ישראייר מציגה רווחי שיא; שווי הפעילות מוערך ב-144 מיליון דולר

חברת התעופה המהווה את עיקר פעילותה של אי.די.בי תיירות סיימה את הרבעון השלישי של 2015 ברווח נקי של 51 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 16 מיליון שקלים ברבעון השלישי אשתקד

אורי סירקיס / צילום: יונתן בלום
אורי סירקיס / צילום: יונתן בלום

חברת התעופה ישראייר, המהווה את עיקר פעילותה של אי.די.בי תיירות, סיימה את הרבעון השלישי של 2015 ברווח הנקי הגדול בתולדותיה: 51 מיליון שקל. זאת, לעומת רווח נקי של 16 מיליון שקלים שנרשם ברבעון השלישי אשתקד. את תשעת החודשים הראשונים של השנה סיימה ישראייר ברווח נקי של 33 מיליון שקל, לאחר הפסד של 8 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

לדוחות הכספיים של אי.די.בי שפורסמו בסוף השבוע צורפה הערכת שווי של חברת פרומתיאוס, המעניקה לפעילותה של ישראייר שווי של 144 מיליון דולר (560 מיליון שקל) - גבוה ב-14% מהשווי בו רשומה הפעילות בספרי אי.די.בי (126 מיליון דולר). אי.די.בי עצמה מציינת שישראייר מנהלת מגעים למיזוג עם סאן דור כך שתהפוך לפעילות הצ'רטר של אל על. בנוסף, נכתב בדוחות כי התקבלו הצעות נוספות לרכישת ישראייר או למיזוגה עם חברות אחרות.

הצמיחה ברווח הנקי ברבעון השלישי נבעה בעיקר מעלייה בתנועת הנוסעים ובשיווק חבילות תיירות. ברבעון השלישי, שכולל את החודשים יולי, אוגוסט, ספטמבר, ונחשב לחזק ביותר עבור חברות התעופה והתיירות, צמחו מכירותיה של ישראייר ב-20% ל-320 מיליון שקל, בהשוואה לרבעון המקביל. הרווח הגולמי גדל ברבעון השלישי ב-70% ל-65 מיליון שקל ואילו הרווח התפעולי תזרימי (EBITDA) צמח ברבעון ב-90% ל-55 מיליון שקל.

מספר הנוסעים בטיסות בינ"ל הוכפל

ברבעון השלישי הטיסה ישראייר כ-225 אלף נוסעים בטיסותיה הבינלאומיות, פי שניים יותר מאשר ברבעון המקביל אשתקד. במהלך הרבעון יזמה החברה מהלך להגדלת נפח פעילותה באמצעות הפחתה של כ-100 דולר במחיר הממוצע של חבילת נופש, ל-635 דולר לאדם. במקביל, מוביל בשנה האחרונה המנכ"ל אורי סירקיס תוכנית התייעלות וארגון מחדש, שמתבטאת בצמצום כוח האדם בחברה. את 2015 צפויה ישראייר לסיים עם כ-450 עובדים לעומת 513 עובדים שהעסיקה בסוף 2014.

ישראייר מדגישה כי בשל המעבר לשיווק חבילות נופש וטיולים מאורגנים, אשר הפחית את שיעור ההוצאות של רכיב הדלק ביחס לסך הפעילות, ובניגוד לחברות תעופה אחרות, היתה לירידת מחירי הדלק בעולם השפעה שולית בלבד על התוצאות הכספיות של החברה, וזו התבטאה בקיטון של 2.5 מיליון שקלים בהוצאות החברה ברבעון השלישי ו-5 מיליון בלבד מתחילת השנה.

סירקיס ציין כי "ברבעונים האחרונים אנו עדים לשיפור חד בביצועים, לאור פעולות ההתייעלות ובהן צמצום שכבות הניהול, התאמת פרופיל השירות בטיסות, צמצום זמני שהייה על הקרקע וניצול טוב יותר של המטוסים. זאת, בנוסף ליישומה של אסטרטגיה עסקית שעיקרה מעבר ממכירת יעדים למכירת לחבילות נופש וטיולים מאורגנים".

אי.די.בי מציינת בדוחות, שמצד אחד ישראייר מנהלת מגעים למיזוג עם סאן דור כך שתהפוך לפעילות הצ'רטר של אל על, אולם בנוסף נכתב בדוחות שהתקבלו הצעות נוספות לרכישת ישראייר או למיזוגה עם חברות אחרות. עבור אי.די.בי, המעבר הנוכחי של ישראייר לרווח מהווה עיתוי טוב להתקדמות במכירתה.

נציין כי רק לפני מספר ימים אישר ביהמ"ש הסדר פשרה סופי ומלא, המביא לסיומם של ההליכים שהוגשו נגד בעל השליטה לשעבר בקונצרן אי.די.בי, נוחי דנקנר, נגד אי.די.בי אחזקות, אי.די.בי פתוח ובעלי המניות המרכזיים בחברה הפרטית גנדן שבאמצעותה שלט דנקנר בקונצרן בעבר. זאת, במסגרת התביעה הנגזרת שהוגשה, בשם אי.די.בי פתוח, בעניין עסקת ישראייר, במסגרתה רכשה אי.די.בי את הבעלות חברת התעופה מידי דנקנר ושותפיו בגנדן.

לפי ההסדר, חברת הביטוח כלל שצורפה להליך, דנקנר וכל יתר הנתבעים ישלמו סכום של 2.85 מיליון דולר לאי.די.בי פתוח. הבקשה לתביעה הנגזרת הוגשה בספטמבר 2012 למחלקה הכלכלית בביהמ"ש המחוזי בתל אביב, בטענה כי עסקת ישראייר - במסגרתה רכשה אי.די.בי פיתוח ב-2009 את חברת התעופה - חשפה את אי.די.בי לסיכונים משמעותיים וגרמה לחברה נזקים המוערכים בהיקף של 360-480 מיליון שקל.