream - קרם עם אפקט מילוי קמטוטים, לעידוד יצירת קולאגן ואלסטין, שניתן לערבב עם מיק-אפ. 440 שקל ל-60 מ"ל.

בדקנו: מסכת אנטיאוקסידנט - מסכת לחות המכילה נוגדי חמצון פעילים ממקור טבעי, ויטמינים חמוציות, תפוחים ורימון (360 שקל ל-60 מ"ל). ברגע הראשון לאחר המריחה מורגש מעט עקצוץ בעור אך הוא חולף תוך שניות. כשמסירים את המסכה העור נותר רך מאוד, נעים וגמיש ונראה מלא חיים וקורן.

מימי לוזון

מי: מימי לוזון היא קוסמטיקאית מומחית לקוסמטיקה פרה-רפואית, בעלת מרכז טיפולי לקוסמטיקה מקצועית.

מה: המוצרים מכילים אחוז חומרים פעילים גבוה יותר ממוצרי המדף בחנויות, ומותאמים על-ידי קוסמטיקאית. נמכרים במרכז מימי לוזון בפתח תקווה או באתר הבית.

מחירים: מ-55 שקל לקרם ידיים בסדרת ספא ועד 750 שקל לסרום לקמטים עמוקים.

המוצר הכי מבוקש: Cyber C - סרום ויטמין C בריכוז גבוה של 12% חומר פעיל.

בדקנו: בדקנו את הסרום סייבר C, שמבטיח לייצר סיבי קולגן חדשים, להבהיר את העור ולהעניק לו מראה אחיד. הסרום מעט מעקצץ בהתחלה, כך שמורגשת הנוכחות של החומרים הפעילים. לאחר שימוש של כחודש נראה שיפור במצב העור שנראה יותר חיוני, בהיר ואחיד. 550 שקל ל-30 מ"ל.

ד"ר קליין

מי: ד"ר דב קליין - מומחה לכירורגיה פלסטית וניתוחים קוסמטיים.

מה: מוצרים דרמו-קוסמטיים המבוססים על חומצות אלפא ובטא הידרוקסיות, ומכילים חומרים פעילים בריכוז גבוה. נמכרים דרך קוסמטיקאיות.

מחירים: 110-615 שקל.

המוצר הכי מבוקש: Preserve cream A - קרם לטיפול בסימני הזדקנות העור המבוסס על שילוב חומצות אלפא ובטא הידרוקסי, בתוספת נגזרת ויטמין A פעילה ותמציות צמחים לשיקום וחידוש רקמת העור (266 שקל ל-50 מ"ל).

בדקנו: Cinzia serum - סרום מחדש תאים ללחות ולהגנה מפני נזקים סביבתיים. מכיל ויטמין C, חומצה היאלרונית וויטמינים. המרקם קליל ונעים, נספג בקלות ומתמזג היטב עם הקרם שנמרח מעליו. לאחר מספר שבועות, העור נראה יותר חלק ומטופח וקמטוטי ההבעה מתרככים וכאילו "מתגהצים" מעט. 400 שקל ל-30 מ"ל.

חברת HL

מי: חברת קוסמטיקה מקצועית ישראלית לטיפול בפנים ובגוף.

מה: סדרות טיפול לשימוש אנשי מקצוע ולשימוש ביתי בתחומי האנטי אייג'ינג, התחדשות, הבהרה, שיקום, איזון עור שמן, הגנה מהשמש ועוד. המוצרים נמכרים אצל קוסמטיקאיות, במכוני טיפוח ויופי ובבתי מלון.

מחירים: מ-47 שקל לקרם ידיים ועד 785 שקל למארז מוצרים.

המוצר הכי מבוקש: Drying Lotion With Demi Make Up - תרחיף ייבוש נקודתי עם מייק-אפ, לזירוז תהליך ריפוי נגעי עור (105 שקל ל-30 מ"ל).

בדקנו: מסיר איפור דו-פאזי לעיניים ולשפתיים, נטול אלכוהול, המאפשר ניקוי ללא צורך בשפשוף העור. התכשיר מאוד מוצלח. מסיר בקלות גם איפור עמיד, אינו מייבש ומותיר עור נקי עם תחושת רעננות. 105 שקל ל-120 מ"ל.

ל. רפאל

מי: L RAPHAEL הוא קו מוצרי הטיפוח הבינלאומי שנוסד על-ידי רונית רפאל בשנת 2005 וכולל 4 סדרות.

מה: המוצרים מכילים חומרים פעילים בריכוזים גבוהים מאלה המצויים במוצרי טיפוח רגילים ועל כן מצריכים פיקוח קוסמטי בהתאמתם לסוג וצורכי העור. הם נמכרים במרכזי רונית רפאל.

מחירים: 100-1,500 שקל.

המוצר הכי מבוקש: Proactive Vitamin C Serum - סרום מועשר בוויטמין סי, חלבונים ותמציות פירות (388 שקל ל-30 מ"ל).

בדקנו: Perfection - קרם לחות אנטי אייג'ינג המכיל תמצית תה לבן המשמשת כנוגדת חמצון, ומרכיבים פעילים להפחתת מראה הקמטוטים. המרקם עשיר, מלטף ומלחח היטב את העור, נספג במהירות ומותיר אותו רווי וגמיש. תחושת הלחות העשירה נשמרת לאורך כל היום והעור נראה חיוני ורענן. 980 שקל ל-50 מ"ל.

כריסטינה

מי: יצרנית מוצרי קוסמטיקה ישראלית-בינלאומית. משווקת כ-350 מוצרי קוסמטיקה בארץ וברחבי העולם.

מה: מעל 10 סדרות ייחודיות לטיפול וטיפוח העור שנועדו לטפל בבעיות עור נפוצות, ומשלבות חידושי מדע קוסמטיים וטכניקות טיפול חדשניות. המוצרים נמכרים אצל קוסמטיקאיות מורשות ומקצועיות ברחבי הארץ. 

מחירים: 60-825 שקל

המוצר הכי מבוקש: THERASKIN - סרום לחות המועשר בחומצה היאלרונית. מאזן את רמת הלחות ומעכב את תהליך ההזדקנות. עולה 185 שקל ל-30 מ"ל.

בדקנו: Mild Facial Cleanser BioPhyto - סבון פנים להסרת איפור ועודפי שומן. מכיל צמחי מרפא ומיצוי שמן קוקוס וללא פארבנים.

הסבון מאוד נעים ויעיל. מנקה היטב וביסודיות, מצליח להתמודד עם כל שאריות האיפור ויחד עם זאת אינו מייבש את העור. עולה 118 שקל  ל-250 מ"ל.