סלינגר: "יש מקום להוריד עוד את דמי הניהול בפנסיה"

המפקחת על שוק ההון, הביטוח והחיסכון בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס": "החיסכון הפנסיוני החדש - שהיקפו 600 מיליארד שקל - גדל ב-10% מדי שנה" ■ "המוסדיים גובים דמי ניהול ב-7 מיליארד שקל בשנה"

דורית סלינגר / צילום: אוריה תדמור
דורית סלינגר / צילום: אוריה תדמור

דורית סלינגר, המפקחת על שוק ההון, הביטוח והחיסכון במשרד האוצר, אמרה היום (א') בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" כי חיסכון פנסיוני יותר חשוב אפילו מדירה, והדגישה את מטרת-העל של המחלקה בראשותה: הבטחת חיסכון פנסיוני הולם לחוסכים שיפרשו לגמלאות.

"חיסכון פנסיוני הוא אחד הנכסים המרכזיים שיש לפרט היום, לא פחות מדירה", אמרה סלינגר. "החיסכון הפנסיוני החדש הוא בהיקף של 600 מיליארד שקל שמתפלגים בין ביטוחי חיים, פנסיה חדשה וקופות הגמל; הוא גדל ב-10% בשנה ואף יותר. צריך להתייחס ולטפל בתשואה על הנכסים, איכות השירות ועלות הניהול. שלושת הדברים האלה הכרחיים באפיק הזה".

סלינגר התייחסה גם לדמי הניהול בפנסיה ואמרה שיש מקום להורדה נוספת: "דמי הניהול ירדו לאורך השנים בעקבות צעדים של האוצר לעידוד תחרות. למרות מגמת הירידה הזו, סך דמי הניהול שהמוסדיים גובים במגמת עלייה - בסביבות 7 מיליארד שקל. וזה צריך להשתנות - יש מקום לזה.

"הפעילות שלנו היא אצל המתווכים, המוסדיים, וחוסכים ומעסיקים. המתווכים - סוכני הביטוח למשל, צריכים לקחת את טובת החוסך לפני טובתו האישית. לתת את השירותים הטובים ביותר במחיר הטוב ביותר, ללא ניגודי אינטרסים".

סלינגר הוסיפה כי "יש לעצור הטיה או אפליה באשר לבחירת אפיק השקעה כזה או אחר, ולבסוף אנחנו מכוונים לתת כלים לחוסך כדי לעקוב אחרי ניהול החיסכון הפנסיוני, כלים שיתנו לו את היכולת לקבל החלטות בעצמו. שר האוצר ואני מקדמים רפורמה שתפורסם בקרוב לעובדים שלא מאוגדים, שלא נמצאים בתאגיד, והיא תבטיח גם את החיסכון הפנסיוני שלהם. אנחנו רוצים לשפר את הוודאות בקצבה. נפעל ונעשה מצידנו אבל הציבור עצמו חייב להיות ער ואקטיבי ולקבל החלטות ולא להיות שאנן. הפנסיה תגיע בסופו של דבר וחייבים לתת על זה את הדעת".