פריז תנסה לעשות היסטוריה בפסגת האקלים

שר החוץ הצרפתי לורן פביוס, שיכהן כיו"ר הוועידה, הפך את דיוני האקלים לעדיפות עליונה ונחוש להימנע מטעויות שקרו בוועידת קופנהגן לפני 6 שנים

טורבינת רוח הוצבה בחזית שער הניצחון בפריז / צילום: רויטרס
טורבינת רוח הוצבה בחזית שער הניצחון בפריז / צילום: רויטרס

כשמנהיגי העולם התכנסו לפני שש שנים בדנמרק כדי לנסות לגבש עסקה לטיפול בשינויי האקלים, הם התקוטטו במשך שבועיים. קופנהגן הפכה מילה נפרדת למאבק בלתי יעיל בהתחממות העולמית.

כאשר פריז מארחת את פסגת האקלים הגדולה הבאה של האו"ם, ממחר (ב'), צרפת נחושה בדעתה להימנע מחזרה על אותו אסון בקונפהגן.

"הרעיון היה למצות את כל הנושאים ולזהות ולטפל בכל המחסומים הפוטנציאליים לפני פריז, כדי שלא נוכל לומר שלא צפינו בעיה כזו או אחרת", אמר ל"פייננשל טיימס" לורן פביוס, שר החוץ הצרפתי שיהיה יו"ר הוועידה שתימשך שבועיים.

הנציגים מרחבי העולם יגיעו לעיר שעדיין מלקקת את פצעי מתקפות הטרור לפני שבועיים שבהן נהרגו 130 בני אדם והאומה נשארה במצב חירום. המארגנים מקווים שרוח הסולידריות שנוצרה בעקבות הטרגדיה תתורגם לנחישות חדשה סביב שולחן הדיונים, במו"מ שהפך לאחד המורכבים והקשים בעולם.

מבחינת פביוס, הנסיעה לפריז החלה כבר לפני יותר משנה, כאשר הוא הפך את דיוני האקלים לעדיפות עליונה, ועוזריו זוכרים שהם קיבלו הוראה "לטפל בזה". בחתירתו לעסקה, פביוס מסתמך על משקלו האישי שמתבסס על קריירה ממשלתית ארוכה, המערכת הדיפלומטית הנרחבת של צרפת וגם מחוות לא רגילות. במאמץ להקסים את ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, לדוגמה, יקבלו כל הנציגים בוועידה ספר מתנה שמכיל אמרי שפר של פילוסופים צרפתים והודים.

"יש מדינות שאנחנו חייבים להיות קשובים אליהן במיוחד, וצריך להציע להן דברים קונקרטיים", מסביר פביוס. "מדינות הן לא מפלצות חסרות לב".

למרות התקפות הטרור, פביוס טס בימים האחרונים לדרום אפריקה, ברזיל והודו כדי להפציר במנהיגיהן לשתף פעולה.

ועדיין, ההצלחה רחוקה מלהיות מובטחת. בתחילת חודש זה אמר ג'ון קרי, מזכיר המדינה האמריקאי, שחיוני להבטיח שהסכם פריז כלשהו, אם יושג, לא יהיה מחייב מבחינה משפטית. בכך הוא סתר את עמדת צרפת והביך את ארמון האליזה.

פביוס אמר תחילה בתגובה שעסקה "תהיה מחייבת וזה מובן מאליו, ולכן בואו לא נתבלבל, מה שאולי קרה למר קרי". אבל הדיפלומט הצרפתי הבכיר ביותר ריכך מאז את הטון, ורמז שכמה סעיפים בהסכם - כולל יעדי פליטת הפחמן שהמדינות התנדבו ליישם - לא ייאכפו.

מבחינת נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, הרבה מוטל על כף המאזניים. שיעורי התמיכה הנמוכים בו עלו במקצת אחרי ההתקפות. הסכם אקלים מוצלח יהיה הישג מבורך כאשר מפלגתו הסוציאליסטית מאבדת מכוחה לטובת החזית הלאומית, והאבטלה עדיין בשיא.

צרפת משתדלת ללמוד מהשגיאות של קודמותיה. אחת השגיאות הקשות של 2009, אומר פביוס, היתה העדר נחישות פוליטית. שרת האנרגיה של דנמרק באותה עת, קוני בדגארד, שניהלה את הדיונים, אפשרה לראשי המדינות להגיע לקופנהגן רק לקראת סוף הוועידה, מה שהשאיר את הדיונים תקועים מאחר שהבוסים של הנציגים הגיעו מאוחר מדי.

הפעם, 150 ראשי מדינות וממשלות ישתתפו ביום הפתיחה של הדיונים.

"מנהלי המשא ומתן מחזיקים לעתים קרובות בעמדות לא מתפשרות, שרק שרים יכולים לשנות", אומר משתתף ותיק בן 69 בדיונים. "אני מכיר את הבוסים שלהם - אני נפגש איתם כל הזמן. אנחנו מדברים לעתים קרובות, וזה עוזר".

פביוס, שעזר כבר השנה לגבש את ההסכם שעצר את התוכנית הגרעינית האיראנית בתמורה להסרת העיצומים הבינלאומיים נגדה, שוטט בשנים האחרונות ברחבי העולם ונפגש עם ראשי מדינות ושרים בארבע עיניים כדי למכור להם את הצעותיו.

השירות הדיפלומטי הצרפתי ארגן גם יותר מ-900 אירועים שקשורים לאקלים עם רשויות מקומיות, חברות וארגונים חוץ-ממשלתיים. ארבעה שגרירים נודדים הבטיחו שאף מדינה לא נשכחה ברשימת הנסיעות.

"בואו נסיר כובע בפני הדיפלומטיה הצרפתית, שהיא מדהימה", אמרה כריסטיאנה פיגרס, מזכ"לית ועידת המסגרת של האו"ם לשינויי האקלים, בתחילת חודש זה. פיגרס, דיפלומטית מקוסטה ריקה, הוסיפה שכאשר היא יוצאת לשליחויות מטעם האו"ם, לעיתים קרובות מתדפק על דלת חדר המלון שלה שגריר צרפתי, שאומר לה, "גברת פיגרס, היינו רוצים לעדכן אותך במה שאנחנו עושים".

אחד ההישגים הדיפלומטיים של צרפת היה בסין. בביקורו של הולנד בחודש שעבר בבייג'ין, סין הסכימה למנגנון שיעקוב אחרי פליטות גזי חממה מדי חמש שנים, במטרה להגדיל את המחויבות הלאומית. סין היא פולטת הפחמן הדו-חמצני הגדולה בעולם. כדי להבטיח את ההסכמה הזו, פביוס טס 11 פעמים לסין בשלוש השנים האחרונות.

אבל המתחים עדיין חזקים. בשיחות ההכנה בחודש שעבר בבון, גרמניה, נציג דרום אפריקה, שידבר בשם יותר מ-130 מדינות מתפתחות וסין, השווה את טיוטת ההצעה להסדר ל"אפרטהייד" שמפלה לרעה מדינות עניות.

דבריו הדגישו את אחד העימותים המרכזיים בוועידת פריז - בין מדינות כמו ארה"ב וצרפת, שאחראיות היסטורית למרבית הצטברות פליטת גזי החממה, לבין המדינות המתעוררות שפליטת גזי החממה שלהן הולכת וגדלה.

אך עוזריו של פביוס אומרים שהוא נזהר מאוד שלא לבזבז את כל הונו הפוליטי, מאחר שקצב עשיית העסקאות צפוי לעלות כאשר הדיונים יתחילו.

"אין לי טיוטה בכיס", אמר פביוס. "אבל אם אצטרך לקחת יוזמה, אקח אותה".

הזיהום עולה
 הזיהום עולה