יום שישי השחור: 60% מהקניות ברשת בוצעו במכשירים ניידים

ניתוח של נתוני הקניות בסוף השבוע האחרון מגלים: בעוד שהקניות בבתי הכלבו ובחנויות ירדו בכ-1%, עלו המכירות ברשת ב-10%-20%

קניות ביום  שישי השחור / צילום: רויטרס
קניות ביום שישי השחור / צילום: רויטרס

נתונים ראשוניים על היקף הקניות ב"יום שישי השחור" - ה-Black Friday - מגלים שינויים ברורים בהרגלי הצריכה של האמריקאיים בפרט ושל צרכני העולם בכלל, לאחר שהחנויות דיווחו על ירידה בכמות הקונים, אך באתרי האינטרנט דווקא נרשמה עלייה תלולה במכירות. על-פי חברות שניתחו את תנועת הקונים בסוף השבוע האחרון, המכירות ברשת רשמו עלייה בת שתי ספרות.

לפי מדד אדובי, שעקב אחר מכירות בחג ההודיה וביום שישי השחור, הגיעו כלל המכירות ל-4.47 מיליארד דולר, עלייה של 18% לעומת השנה הקודמת וגבוה יותר מהצפי, שעמד על 4.35 מיליון דולר.

אדובי, שעקבה אחר 80% מכל העסקאות ברשת בחנויות המקוונות של 100 הרשתות הקמעונאיות המובילות בארה"ב, פרסמה כי נרשמו 180 מיליון ביקורים ביותר מ-4,500 אתרי אינטרנט קמעונאיים בארה"ב במהלך חג ההודיה, וקונים הוציאו 1.73 מיליארד דולר באינטרנט ביום חמישי - כ-22% יותר לעומת שנת 2014. כמעט 60% מהתעבורה הגיעה ממכשירים ניידים.

אדובי אף צופה כי סך המכירות המקוונות ביום שישי השחור יגיע ל-2.6 מיליארד דולר, עלייה של 14% בהשוואה לאותו יום בשנה הקודמת.

באמזון, נכון לצהרי יום שישי, המכירות עלו - על-פי האומדנים - ב-19.6% לעומת השנה הקודמת, כך על-פי חברת האנליטיקה בתחום המסחר האלקטרוני ChannelAdvisor. ב-Google Shopping נרשמה עלייה של 26.42%, למרות שמדובר על בסיס קונים קטן יותר.

על-פי אדובי, רבים מהפריטים הנמכרים ביותר היו בתחום האלקטרוניקה, וכללו טלוויזיה מדגם 4K מתוצרת סמסונג, סוני פלייסטיישן 4, אייפד אייר 2 ואקבוקס ואן.

קטגוריה חזקה נוספת הייתה צעצועים - Lego Dimensions, בית החלומות של בארבי, ורובוט דרואיד מהסרט החדש בסדרת "מלחמת הכוכבים" - כולם אזלו מהמלאי בעקבות הזמנות מקוונות.

eBay מסרה כי היא מוכרת הובר-בורד (hoverboard) - מעין סקייטבורד ממונע שהפך לפריט הפופולרי ביותר השנה - כל שתי דקות. וולמארט מסרה כי היא מכרה סרטים כה רבים עד שייקח קרוב ל-3,000 שנה לצפות בכולם. חלק ניכר מן המכירות של החברה התבצע באינטרנט.

ממוצע ההנחות עמד על 26%, והרכישה המקוונת הממוצעת עלתה ב-5% לעומת השנה הקודמת - ל-162 דולר. המכירות של "Doorbusters" (פריטים הנמכרים במחיר נמוך במיוחד) היוו כ-40% מהיקף המכירות.

מבצעים יותר אטרקטיביים ברשת

בחנויות עצמן הייתה התנועה דלילה יותר. על-פי נתונים ראשונים לגבי יום שישי השחור מחברת Retail Metrics, התעבורה בחנויות בגדים ובתי כלבו הייתה "בלתי מלהיבה". חברת האנליטיקה צופה כי היקף המכירות בחודש נובמבר ברוב הרשתות הקמעונאיות הגדולות יירד בכ-0.9% לעומת השנה הקודמת.

נתונים מחברת האנליטיקה RetailNext מראים כי סך המכירות בשני הימים ירד ב-1.5% בשל היעדר עלייה בתעבורת הקונים, ואילו ממוצע ההוצאה ללקוח ירד בכ-1.4%.

נתונים ראשוניים מחברת האנליטיקה ShopperTrak מראים כי המכירות בחנויות הגיעו לכ-12.1 מיליארד דולר בימים חמישי ושישי. החברה מסרה כי קיימת "הערכה בדבר ירידה לעומת השנה הקודמת", אך לא מסרה מה היקף הירידה, זאת בשל שינוי שערכה באופן שבו היא מחשבת את הנתונים. בשנה שעברה דיווחה החברה על מכירות בהיקף של 12.29 מיליארד דולר לאותה תקופה.

הנתונים מדגישים את הירידה בחשיבותו של "יום שישי השחור" - שעד לפני כמה שנים סימן את תחילת עונת הקניות של החגים, זאת לאחר שיותר קמעונאים החלו לתת הנחות עוד בתחילת החודש ולפתוח את החנויות בחג ההודיה.

 

חברות האנליטיקה מסרו כי למרות הירידה במכירות במהלך שני ימי המכירות, יש לפרש את הביצועים כטובים מבחינתן של חנויות קמעונאיות מכיוון שהמכירות נערכות על רקע תחרות גוברת והולכת מצד חנויות מקוונות, וכי המכירות היו טובות מהמצופה בשל ביקוש עצור מצד הצרכנים וירידה במחירי הדלק.

"עדיין מדובר בביצועים טובים לסוף השבוע, בין היתר על רקע הגידול במסחר המקוון", כך אמר ביל מרטין, מייסד ShopperTalk. מרטין אמר כי מבצעים מוקדמים שנערכו בנובמבר פגעו במכירות של יום שישי השחור יותר מאשר הפתיחה של חנויות בערב חג ההודיה.

"חלה ירידה במספרים אך עדיין ישנה מגמת מכירות טובה יותר במהלך שני הימים מכפי שראינו בחנויות במהלך השנה, בעיקר לאחר תקופה קשה בחודשי הקיץ ובחודש אוקטובר", אמרה שלי כהן, סגנית נשיא לייעוץ קמעונאי ב-RetailNext.

רבים מהקמעונאים, שלהם גם חנויות מקוונות, מצאו דרך להיענות לביקוש הגובר לקניות ברשת, והציעו מבצעים טובים יותר ברשת. קמעונאים אלה רשמו מכירות בהיקף גדול יותר מאשר קמעונאים הפועלים ברשת בלבד.