המהלך הגדול של פרטנר? בדרך למכרז שידורי הכדורגל

מאיימת לבקש צו מניעה למכרז הטלוויזיה של הכדורגל הישראלי ■ הסיבה: מעוניינת לשדר בטכנולוגיה חדשה (OTT) בפלטפורמה שעדיין לא הקימה - כאשר במינהלת מתעקשים כי במצב כזה על פרטנר לשלם כ-20% יותר

יממה לפני הדד-ליין שנקבע למכרז השידורים של הכדורגל הישראלי, מאיימת חברת הסלולר והאינטרנט פרטנר לפנות לבית המשפט בבקשה להשית צו מניעה על ההליך - כך נודע ל"גלובס".

פרטנר, שבשליטת המיליארדר חיים סבן, רכשה את מעטפות המכרז של מינהלת הליגה בכדורגל ובוחנת - על-פי הערכות של גורמים בשוק - אפשרות לכלול את משחקי הכדורגל הישראלי במסגרת שירותי הטלוויזיה שלה אותה היא מתכוונת להשיק.

מאחר שמדובר בהליך טכני שונה של שידור המשחקים מכפי שהיה קיים עד היום - שידור באמצעות טכנולוגיה אינטרנטית (OTT), שלא תצריך למעשה חיבור הלקוחות לכבלים או ללוויין - ביקשה פרטנר מהמינהלת מספר הבהרות בטרם תגיש הצעה רשמית על אחת מהחבילות, או יותר, המוצעות במכרז.

לפרטנר הובהר על-ידי המינהלת כי במקרה כזה - מאחר שמדובר בפלטפורמה לא קיימת עם זמן לא ידוע של חדירה לשוק - הרי שעל כל הצעה כספית שתגיש פרטנר, היא תידרש (במידה שתזכה ותחליט לשדר בטכנולוגיית OTT) לסכום נוסף של 20% על הצעתה המקורית שהגישה בפועל.

בין היתר הובהר לפרטנר כי ברגע שתצליח להגיע בשירותי הטלוויזיה שלה ל-250 אלף מנויים, הסכום העודף מאותו רגע על ההצעה המקורית שהגישה יהיה 10% בלבד.

בפרטנר פנו הבוקר (ב') למינהלת בדרישה להאריך את המכרז ב-10 ימים, ודרשו במקביל להשוות את תנאי הפתיחה הכספיים המוצעים להם אל מול המתחרות הטלוויזיוניות "הרגילות".

בפרטנר בוחנים מזה תקופה ארוכה את הכניסה לשוק שידורי הטלוויזיה, בדומה למהלך אותו השיקה סלקום לפני כשנה. הרעיון הוא לייצר שירותי תוכן חלופיים ללקוחות, בעלות אטרקטיבית ומופחתת מאלה שנגבים מלקוחות הכבלים והלוויין.

יש לציין כי לפרטנר, ולמעשה לכל רוכש, קיימת האופציה למכור הלאה את חבילת השידורים באם זכה בה - לתקופת זמן קצובה או לכל תקופת הזמן של המכרז (4 עונות - 2016/17 עד 2019/20). במקרה של פרטנר, למשל, מהלך כזה יכול לאפשר לה זמן התארגנות עד להשקה מסודרת של שירותי הטלוויזיה שלה.

מכרז השידורים שהוציאה המינהלת מציע למתמודדים 3 חבילות עיקריות: חבילה 1: המשחק המרכזי - מחיר סף של 18 מיליון שקל; חבילה 2: המשחקים המשניים (2-7) - מחיר סף של 23 מיליון שקל; חבילה 3: גביע המדינה, גביע הטוטו, משחק אלוף האלופים, ליגה לאומית ותוכנית המגזין (תקצירים) - 14 מיליון שקל. הדד-ליין להגשת ההצעות נקבע ל-8 בדצמבר.

ממכתב תגובה ששלחה היום המינהלת לפרטנר, והגיע לידי "גלובס", עולה כי המינהלת דחתה את בקשת פרטנר לדחיית המכרז. בין היתר טוענת המינהלת כי אינה מוכנה לעשות כן, מאחר שהצמידות של סיום מכרז השידורים של הכדורגל הישראלי לזה של הליגה האנגלית (מסתיימים בהפרש של 24 שעות) אמור לייצר לה סביבה תחרותית טובה יותר שתביא למימוש הפוטנציאל של הזכויות.

"נכון להיום עורך המכרז הצליח ליצר 'אקלים תחרותי' חדש ושונה, ונראה כי קיימת נכונות של ממש של מספר גורמי שידור להתחרות במסגרתו. עבודה מאומצת זו תרד לטמיון, תוך שייגרמו לעורך המכרז ולכדורגל בישראל נזקים אדירים, מקום בו המכרז יידחה למועד המאוחר למועד סיום מכרז שידורי הליגה האנגלית, שכן כל שינוי בבעלות ב'נכסי השידור' יכול להשפיע משמעותית על שווי הזכויות ועל עניין השוק במוצר... אנו תקווה כי מי מהצדדים להליך אינו מבקש 'להנדס' את לוחות הזמנים באופן מלאכותי על-מנת להביא לצמצום התחרות במכירת זכויות השידור של משחקי הכדורגל בישראל", מציינת המינהלת במכתבה לפרטנר.

בהקשר של הדרישה לתוספת תשלום מפרטנר, כותבת המינהלת כי הסיבה לכך נובעת מכך שעל אף שמדובר ברשת מתקדמת טכנולוגית, הרי שעשוי לקחת זמן עד להשגת חשיפה לשידורים, ובכך קיים חשש לפגיעה, גם אם זמנית, בהכנסות ממפרסמים ובקידום המותג.

גורמים בשוק התקשורת ציינו בהקשר זה כי "לדוגמה, חברת Perform זכתה לאחרונה בזכויות השידור של הפרמיירליג האנגלית בגרמניה, אוסטריה וליכטנשטיין עוד טרם השיקה פלטפורמת OTT. מדובר בפלטפורמה שמטרתה להגדיל את התחרות ולאפשר לצרכן חופש בחירה מגוון יותר, כך שישלם עבור התוכן שבוחר לצרוך, ולא על-פי חבילות מראש".

מחברת פרטנר לא נמסרה תגובה.