רוני אלשיך הושבע למפכ"ל: "כוחי הוא כוחו של הציבור"

כחצי שנה אחרי פרישת דנינו, סגן ראש השב"כ לשעבר מונה למפכ"ל המשטרה ■ אלשיך: "מרגיש את כובד השליחות המוטלת עליי" ■ נתניהו: "עבודת המשטרה חייבת לכלול את כל אזרחי ישראל וגם את המגזר הערבי"

חילופי מפכלים במשרד רהמ בנימין נתניהו, השר  גלעד ארדן,  בנצי סאו , רוני אלשיך / צילום : חיים צח לע"מ
חילופי מפכלים במשרד רהמ בנימין נתניהו, השר גלעד ארדן, בנצי סאו , רוני אלשיך / צילום : חיים צח לע"מ

כמעט חצי שנה חלפה מאז שפורסם ב"גלובס", ב-12 ביוני, ריאיון הפרישה של מפכ"ל המשטרה הקודם, רב-ניצב יוחנן דנינו, ועד שהיום (ה') נכנס מחליפו, סגן ראש השב"כ לשעבר רוני אלשיך, לתפקיד המפכ"ל.

מה לא קרה בתקופה שבין פרישת דנינו מהמפכ"לות לכניסת אלשיך לתפקיד? המועמד הראשון והמועדף למפכלות על השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, תא"ל במיל' גיל הירש, התקבל בקיתונות של ביקורת ציבורית ואולץ לפרוש מהמרוץ לתפקיד. כך פרש לאחרונה גם תת-ניצב בנצי סאו, שראה עצמו מועמד לעמוד בראשות המשטרה; ובדרך המשיך הבלגן בצמרת המשטרה בדמות חקירה חדשה בחשד להטרדה מינית נגד ראש להב 433, "ה-FBI הישראלי", רוני ריטמן, שיצא לחופשה. ואם בכל אלה לא די, לפני שבועיים שבר אלשיך את רגלו ביום המועד המקורי שבו אמור היה להיכנס לתפקיד.

הבוקר נכנס אלשיך, כשהוא מדדה על רגל אחת, ללשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו, לטקס קבלת-הפנים והענקת דרגות הרב-ניצב. בלשכה נכחו 7 ילדיו ו-7 נכדיו של המפכ"ל הנכנס, בכירי המשטרה, בהם ניצב סאו, וכן בכירי מערכת הביטחון ושרים בממשלה.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והשר לביטחון פנים, גלעד ארדן, ענדו לאלשיך את הדרגות החדשות ואיחלו לו הצלחה בתפקידו. הצלחתו היא הצלחתם.

לאחר הטקס נסע אלשיך לבית הנשיא ונפגש עם הנשיא ראובן ריבלין. בהמשך הוא צפוי היה לבקר בכותל המערבי ובאנדרטה לזכר חללי משטרת ישראל במכללה האקדמית לשוטרים בבית-שמש. 

נתניהו: מצפה לשינויים גדולים 

"גוף בריא הוא לא גוף שאין לו בעיות אלא גוף שיודע לרפא את המחלות", אמר נתניהו לאלשיך בטקס הדרגות. לדברי ראש הממשלה, "מלאכת הביטחון מוכרת לך היטב, רוני. השגת הישגים רבים מאוד בשב"כ, שכמעט אף אחד מהם אינו ניתן לפרסום, אבל קנית לך שם של מפקד יצירתי, נחוש, שלא חושש ליזום ולשנות".

נתניהו אמר למפכ"ל החדש כי הוא מצפה ממנו לבצע שני שינוים גדולים במשטרה. "קודם כל, עבודת המשטרה חייבת לכלול את כל אזרחי ישראל וגם את המגזר הערבי", אמר נתניהו.

לדבריו, "אין כאן שתי מדינות. מדינה אחת שאוכפת את החוק והביטחון ומדינה אחרת שאינה אוכפת אותם במגזר מסוים. זה לא יכול להמשך", הצהיר ראש הממשלה.

לדבריו, הוא ישב עם האזרחים הערבים ושמע את מצוקתם ואת רצונם לעשיית סדר ואכיפת חוק במקומותיהם. "באחת הישיבות בנושא ישבה לידי ערבייה ישראלית שבני-בליעל רצחו את בעלה וילדה. היא רעדה וסיננה אליי בשקט: 'תעזור לי'", סיפר נתניהו והמשיך: "מגיע להם חיים של חוק וסדר. חיים של ביטחון. ולכולנו מגיע שהחוקים ייאכפו בצורה שווה - חוקי הבנייה, חוקי הרעש, חוקי המס. זהו סממן של מדינה מתוקנת, וכשאין תיקון כזה, ולא דואגים לאכיפה, יש קשר ישיר בין עליית האנרכיה להתפתחות של אידיאולוגיות קיצוניות".

השינוי הגדול השני שמצפה נתניהו מאלשיך לבצע לדבריו הוא בתחום הטכנולוגי. "אתם נוסעים בכבישים ומשתמשים בווייז כדי לייעל את הנסיעה. זוהי טכנולוגיה שכתוצאה ממנה אתם נהנים מהנסיעה בכבישים. אותו הדבר בדיוק ניתן לעשות במשטרת ישראל כדי לתת שיטור עירוני ובין-עירוני מוגבר", אמר נתניהו.

לדבריו, "יש לנו מיליוני אזרחים שיכולים לסייע לשוטרים, ואני מדבר על אפליקציות שיכולות להגיע לחמ"לים של המשטרה ולהיות 'העיניים והאוזניים' של משטרת ישראל".

"אני מצפה, רוני, שתפעיל את הטכנולוגיות הללו", אמר נתניהו וסיכם: "אנחנו מדינה מתקדמת, ועלינו לקפוץ עוד מדרגה כדי להשתמש בטכנולוגיות לעבודת השיטור וההגנה על האזרח".

נתניהו ציין כי העבודה המשטרתית מחייבת שימוש מושכל ביכולות הסייבר ובשאר הטכנולוגיות, תוך שמירה על זכויות הפרט והציבור. 

אלשיך: כוחי מגיע מהציבור

קודם לכן נשאו דברים גם ארדן ואלשיך עצמו. אלשיך הודה לנוכחים ובתחילת דבריו התבדח באשר למצבו הרפואי. "הקביים הן לא חלק מהטקס. לקחתי כנראה יותר מדי ברצינות את האמרה 'תשבור רגל', או שבורא עולם הבטיח את כניסתי ברגל ימין".

אלשיך ציין כי מעולם לא חלם שיום אחד יהיה מפכ"ל: "לא הצלחתי להיזכר אפילו אם אי-פעם התחפשתי לשוטר. חלומותיי עד כה התמקדו בשב"כ. באמת ובתמים חשבתי שמשימת חיי היא בשב"כ. שליחות ללא מדים וללא תהילה.

"מאז שהחלטתי לשמש מפכ"ל, נחשפתי ברמות גדושות לרחשי הלב של הציבור ושל בכירי המשטרה. אזרחים מהשורה מזהים את פניי לאחר שהוסרו הפיקסלים ומאחלים לי בהצלחה. פתאום הרגשתי באופן מוחשי עד כמה חזק הקשר בין חברה בריאה וחזקה ובין המשטרה המשרתת אותה. הרגשתי את כובד השליחות המוטלת על כתפיי". 

לדברי אלשיך, שהוא אדם דתי, "המנהג היהודי הוא ששליח ציבור מכסה את ראשו בטלית. מרגע שנשלח על-ידי הציבור, כוחו מגיע מהציבור ששלח אותו. כוחי הוא כוחו של הציבור אותו אני משרת".

"משפחתי עלתה מתימן והתיישבה בירושלים", סיפר אלשיך. "בשבועות תשכ"ז שנת 1967 זכיתי כילד בן 4 להיכנס לעיר העתיקה. ההתרגשות הבלתי נתפסת הפכה לאירוע מכונן בחיי. ראיתי מול עיניי את בני המשפחה מתחבקים עם שכניהם הערבים. על רקע האירועים האחרונים אוחזת בי התרגשות מיוחדת במצעד מיוחד זה".

גם בהמשך דבריו הביע אלשיך חוש הומור בריא: "בחרתי להזמין לטקס שתי נשים שייצגו את אמי, אותה איבדתי בגיל 13. אחת מהן היא שרה לבל, השכנה שלי מילדותי. חיינו כמשפחה אחת. למיטב ידיעתי, אנחנו התימנים הראשונים בעולם שאכלו אלפחורס. האישה השנייה, הקשורה ליום המורה הנחגג בישראל, היא הרבנית מרים אמיטל".  

את דבריו סיכם אלשיך בכך שבעת האחרונה הוא למד עד כמה המשטרה מייחלת לשינוי. "מצאתי בסגל הפיקוד הכללי של המשטרה שותפי אמת לגיבוש תוכנית פעולה נחושה כדי להצעיד את המשטרה קדימה, כי לאזרחי ישראל אין משטרה אחרת. אנחנו כאן כדי לשרת את האזרח ולהקנות לו תחושת ביטחון. אנחנו נילחם בנחישות בכל עבריין וטרוריסט. נאפשר לאזרח ההגון לחיות את חייו באופן רגיל, ונגרום לעבריינים וטרוריסטים לפחד".