יצחקי: במקום לקנות דירות - משקיעי הנדל"ן יקנו קרנות ריט

(עדכון) - אביגדור יצחקי חושף: "אנחנו עובדים עכשיו על תזכיר חוק שיאושר בכנסת בקרוב ויאפשר השקעה בנדל"ן באמצעות קרנות ריט. מי שירצה להשקיע בנדל"ן יוכל לעשות זאת לא בקניית דירות, אלא בהשקעה בקרנות"

אביגדור יצחקי / צילום: איל יצהר
אביגדור יצחקי / צילום: איל יצהר

"אין שום ביורוקרטיה במדינת ישראל. יש שיתוק, וזה יותר גרוע מביורוקרטיה" - כך אמר היום (ד') אביגדור יצחקי, ראש מטה הדיור, בפאנל שעסק בבעיה ברצף שלטוני והיעדר רצף שלטוני, שהתקיים במלון רויאל ביץ' במסגרת "עיר הנדל"ן" שאירגן מרכז הבנייה הישראלי. יצחקי חשף גם תוכנית המיועדת למשקיעי הנדל"ן במסגרתה המשקיעים לא יצטרכו לקנות דירות, אלא קרנות ריט שישקיעו בדירות.

יצחקי הוסיף כי "אנשים בצמרת השלטון חושבים שאם יקבלו החלטה הם צפויים לחטוף ממבקר המדינה, מעיתונאים ובסוף גם תלונה על הטרדה מינית - אז הם מעדיפים לא לקבל החלטה. כשלא עושים כלום, אי-אפשר לבקר אותם. הפחד לקבל החלטות של מי שנמצא בצמרת השלטון הוא בעייתי מאד. אני חבר במועצה הארצית, ואני מוצא שם תוכניות שדנים בהן כבר 7 שנים ועוד לא התקבלה החלטה לגביהן.  

"צריך לקבל החלטות ולעמוד מאחוריהן, לא משנה במה זה כרוך. לצערי אני לא אופטימי בגלל שיטת יחסי העבודה במשק הישראלי. עדיין יש הסכמים קיבוציים שבגללם אי אפשר לפטר או להעסיק אנשים טובים. למה שמהנדס יבוא למגזר הציבורי בשביל משכורת של 5,000 שקל? או אדריכל בשביל 6,000 שקל?".

יצחקי הוסיף כי "לא בונים פה מספיק דירות וזה המשבר האמיתי. בסוף הממשלה תצטרך לבנות דירות בעצמה ואין מנוס מזה. המאמץ שלנו לרסן את המשקיעים ולכן עשינו את השינוי במיסוי מס הרכישה. לא יתכן שביצי זהב שנקראות דירות להשכרה מנוהלות על ידי השוק הפרטי בלי שהמדינה רואה מזה שקל אחד".

יצחקי חשף כי "אנחנו עובדים עכשיו על תזכיר חוק שיאפשר השקעה בנדל"ן באמצעות קרנות ריט. מי שירצה להשקיע בנדל"ן יוכל לעשות זאת לא בקניית דירות, אלא בהשקעה בקרנות, ותזכיר החוק שאנחנו מקדמים יאושר בכנסת בקרוב".

"מתכננים 20 שנה" 

עו"ד ענת בירן, המתמחה בדיני תכנון ובנייה, הצביעה על הבעייתיות שבהיעדר רצף שלטוני ברשויות המקומיות: "אין דבר כזה משהו בטוח בתכנון ובנייה. אפילו שיש תב"ע בתוקף, עדיין אף אחד לא מבטיח שהשכנים לא ייקחו את היזמים לבית משפט. הבעיה היא שגם בוועדות תכנוניות אין וודאות כמו למשל במכרז שהמדינה שיווקה פרויקט דיור להשכרה ברמת השרון, ושזכתה חברת אביב, התחלף בינתיים ראש עיר והיום העירייה כולה נמצאת בתהליך של בחירות. כל אחד בעירייה רוצה להראות לתושבים שהוא יותר טוב עבורם, ולכן ההחלטה של הוועדה המקומית הקודמת להגדיל את מספר הדירות ולהקטין את שטחן כדי שהדירות להשכרה יהיו זולות ולא גדולות התבטלה, ופתאום יוצא שדירות להשכרה שאמורות להיות זולות, עכשיו יהיו דירות ענקיות ויקרות, וכל זה רק מסיבות פוליטיות.

"בינתיים אנחנו בוועדת ערר והפרויקט מתעכב. גם בהרצליה במשך שנים ראש העירייה הקודמת יעל גרמן היתה נגד כלמה שקודמה אלי לנדאו קידם ונלחמה במרינה. לעומת זאת ראש העיר החדש משה פדלון, בכלל לא שם על סדר היום את המרינה, אלא נלחם דווקא בהרחבת מלון דן אכדיה, שיעל גרמן כל כך קידמה. אז איך יזם יכול לתכנן מהלכים שנים קדימה, כשראשי ערים מתחלפים ואין רציפות שלטונית? צריך לדעתי ליזום חוק שראש רשות יכבד את מה שקודמו החליט לפחות לתקופת מעבר, שבה לא יהיו טלטלות בשוק". 

דפנה הר-לב, מנכ"ל קבוצת אביב שהנחתה את הפאנל, הוסיפה כי "ראשי שלטון ופקידים מתחלפים ובגלל זה יש תוכניות שאנחנו מוצאים את עצמנו מתכננים 20 שנה. מי שמשלם בסוף את המחיר מעבר ליזמים הם האזרחים".

יצחקי אמר כי רציפות שלטונית היא דבר "מבורך": "זה מצוין שראש עיר חדש, סוקר את מה שהיה לפניו, ומשנה מה שצריך. זה נותן איזונים ובלמים הרבה יותר נכונים מאשר שאדם אחד נמצא בשלטון 25 שנה. תמיד יש מי שסובלים מהשולט הישן ויש מי שיסבלו משולט החדש".

יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה לשעבר בירושלים, קובי כחלון, אמר: "כשהגעתי לתפקיד לא אהבתי כמה פרויקטים גרנדיוזים בעיר, כי מי שהיה לפניי חשב שירושלים צריכה מונומנטים כאלה. ואז שופטת בית משפט באה לחבר שלי הביתה ודיברנו. והיא אמרה אתה לא יכול להתכחש להתחייבות של ראש העיר הקודם והפשרה היתה שצמצמנו את הבנייה המתוכננת של המונומנטים האלה. צריך להבין שתב"ע זה חוק. אני לא חייב לאשר תב"ע, אבל אם יש תב"ע מאושרת אסור לי לא לתת היתר בנייה. המצב הכי גרוע שקיים היום שהציבור מפחד לדרוש שירות ממי שנותן שירות, מחשש מנקמה וזה קיים לצערי". 

יצחקי: נגיע ל-53 אלף התחלות בנייה בשנה

אריאל רוזנברג, מנהל תחום בכיר במכרזי שיווק לדיור במשרד השיכון, סיפר במה שונה הממשלה הנוכחית מזו שקדמה לה: "שתי הממשלות האחרונות נפלו לבסוף בגלל דיור. בממשלה הזאת, היתרון הגדול הוא שיש מטה דיור. גוף אחד שמרכז את כל נושא הדיור, קבינט הדיור מקבל החלטות ומטה הדיור מוציא לפועל. דבר שהיה קשה לעשות בקדנציות קודמות בגלל ויכוחים פוליטיים. בקדנציות קודמות למשל, היה טרוף מערכות לגבי קריטריונים לדיור מוזל שנבע מהיבטים פוליטים כמו כושר השתכרות ומספר ילדים, ולכן תוכניות שתקועות מאז 2009-2010 יוצאות לפועל רק עכשיו. הממשלה הקודמת נפלה בגלל נושא הדיור, והיו כמה אבסורדים בגלל זה כמו למשל מע"מ אפס שקידם משרד האצר ותוכנית מטרה שקידם משרד השיכון. 

"תוכנית מחיר מטרה הותנתה בזה שמע"מ אפס יקודם. בעצם שנה וחצי חיכתה תוכנית טובה שתוכנית אחרת תבשיל גם כן, אך היא בסוף נפלה מגלל סיבות פוליטיות. היזמים בצדק איבדו את האמון בממשלה. לעומת זאת בקדנציה הזאת מטה הדיור הביא לכך שאין יותר קריטריונים לדיור מוזל. כל חסר דירה או זוג נשוי יכול להיות שותף במחיר למשתכן".

יצחקי הוסיף: "אנחנו צריכים לדאוג לקורת גג גם לאוכלוסית הגיל השלישי שהולכת וגדלה בקצב עצום, ולכן עובדים על מלאי תכנוני של 500-600 אלף דירות לשנים הקרובות. אני יכול לבשר שזו השנה הראשונה שאנו צפויים לגידול בהתחלות בנייה ל-53 אלף התחלות בנייה בשנה. אבל המטרה להגיע ל-90 אלף התחלות בנייה בשנה. לכן התוכניות הן לא רק לטווח קצר, כמו מחיר למשתכן. אנחנו נשווק 70 אלף יחידות דיור השנה".

מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים אורן הוד הוסיף: "בסופו של יום אנחנו פוגשים מערכת עם חסמים. רכשנו קרקע בכפר יונה, וההתניה לביצוע הפרויקט היתה הזזה של כביש 57. הזזה שמדובר עליה כבר עשור. בינתיים יש ויכוח שנמשך שנה לגבי ההזת הכביש, ובשנה הזאת אנחנו לא יכולים לבנות, בינתיים אנחנו נושאים בעליות מימון ובסוך הרי הכביש ייבנה. לכן כשכותבים תב"ע חייבים שדברים יהיו ברורים ולא נתונים לפרשנויות. אחרת נכנסים למצב של התנגדויות אינסופיות שנגררות שנה אחרי שנה ובסוף אי אפשר לבנות.יזמים הכי שונאים אי וודאות. הם לא יכולים להמר על לוחות זמנים". 

לאחר מכן התחוללה סערה של ממש בפאנל, כאשר במענה לטענות של קבלנים לממשלה לגבי פרסום מכרזים במסלול מחיר למשתכן, השיב יצחקי: "אני מודיע לכם שאנחנו ממשלה, ולא בנק פרטי, וכל המכרזים שייצאו השנה יהיו מכרזים במסלול מחיר למשתכן".

לטענת הקבלנים המכרזים בעייתיים, ונטולי כדאיות כלכלית. לטענה זו השיב יצחקי: "עובדה שחברות מכובדות כמו שפיר ואשדר ניגשו למכרזים".

"גם הבן של דנקנר יכול לקנות דירה במחיר למשתכן"

בפאנל בנושא מחיר למשתכן הועלו טענות כי תוכנית מחיר למשתכן משיגה את המטרה ההפוכה והופכת את הזוגות הצעירים למשקיעי נדל"ן וזאת בגלל שמחוזרי הדירה שזכאים ליהנות מדירה מוזלת במסלול מחיר למשתכן, (רווקים מעל גיל 35 או זוג נשוי), אינם חייבים להתגורר בדירה, אלא יכולים לקנות דירה מוזלת להשכיר אותה ולגור במקום אחר.

תגובה לדברים אמר עדיאל שומרון מ"מ מנהל רשות מקרקעי ישראל כי "הקריטריונים בכוונה מורחבים והם מיועדים לכל האוכלוסייה, כי אנחנו רוצים לסייע לחסרי דירה. אך ההנחה שהפרויקטים של מחיר למשתכן יהיו בסנטדרט נמוך היא מופרכת. במכוון כל חסר דירה יכול להנות מהתוכנית,  וזה יכול גם להיות הבן שלי, או הבן של דנקנר, או הילדים שלכם הקבלנים". 

את הטענות לגבי הקריטריונים המורחבים של מסלול מחיר למשתכן מעלים קבלנים שמשווקים דירות במתחמים שבהם צפויים לצאת מכרזים במסלול מחיר למשתכן. קבלנים אלה חשים בירידה במכירות, בשל המתנה של רוכשים חסרי דירה למכרזי מחיר למשתכן ורצונם להתמודד ברכישת דירה במחירים נמוכים יותר מאלה שמציעים הקבלנים המשווקים דירות במסלול רגיל.