דיווח: "ישראל רוכשת נפט מוברח מהשטחים שבשליטת דאע"ש"

בעיתון הערבי "ראי אל-יום" נחשף המתווה לכאורה שבו מועבר הנפט מ"המדינה האיסלאמית" לישראל, דרך טורקיה ■ המתווך: ישראלי-יווני בשנות ה-50 לחייו המכונה "ד"ר פריד" ■ "ישראל הפכה לשוק המרכזי לנפט של דאע"ש"

פעיל דאע"ש / צילום: רויטרס
פעיל דאע"ש / צילום: רויטרס

קבוצת מבריחים כורדים וסורים מוכרת נפט מהשטחים שבשליטת ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאע"ש) בסוריה ובעיראק לישראל - כך דווח היום (ב') בעיתון הערבי "ראי אל-יום", המסתמך על דיווחים בכלי התקשורת הרוסיים. על פי הדיווח, דאעש מפיק מדי יום בין 20 ל-40 אלף חביות נפט, המסבות לארגון רווחים של בין מיליון למיליון וחצי דולרים ביום.

הנפט נשאב משני שדות נפט מרכזיים במחוז דיר א-זור שבסוריה, ומשני שדות נוספים בעיראק, ומועבר בשיירות לעיר הכורדית זאחו, במשולש הגבולות בין סוריה, עיראק וטורקיה, שם על פי הדיווחים ממתינים המבריחים. נטען כי למפגשים אלה מגיעים גם מתווכים טורקים וישראלים.

מזאחו מועבר הנפט לעיראק הטורקית סילופי, ומסומן כנפט שמגיע מהאזורים הכורדיים. הוא נמכר במחיר של בין 15 ל-18 דולרים למתווך ישראלי בשנות ה-50 לחייו בעל אזרחות יוונית, שזכה לכינוי "ד"ר פריד". המתווך מעביר את הנפט לכמה נמלי ים בטורקיה, שם הם מועברים לכמה צרכנים - המרכזית שהם, על פי הדיווח, היא ישראל.

בחודש אוגוסט האחרון, דווח בעיתון "פייננשל טיימס" כי 75% מאספקת הנפט לישראל מגיעה מכורדיסטן העיראקית, ויותר משליש מהחביות מגיעות דרך נמל ג'יהאן, אשר על פי הדיווח אליו מגיעות חביות הנפט של דאע"ש. "ישראל הפכה באופן כזה או אחר לשוק המרכזי לנפט של דאעש", טען בכיר בתעשיית הנפט האירופית, בריאיון לעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד".

"בלעדיהם, מרבית הנפט היה עובר בין עיראק, סוריה וטורקיה", הוסיף, "אולם אפילו שלושת המדינות האלה לא היו רוכשות את כל הנפט, אם לא היו קונים אותו בישראל". לדברי הבכיר, מדינות רבות נמנעות מרכישת נפט מוברח, למרות המחיר הזול יחסית, בשל ההשלכות על המאבק ב"מדינה האיסלאמית".