"בנט הוא שר החינוך, ואני צריך לנהל את הכול"

טל גן-צבי | ראש מטה שר החינוך

אישי: 34, נשוי 3, מתגורר בצורים

השכלה: תואר שני במשפטים לבוגרי כלכלה ומינהל עסקים בבר אילן

עוד משהו: "חיפאי בנשמה!"

אם היה נשאר במסלול שייעד לו אביו, טל גן צבי אמור היה להשתלב בעסק המשפחתי, "חברת ישראל לרכב וחלפים", הכולל את ניהול סוכנות סקודה בצפון, לצד סוכנות למכירת טרקטורים וחברה לייבוא רדיאטורים וחלקי חילוף. נקודת המפנה בקריירה שלו הייתה במכינה הקדם צבאית בעלי, שם חידד גן צבי את סט הערכים שהעניקו לו בבית - אהבת הארץ והמולדת ורעות, וכיוון לשירות צבאי משמעותי ביחידה קרבית. אחרי שלוש שנים ב"אגוז", הלך ללמוד כלכלה ומנהל עסקים, כי זה מה שציפו מממשיך השושלת, אבל אז, לקראת סיום התואר, בשנת 2008, קיבל גן צבי טלפון מחבר, שהציע לו לקחת על עצמו את ניהול קמפיין השטח של ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, שהתמודד שוב אחרי הפסד בבחירות הקודמות. אחרי הניצחון המוחץ מונה גן צבי לעוזרו האישי של ראש העיר, וכיום הוא מכהן כראש המטה של שר החינוך נפתלי בנט.

גן צבי, שנראה כמו הסטריאוטיפ של חניך מצטיין בבני עקיבא - תזזיתי, ערכי וחדור מטרה, הסתער על התפקיד. "בירושלים אתה חווה את הכול", הוא משחזר את ראשית הדרך. "את הפערים בחברה, דתיים וחילוניים, מגזרים. זו עיר עוצמתית, שהניהול בה נותן כרטיס כניסה לפוליטיקה ארצית. התקופה הייתה מאוד משמעותית בהתפתחות העיר, עם הרכבת הקלה והרפורמה הרחבה בחינוך".

אבל כסף אין בעבודה ציבורית.

"אבל יש סיפוק גדול שאי אפשר להשיג אפילו 5% ממנו במגזר העסקי".

איך קיבלו במשפחה את ההחלטה שלך לא להמשיך את העסק?

"בשמחה גדולה. אני בא מבית שורשי, מאוד ציוני, עם הרבה פעילות חסד, פעילות ציבורית ונתינה. אבל בבית הפרטי שלי, בגוש עציון, היה עומס עצום. אשתי גידלה את הילדים בצורה מדהימה תוך כדי עבודה כמורה, כי כמעט לא הייתי בבית. היום יש לה עסק לעיצוב מוצרי תינוקות והעומס לא פחת".

אחרי ארבע שנים בעירייה, גן צבי חתך בחזרה לעולם העסקים, ועבד בחברת גרופ, המתמחה ברכש מרוכז למוסדות. ואז קיבל טלפון מחבר אחר, שהחליט להכיר בינו לבין נפתלי בנט, שהתלבט אז אם להתמודד מול זבולון אורלב במסגרת המפד"ל. "הכרנו ויצאנו למסע מדהים שנמשך עד היום עם איילת שקד ועם משה קלוגהאפט - חבורה שבה כל אחד רץ בגזרה שלו, בלי הפרעה, ושועט קדימה. 13 חודשים אחרי הרגע ההוא, נפתלי כבר היה ראש מפלגה, חבר קבינט ושר בכיר. למרות ההיכרות הראשונית, מהימים שלפני הפוליטיקה, ההיררכיה בינינו ברורה לגמרי: נפתלי הוא המנהיג ותפקידנו להביא את המדיניות שלו לכדי ביצוע".

מה התפקיד שלך?

"אני מנהל את האירוע. בנט הוא שר החינוך, ראש המחנה הלאומי וראש מפלגה, ואני צריך לנהל את הכול, לדאוג שאנחנו מתעסקים בעיקר ולא בטפל ולהכווין את המשימות. זה מתחיל בטיפול בלו"ז, שהוא המשאב הכי חשוב שיש לאיש ציבור, כי כל דקה מזמנו צריכה להיות מופנית לעשייה נטו. במשרד החינוך אני ממפה את הדברים האסטרטגיים שלשמם באנו לשם, לעמוד ביעדים, אסטרטגיות ובעיקר - לבצע. הצוות מדהים. אנחנו עובדים 24/6. יש לנו מזל שכאנשים מאמינים יש לנו את השבת שנותנת לנו כוח".

ועדיין, העבודה האינטנסיבית לא שוחקת?

"העבודה באמת אינטנסיבית בצורה בלתי נתפסת וחברים שואלים איך אני מחזיק מעמד. אבל כשאתה יודע שהנעת את נושאת המטוסים הזו אפילו בחצי מעלה, ושהרמת טלפון שסייע לפתור מצוקה של ילד או משפחה שהיו זקוקים לעזרה, אתה רק מחכה שהיום הבא יגיע וחושב, בוא נטרוף אותו".

המטרה שלך היא להיכנס לפוליטיקה בעצמך?

"לא, אני רוצה להמשיך לעשות דברים חשובים למען המדינה. אני נמצא בעמדה מאוד מיוחדת. אני מלווה מנהיג בכיר מאוד במדינה, רואה את הדברים הגדולים שהוא עושה, וזה סיפוק אדיר".

קשה לי לקנות את הרצון שלך להישאר מאחורי הקלעים. לא נמצא אותך בעוד כמה שנים בכנסת?

"בחיי שאין לי שום רצון להיכנס לכנסת ולהיות בפרונט. אני הרבה יותר טוב בלהיות מאחורי הקלעים".