מרטין וולף: זה הסיכון מס' 1 לכלכלה העולמית היום

שידור חי מוועידת ישראל לעסקים 2015 ■ וולף: "למרות 7 שנים של מדיניות מוניטרית מרחיבה כמעט בכל העולם - יש חולשה בביקושים" ■ "ריבית הפד בסוף 2016 תעמוד על יותר מ-1%"

מרטין וולף / צילום: תמר מצפי
מרטין וולף / צילום: תמר מצפי

מרטין וולף, עורך משותף ופרשן כלכלי ראשי ב"פייננשל טיימס", טוען כי הכלכלה העולמית נמצאת בסופה של בועת אשראי שמשנה את העולם, וסבור כי הסיכון הגדול ביותר היום מגיע מסין. 

"אעשה את המיטב לכסות ב-10 דקות את כל מה שעובר על הכלכלה הגלובלית", אמר וולף בהלצה בוועידת ישראל לעסקים 2015 של "גלובס". "אנחנו בסופה של בועת האשראי שמשנה את העולם".

וולף הציג מחקר שהראה כי הציפיות של הכלכלות הגדולות בעולם מאותתות לצמיחה מואטת כבר שנים. לדבריו, "באשר לשנה הבאה התחזיות הכלכליות דווקא לצמיחה מוגברת יותר מהשנה הנוכחית. כמובן שבשווקים המפותחים והכלכלות הגדולות התחזיות אופטימיות יותר. באשר לשווקים המתפתחים, וביניהם סין, הציפיות הן לירידה בצמיחה בשנה הבאה ובהודו למשל צפויה הצמיחה החדה ביותר מבין שווקים האלה ב-2016".

וולף הוסיף והראה כי הביקושים העולמיים חלשים: "למרות המדיניות המוניטרית המרחיבה שנהוגה כמעט בכל העולם, לא רואים לחצים אינפלציוניים בעולם, וזה מעיד על החולשה בביקושים. גם הביקושים המקומיים, בגוש האירו למשל, חלשים יחסית. באשר לסין - היא הסיפור הגדול ביותר בשווקים העולמיים. הצריכה הפרטית הסינית בירידה מתמדת ונמצאת ברמת שפל של כמה שנים וזה משפיע כמובן על צמיחת הכלכלה".

וולף מנה את גורם הסיכון הגדול ביותר לכלכלה העולמית היום: ההאטה בסין והחשש מהתפתחות משבר פיננסי שם, כזה שיגלוש גם לגוש אירו ויסחוף את כל העולם איתו.

הפד יהיה אגרסיבי ב-2016?

בהמשך, בשיחה עם ריצ'ארד קווסט, מגיש ברשת CNN ומנחה התוכנית הכלכלית "Quest Means Business", נשאל וולף האם לדעתו הפד יעלה את הריבית כמה פעמים בשנה הבאה, וענה: "הפד ללא ספק יעלה ריבית מספר פעמים בארה"ב ב-2016. זה יהיה בתהליך הדרגתי, לדעתי שתי העלאות ריבית לפחות ובכל פעם העלאה חדה יותר - לריבית מעל 1% עד סוף 2016. הפד ימשיך בתהליך העלאת הריבית ולדעתי לא יוריד אותה לאחר מכן. אם הוא יצטרך באמצע התהליך להוריד שוב ריבית אחרי שהחל במהלך ההעלאות - זה יהיה מאוד מביך בשביל הבנק המרכזי".

וולף הוסיף כי "הפד תפקד טוב מאוד במשבר הפיננסי והגיב נכון ובמהירות כדי לעצור את הידרדרות הכלכלה".

לגבי הבנק המרכזי האירופי, וולף אמר כי התגובה שלו למשבר הפיננסי הייתה מתונה מאוד - וזה היה טעות: "השמרנות של הבנק המרכזי האירופי הייתה בעוכריו ומרגישים את זה עכשיו. כשמריו דרגי נכנס לתפקיד הנגיד הוא החל כבר בתגובות חריפות יותר למדינות אירופה מוכות החובות. הנקודה חשובה שצריך לזכור כי ה-ECB מייצג אסופת מדינות בעלות השקפה שונה כל אחת מהן על הכלכלה וזה קשה לנווט במקרה כזה אבל אני חושב שגוש האירו ישרוד בסופו של דבר".

וולף התייחס גם לצעדי הבנק האירופי בשבוע שעבר ואמר כי הבנק לא צריך להסתכל על תגובת השוק כדי להעריך את צעדיו. "השוק יגיב איך שהוא רוצה וזה לא שיקול", אמר.

באשר לשוק הישראלי, וולף אמר כי "המדיניות המוניטרית מנוהלת טוב ע"י בנק ישראל וגם מדיניות הממשלה. אם אני הייתי עומד בראש הייתי עושה רפורמות לטווח הארוך ולא לטווח הקצר - והן יהיו כאלה שמעודדות צמיחה ארוכת טווח".

וולף התייחס שוב לסין ואמר כי הממשל לא יאפשר כניסה למיתון ארוך, אבל בהחלט תהיה ירידה בצמיחה של הכלכלה שם: "סין תהפוך ליבואנית נפט אף גדולה יותר מכפי שהיא היום ותהיה דומיננטית ביותר בתחום הזה, ואם מגמת הצמיחה הארוכה שלה תימשך בשנים הקרובות - היא תהיה גורם מכריע מאוד בכלכלה העולמית".

לדברי וולף, מחירי הנפט הנמוכים יימשכו להיסחר ברמות האלה בשנים הקרובות וייקח זמן עד שיעלו בחזרה באופן מהותי. "אם הייתי צריך לקבל החלטה אחת בלבד - שגוש האירו ייצא ברפורמה מקיפה להעלאת הצריכה הפרטית, והצמיחה, אבל אני לא צופה שזה ייקרה", סיכם וולף.