כספי האג"ח התקועים באוסטריה הובילו להערת "עסק חי" ל-BGI

הבנק העביר רק 2.9 מיליון דולר מתוך פיקדון של 10.8 מיליון דולר ■ מחזיקי האג"ח רוצים שבית המשפט יאכוף שעבודים וימנה כונס נכסים

גרגורי גורטובוי / צילום: שירי חביב ולדהורן
גרגורי גורטובוי / צילום: שירי חביב ולדהורן

למרות ניסיונות ההרגעה מצד בעל השליטה החדש בחברת BGI, גרגורי גורטובוי, מצבה הפיננסי של חברת ההחזקות ממשיך להיות בעייתי. היום פורסמו דוחות הרבעון השלישי שאליהם צורפה הערת "עסק חי", ובמקביל פנו מחזיקי האג"ח לבית המשפט בבקשה דחופה לאכיפת שעבודים ולמינוי כונס נכסים. השופט חגי ברנר מבית המשפט המחוזי בתל אביב נתן צו איסור דיספוזיציה כמבוקש, וקבע דיון בבקשה לצו כינוס זמני ליום חמישי הקרוב.

BGI, שהייתה עד לפני מספר חודשים בשליטת אלכסנדר גרנובסקי וכיום נשלטת על-ידי גורטובוי, מחזיקה בבי.אס.די קראון (לשעבר אמבלייז) ובאמצעותה גם בחברת המזון ויליפוד, שהיא נכון להיום הפעילות היחידה של הפירמידה.

BGI חייבת למחזיקי האג"ח 35 מיליון שקל ומועד הפירעון הוא במארס 2016. פניית מחזיקי האג"ח לבית המשפט הגיעה לאחר שורת אירועים שהתרחשו באחרונה, שלדבריהם "מקימים למחזיקי אגרות החוב ולנאמן את הזכות להעמדה לפירעון מיידי של החוב כלפיהם". בין היתר הם כותבים בבקשה לבית המשפט כי BGI "אינה מתנהלת בצורה סדירה ונאותה ואינה מחזיקה את נכסיה במצב טוב ותקין". הם מזכירים את הפיקדון בבנק האוסטרי המשועבד לשם פירעון מלוא התחייבויותיה למחזיקי האג"ח.

לטענתם, החברה עושה שימוש שלא כדין בכספים שהצליחה לשחרר מהפיקדון. בעבר החברה דיווחה שהבנק הודיע לה שהפיקדון לא ישוחרר במועד, כאשר הדיווח האחרון בנושא היה בשבוע שעבר, ובו BGI ציינה שיתרת הפיקדון טרם התקבלה, באופן שמהווה לדעתה הפרת הסכם מצד הבנק. בדוחות הרבעוניים שפורסמו הבוקר, עדכנה החברה כי אתמול הועברו מהבנק 2.9 מיליון דולר מתוך 10.8 מיליון דולר שהיו אמורים להתקבל, וכי היא בוחנת את צעדיה.

זינוק בהפסד

הפיקדון בבנק האוסטרי קשור גם להערת עסק חי שבדוחות. "בשל העובדה כי קיימים ספקות משמעותיים לגבי עיתוי שחרור יתרת הפיקדון הנובעת מאי עמידה של הבנק האוסטרי בהסכם, ובשל כך שעלול להיווצר מצב בו החברה תידרש למימוש מניות בי.אס.די קראון (לצורך עמידה בהתחייבויותיה, ש.ח.ו) ומימוש כאמור יהווה צמצום משמעותי בפעילותה של החברה... קיימים ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה של החברה כ'עסק חי' בעתיד הנראה לעין", נכתב בדוחות.

בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה הסתכמו הכנסות BGI ב-238 מיליון שקל, עלייה של 77% מהתקופה המקבילה - גידול שנובע בעיקר מאיחוד התוצאות של ויליפוד, אך ההפסד התפעולי גדל ב-194% ל-92.7 מיליון שקל. ההפסד הנקי המיוחס לבעלי המניות הגיע ל-24.3 מיליון שקל לעומת 7.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה. עם זאת, ברמה הרבעונית החברה הייתה רווחית, עם רווח של 781 אלף שקל המיוחס לבעלי המניות.