שביט מתכנן גיוס של 75 מ' ש' באג"ח לפירעון חובות המשביר

למרות הקופה המדולדלת של המשביר, האג"ח שלה נסחרות בתשואה של 5%-6% ■ תוצאות משופרות למשביר ברבעון השלישי: רווח של 8 מיליון שקל

רמי שביט / צילום: יוסי כהן
רמי שביט / צילום: יוסי כהן

הצורך לפרוע חוב למחזיקי האג"ח בחודשיים הראשונים של 2016, מוביל את קבוצת המשביר לצרכן להשלים במהלך החודש הקרוב גיוס אג"ח בהיקף של 75 מיליון שקל. בתחילת חודש פברואר נדרשת הקבוצה הקמעונאית, שבשליטת רמי שביט, לפרוע 23 מיליון שקל למחזיקי האג"ח (סדרה ב'), כאשר האג"ח נסחרת כיום בתשואה של קרוב ל-6%.

סך התחייבויות האג"ח של המשביר עומדות על כ-80 מיליון שקל, כאשר הסדרה הקטנה שהנפיקה החברה (ג') נסחרת בתשואה של כ-5%. בסיכום הרבעון השלישי למשביר, היו מזומנים ופקדונות בהיקף של 20 מיליון שקל בלבד, מול התחייבויות שוטפות בהיקף של קרוב ל-100 מיליון שקל.

הון חוזר שלילי

אשתקד, באוקטובר 2014, נכשלה המשביר בגיוס אג"ח בהיקף של 50 מיליון שקל שניסתה לבצע. המשביר זכתה להיענות דלה לגיוס מצד הגופים המוסדיים, בשל הסיכון שהיה טמון בהנפקה, שהוצעה ללא דירוג וביטחונות ולמרות ריבית גבוהה יחסית, של כ-8%.

בסיכום הרבעון השלישי, הציגה המשביר רווח נקי של כ-8 מיליון שקל, לעומת הפסד של 15 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, אולם היא רושמת הפסד של כ-14 מיליון שקל בסיכום החודשים ינואר-ספטמבר.

מתזרים המזומנים החזוי שמציגה המשביר בדוחות עולה כי היא צפויה לקבל השנה 10.5 מיליון שקל מפינוי הסניף שלה בקניון עזריאלי בתל-אביב, ובשנה הבאה היא צופה קבלת 35 מיליון שקל ממכירת השליטה בחברה-הבת קשרי תעופה.

רואי החשבון של החברה מפנים את תשומת-לב המשקיעים להון חוזר שלילי (סולו) של 42 מיליון שקל. הנהלת המשביר מעריכה כי "בהתאם לתחזית תזרים המזומנים שלה ובהתאם לצרכי המזומנים שלה בשנים הקרובות, הכוללים גם חלוקת דיבידנד מחברות-בנות, יש ביכולתה של החברה לעמוד בהתחייבויותיה בעתיד הנראה לעין".

ההכנסות צמחו

עוד מוסיפים במשביר כי "החברה ממשיכה באסטרטגיה להשבחת החזקותיה והשאת רווחיה, לרבות באמצעות הכנסת משקיעים או מכירת מניות החברה או החברות-הבנות או מיזוג, בתמורה להזרמות הון או הקטנת מינוף או תשלום במזומן או בשווה מזומן, והכול על-מנת לממש את יעדיה ואת האסטרטגיה העסקית של החברה ולשרת את צרכיה התזרימיים".

במסגרת הצעדים שהיא נקטה באחרונה לשיפור מצבה, מזכירים במשביר בין היתר גיוסי הון של כ-90 מיליון שקל באמצעות הקצאת מניות פרטית לחברות הביטוח הפניקס והכשרה, השלמת מיזוג עם מועדון 365, השלמת מכירת 50% ממניות מועדון 365 פיננסים תמורת 12 מיליון שקל וגיוס סכום דומה באמצעות הקצאת מניות בחברה-הבת 365 טכנולוגיות.

בנוסף, המשביר הכריזה באחרונה על מיזוג תפעולי ואיחוד מטות של החברה יחד עם שתי חברות-הבת המרכזיות שלה - המשביר בתי כלבו ורשת הדראגסטורים ניו-פארם, כחלק מהפעולות שהיא נוקטת לצמצום הוצאות.

בנוסף לבתי הכלבו ולניו-פארם, המשביר היא בעלת השליטה בחברת התיירות קשרי תעופה, שגם היא, ככל הידוע, עומדת למכירה; מחזיקה יחד עם יינות ביתן במועדון האשראי פיננסים, הפועל בשיתוף-פעולה עם חברת האשראי ויזה כ.א.ל; וכן בחברת 365 טכנולוגיות, הפועלת עבורה בתחום של מתן פתרונות תשלום והסעדה.

מניית המשביר  נחלשה בכ-15% מתחילת השנה, ומשקפת לחברה שווי של כ-430 מיליון שקל, אחרי שב-3 השנים האחרונות היא מציגה תשואה חיובית של כ-80%.

רמי שביט, מנכ"ל המשביר 365 החזקות, מסר כי "החברה החלה ביישום תוכנית הארגון מחדש שנקטה - ובראשה המיזוג התפעולי של המשביר בתי כלבו עם ניו-פארם, שאת תוצאותיו נראה במהלך שנת 2016".

הכנסותיה הרבעוניות של המשביר צמחו ב-14% ל-773 מיליון שקל, בתמיכת עלייה בהכנסות פעילות התיירות שלה, לעומת שחיקה במכירות ניו-פארם ויציבות במכירות בתי הכלבו. השיפור בסך הפעילות השוטפת תמך בשיפור בשורה הגולמית והתפעולית, במקביל לצמצום ניכר שהציגה המשביר בהוצאות המימון.

הכנסות הקבוצה ב-9 החודשים הראשונים של השנה עלו בשיעור מתון יותר, של 2.5% ל-1.8 מיליארד שקל, עם יציבות בשורה הגולמית ושחיקה ניכרת ברווח התפעולי שהובילה להפסד המוזכר (14 מיליון שקל) לתקופה זו.

תוצאות המשביר לצרכן 1.12.15
 תוצאות המשביר לצרכן 1.12.15