ההאטה בתחום המזון הגיעה לדוחות ויקטורי: הרווח ברבעון נחתך בחצי

ויקטורי: "במהלך הרבעון חלה עלייה ניכרת במחיר הירקות, וספגנו את מרביתה" ■ גורמים נוספים לפגיעה: עליית שכר המינימום ועלויות חוק המזון

ההאטה בשוק והמשך מלחמות המחירים בין קמעונאיות המזון, על רקע מצבה הקשה של רשת מגה, ממשיכים לבוא לידי ביטוי בדוחות החברות הללו, והיום (ה') הייתה זו רשת ויקטורי שסיכמה את הרבעון השלישי עם המשך שחיקה ברווחיות.

בסיכום הרבעון השלישי נחתכו רווחיה של ויקטורי בקרוב ל-50%, והסתכמו בקצת יותר מ-3 מיליון שקל, והשחיקה המצטברת בשורה התחתונה בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה מגיעה ל-22% - עם רווח נקי תלת-רבעוני של 12.5 מיליון שקל.

בפעילות השוטפת, הכנסותיה הרבעוניות של ויקטורי נותרו ללא שינוי מהותי, ברמה של 248 מיליון שקל, ואילו ההכנסות מחנויות זהות במהלך הרבעון הצטמצמו בקרוב ל-6%.

גם בשורה הגולמית הצליחה ויקטורי לשמור על יציבות, אולם הרווח התפעולי שלה צנח ב-28% ל-5.5 מיליון שקל, ושיעורו מהמכירות ירד מ-3% ל-2.2%, אחרי עלייה בהוצאותיה.

בחברה, שבשליטת משפחת רביד, מציינים כי במהלך הרבעון השלישי "חלה עלייה ניכרת במחירי הקנייה של הירקות, בעיקר במחירי העגבניות, המלפפונים והפלפלים", וכי "הנהלת החברה - מתוך כוונה יזומה להקל על ציבור הצרכנים ולהיטיב עם לקוחותיה הנאמנים - החליטה לספוג את מרבית עליית המחירים, צעד אשר גרם לרווח גולמי נמוך יותר".

את העלייה בהוצאות מייחסים בחברה בעיקר לעליית שכר המינימום בשיעור של כ-8% החל מחודש אפריל, עלויות הקמת מבנה משרדים ומבנה לוגיסטי חדש של החברה ביבנה, עלייה ניכרת בהוצאות פרסום עקב חוק המזון ועלייה בהוצאות הפחת.

בין ינואר לספטמבר 2015 נהנתה ויקטורי מצמיחה של כ-7% בהכנסותיה, שהגיעו ל-719 מיליון שקל, בזכות פתיחת סניפים חדשים, אולם המכירות בחנויות זהות נחלשו בתקופה זו ב-3%.

השיפור בסך המכירות סייע גם לעלייה של 7.5% ברווח הגולמי, שהגיע ל-166 מיליון שקל, אולם בדומה לרבעון השלישי, גם בתקופה זו סבלה מחולשה בשורה התפעולית, שהשתרשרה לרווח הנקי.

ויקטורי מפעילה 30 סניפי סופרמרקטים ברחבי הארץ, בשטחי מכירה בהיקף של כ-30 אלף מ"ר, ומעסיקה כ-1,800 עובדים.

בשוק ההון אופטימיים

באחרונה חתמה ויקטורי על הסכם לרכישת זכויות השכירות ב-5 סניפי רשת מגה תמורת 7.5 מיליון שקל בתוספת מע"מ.

עוד עולה מהדוחות כי במהלך חודש אוגוסט ביצעה ויקטורי פירעון מוקדם של הלוואה בהיקף של כ-25 מיליון שקל, שנלקחה ב-2013 מאחד הבנקים.

למרות החולשה העסקית, כמו מתחרותיה הבורסאיות, מניית ויקטורי נהנית בתקופה האחרונה ממגמה חיובית מובהקת, על רקע קריסתה של רשת מגה, ומתחילת השנה השלימה זינוק של כ-50% ומשקפת לחברה שווי הנע בסביבות 400 מיליון שקל.

אתמול (ד') פרסמה רשת טיב טעם דוחות רבעוניים חיוביים, עם עלייה של 14% במכירות שהגיעו ל-332 מיליון שקל, שנתמכה בעיקר ברכישת סניפי רשת המזון האורגני עדן טבע מרקט. רווחי טיב טעם לרבעון השלישי זינקו ב-74% ל-6 מיליון שקל.

גם הרשת הגדולה בענף, שופרסל, הציגה מוקדם יותר החודש דוחות רבעון שלישי חיוביים, לאחר שאימצה תוכנית התייעלות שהסבה לה הפסדים ניכרים בשנה שעברה. את הרבעון השלישי סיכמה הרשת מקבוצת אי.די.בי ברווח נקי של 47 מיליון שקל, אחרי הפסד של 24 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, ומכירותיה הרבעוניות שמרו על יציבות ברמה של 3 מיליארד שקל.

ב-9 החודשים הראשונים של השנה הגיעו רווחי שופרסל ל-76 מיליון שקל, אחרי הפסד של 149 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2014, והכנסותיה, שהתקרבו ל-8.6 מיליארד שקל, שיקפו ירידה של 2.5%.

תוצאות ויקטורי
 תוצאות ויקטורי