נעילה שלילית בבורסות אירופה; דוח התעסוקה בארה"ב לא איכזב

שוק העבודה האמריקני הוסיף בנובמבר 211 אלף משרות - וארה"ב בדרך להעלאת ריבית ■ דרגי לא הוריד את הריבית באירופה ולא הגדיל היקף רכישות האג"ח

בורסה אסיה / קרדיט: שאטרסטוק
בורסה אסיה / קרדיט: שאטרסטוק

בורסות אירופה ננעלו היום (ו') במגמה שלילית, בהמשך לירידות החדות באסיה ולנעילה השלילית בוול סטריט אמש, שבאו לאחר הודעות הבנקאים המרכזיים באירופה ובארה"ב. באסיה נרשמו היום ירידות של עד 2.2%. אירופה סיימה אתמול בירידות של עד 3.6%.

במוקד המסחר נתוני התעסוקה בארה"ב, שמאותתים כי הכלכלה הגדולה בעולם בדרך להעלאת ריבית בעוד שבועיים, כמו גם המדיניות של הבנק המרכזי של אירופה, לאחר הטלטלה אתמול.

 

נגיד הבנק המרכזי האירופי מריו דרגי הוריד אתמול את הריבית על הפיקדונות ב-0.1% לרמה של 0.3%- והאריך בחצי שנה את תוכנית ההקלה הכמותית, במסגרתה הוא רוכש אג"ח בהיקף של 60 מיליארד אירו מדי חודש - עד למארס 2013. עם זאת, הבנק המרכזי האירופי לא הוריד את הריבית הבסיסית והותיר אותה ברמה של 0.05% ולא הגדיל את היקף רכישות האג"ח כפי שציפו אנליסטים - וזה הביא לנפילות הבורסות ולזינוק של האירו מול הדולר.

המדדים בוול סטריט ירדו אתמול עד 1.7% לאחר שיו"רית הפדרל ריזרב ג'נט ילן הכינה את הקרקע להעלת ריבית בדצמבר. ילן הביעה אמון מלא בכלכלה האמריקאית ואמרה בין היתר כי הריבית האפסית מעודדת משקיעים לקחת סיכונים מיותרים. היו"רית חזרה על עמדתה כי הנתונים הכלכליים מאז אוקטובר תואמים לציפיות של הפד לגבי השיפור בשוק העבודה, ואמרה כי השוק קרוב ליעד התעסוקה המלאה של הבנק. עוד אמרה היו"רית כי עד השנה הבאה האינפלציה צפויה להשתפר, והדגישה כי גם כשהפד יעלה את הריבית, היא תשאר מרחיבה לזמן מה.

היום פורסם בארה"ב דוח התעסוקה לנובמבר, שמראה שארה"ב בדרך להעלאת ריבית ככל הנראה כבר החודש, לראשונה מאז 2006. על פי נתוני משרד העבודה האמריקני, שוק העבודה הוסיף בנובמבר 211 אלף משרות, מעל הצפי שעמד על 200 אלף, ושיעור האבטלה נותר על 5% - בהתאם לצפי. שיעור ההשתתפות במעגל העבודה עלה ל-62.5%.

גם החודשים אוקטובר וספטמבר עודכנו כלפי מעלה בשיעור של 35 אלף משרות, בסך הכל. באוקטובר מדובר על 298 אלף משרות חדשות בסך הכל, והנתון של ספטמבר עודכן כלפי מעלה ל-145 אלף.

הפד אמר מאז ומעולם כי התאוששות שוק העבודה הוא אחד הגורמים המרכזיים לסיום ההקלה המוניטרית והריבית האפסית שנהוגה בארה"ב כבר מהמשבר הפיננסי הגדול ב-2008, לצד עלייה באינפלציה. דוח התעסוקה, לצד נתוני מאקרו חזקים שפורסמו בארה"ב בחודשים האחרונים, לא יותירו ככל הנראה ספק בקרב קובעי המדיניות האמריקאים והם יעלו את הריבית ב-16 בדצמבר.

ארגון המדיניות המפיקות נפט, אופ"ק, החליט היום להעלות את יעד התפוקה ל-31.5 מיליון חביות ליום. בכך הוא מאריך את המדיניות שלו עד כה, שהביאה לצניחה של מחירי הנפט בחודשים האחרונים בשל מלאי עודף. זאת, שכן אף מדינה לא מעוניינת לוותר על הנתח שלה בשוק.

הארגון אכן לא היה צפוי לשנות את המדיניות בפגישתו היום בווינה, אולם היו שקיוו לתזוזה כלשהי מצד אופ"ק, לאחר שסעודיה הודיעה כי היא מוכנה לשקול קיצוץ של התפוקה אם גם מדיניות שאינן חברות בארגון, כמו רוסיה, יסכימו לצעד הזה.

ירידות גם באסיה

הבורסות באסיה נסחרו בירידות היום בהמשך לנעילה השלילית בוול סטריט אמש לאחר הודעות דרגי וילן. בפתיחת המסחר נרשמו ירידות חדות של עד 2.8% אך הן התמתנו מעט עד הסיום. 

בסין מתגברות ההערכות לצעדים נוספים של הממשל הסיני לסיוע לשווקים ולמערכת הפיננסית, ובאופן ספציפי - צעדים שימנעו תנודתיות חריפה במניות הבנקים ומכירות חיסול בימים של סנטימנט שלילי בשווקים. נתון מאקרו שלילי שפורסם היום מעיב על השוק - מדד מנהלי הרכש הסיני ירד מתחת לתחזיות השוק. 

הירידות מוול סטריט הגיעו גם לשוק היפני והבורסה ירדה לשפל של 3 שבועות. ברקע גם הודעת מיזוג ענקית בין החברות טושיבה, פוג'יטסו וחטבת המחשבים האישיים של סוני, Vaio. אם יהיה מיזוג כזה, החברה החדשה תחזיק בנתח שוק של 30% משוק המחשבים האישיים היפני בתחרות ישירה מול לנובו.