מורגן סטנלי: "איראן היא הדבר הגדול הבא בכלכלה הגלובלית"

כלכלני מורגן סטנלי משווים את הרגע שבו כלכלת איראן תחזור לכלכלה העולמית בעקבות הסרת הסנצקיות, לרגע שבו נפלה חומת ברלין ■ בבנק העולמי מעריכים כי איראן תצמח בקצב שנתי של כ-6.7% ב-2017

חסן רוחאני / צילום: רויטרס
חסן רוחאני / צילום: רויטרס

בעוד מדינות המערב עומדות להסיר את הסנקציות מעל איראן בעקבות הסכם הגרעין שנחתם איתה, הכלכלנים בשוק מתרגשים מהאפשרות שה"כלכלה המודרנית גדולה של איראן" תחזור בקרוב לכלכלה העולמית, ומשווים את הרגע הזה לרגע שבו נפלה חומת ברלין.

כלכלני מורגן סטנלי פרסמו סקירה שעוסקת בכלכלה של הרפובליקה האיסלאמית. "איראן היא הכלכלה האחרונה שחוברת לכלכלה העולמית, לראשונה מאז התפרקות הגוש הסובייטי. היא הדבר הגדול הבא", כך נכתב.

במורגן סטנלי מעריכים עוד כי לכלכלת איראן קיים פוטנציאל צמיחה גבוה. "במובנים רבים כלכלת איראן היא אינה ברת השוואה למדינות אחרות, הן מבחינת הגודל של הכלכלה, היקף הסנקציות שנאכפו עליה והן מבחינת המבנה הפוליטי שלה", כך לפי מורגן סטנלי.

הכלכלנים בשוק צופים קצב צמיחה גבוה לכלכלת איראן בשנים הקרובות. הבנק העולמי מעריך כי התמ"ג של איראן יצמח בשיעור של 6.7% ב-2017, זאת בעיקר בשל הגידול בצפוי בתפוקת הנפט והגז עם הסרת הסנקציות וכן בשל העובדה ש-60% מהאוכלוסייה שלה מתחת לגיל 30, כך שהיא יכולה לפתח מעמד בינוני מבוסס שיצעיד אותה קדימה.