"אנו צריכים להפנים שלמציאות הנוכחית אין חצי דבר עם מה שלמדנו באוניברסיטאות ובקרנות הגידור ובמכוני המחקר"

המומחים בפאנל ההשקעות בוועידת ישראל לעסקים נאלצו להודות שהמצב הנוכחי בשווקים מקשה על מתן תשובות ברורות לשאלה איפה לשים את הכסף 

פאנל איפה לשים את הכסף  / צילום: תמר מצפי
פאנל איפה לשים את הכסף / צילום: תמר מצפי

מי שציפה להיכנס אתמול בחמש אחר הצהריים לאולם B במלון דיויד קונטיננטל בתל אביב, להקשיב בתשומת לב במשך שעה וחצי ואז לצאת לעולם ולדעת היכן כדאי לו להשקיע את כספו, עשוי היה להתאכזב. כותרת הפאנל היתה "איפה לשים את הכסף: לאן פונים השווקים - צניחה או התאוששות?", אולם ארבעת המומחים התקשו לספק שורה תחתונה.

המנחה, פול בלוסטיין, חוקר במכון ברוקינגס לחקר מדיניות חברתית ובמרכז למדיניות חוץ, פנה אל הקהל בדברי הפתיחה שלו, והפנה אליו את השאלה אם נותרו מקומות בטוחים להשקיע בהם. "סין כבר לא בטוחה, המדינות המתפתחות מתפתחות בקצב איטי מדי ואפילו מחירי הסחורות יורדים. מה עושים במציאות כזאת? אם גם אתם שואלים את עצמכם את אותה שאלה - אתם נמצאים במקום הנכון".

ארבעת הפאנליסטים סקרו בזה אחר זה את המציאות הגלובלית הנוכחית, והודו בגילוי לב שאין להם המלצות מרגשות יותר מרכישת אג"ח אמריקאיות לטווח ארוך - כאלו שמספקות ריבית של לא יותר מ-2.5%. מתי תשתנה המציאות בצורה שתעלה את השווקים הגלובליים לנתיב של צמיחה? על כך היה להם הרבה יותר קשה להשיב.

סטיבן קינג, יועץ כלכלי ראשי בבנק HSBC, הסביר כי בעולם דפלציוני שבו שיעור הריבית כמעט אפסי, השקעה באג"ח ממשלתית היא פחות או יותר האפשרות היחידה. ד"ר דיוויד וו, ראש המחקר הגלובלי וראש תחום מטבע בבנק אוף אמריקה מריל לינץ', פתח את דבריו בסקירה קצרה על השנה שלא הייתה. "ברבעון הראשון והשני חשבנו ש-2015 תהיה דווקא שנה טובה", הוא אמר, "אבל באוגוסט השוק הסיני קרס, ושלח גלי הלם לכל השווקים בעולם. הדפלציה תמשיך לדעתי בשנתיים הקרובות לפחות".

ד"ר כריסטיאן קלר, ראש תחום מחקרים כלכליים בברקליס העולמי הסכים. "2016 לא תהיה השנה שבה האינפלציה תחזור. בחמש השנים האחרונות הרווחת בכל תחום שבו השקעת מלבד בסחורות, אבל המציאות הזאת השתנתה. בסין, שבה סיפרו לנו על צמיחה בלתי פוסקת, גילינו כולנו בשנה האחרונה שרמת הצמיחה פשוט נמוכה בהרבה מכפי שאמרו לנו שהיא".

"על גבול פקיסטן אפגניסטן"

אבי טיומקין, יועץ לקרנות גידור בינלאומיות, היה בוטה יותר מחברי הפאנל האחרים. "לפני הפאנל דיברנו בינינו ושאלנו אם ישנן כיום השקעות בטוחות. חשבתי לעצמי שהשקעה בגבול שבין פקיסטן לאפגניסטן יותר בטוחה מכל השקעה אפשרית כיום.

"אנחנו צריכים להבין מה קרה בחמש השנים האחרונות ולהפנים שלמציאות הנוכחית אין דבר וחצי דבר ממה שלמדנו באוניברסיטאות ובקרנות הגידור ובמכוני המחקר. הנתונים שעל פיהם אנחנו פועלים הם כאלו שאנחנו לא יכולים לסמוך עליהם. ראינו את זה בסין, ומבחינתי גם גרמניה היא דוגמה לכך עם מה שקרה בפולקסווגן. תראו גם מה קרה בחמש השנים האחרונות למשקיע כמו וורן באפט שכל ההשקעות הגדולות שלו הסתבכו".

טיומקין המשיך לתאר את העולם הכאוטי שבו אנו חיים: "יש תופעות שאי אפשר היה לצפות. מישהו חשב שדונלד טראמפ יוביל בכזה הפרש בפריימריס הרפובליקאים? מישהו צפה כזאת עלייה של כוחות שמאליים סוציאליסטיים באירופה? את גל הפליטים? והאירו? הוא שייך להיסטוריה. עד שיבינו שהוא הבעיה ולא הפתרון זה יהיה המצב".

בלוסטיין התייאש. "אבי, הייתי נותן לך להמשיך, אבל אתה מייאש אותי. בסוף אגיע למסקנה שהדבר היחיד שאפשר להשקיע בו הוא קופסאות מרק!"

טיומקין: "ועדיין לא דיברתי על פוטין!"

כשעלתה מהקהל דרישה ספציפית לעצות, הסתמן סוג של קונצנזוס בין המשתתפים. וו: "כשחושבים על השקעה בטוחה צריך לזכור שהיא תהיה זו עם התשואה הנמוכה יותר. אג"ח אמריקאית ל-30 שנה מציעה תשואה של 2.5% אבל בפועל מדובר בפחות".

קלר הימר שהדולר ימשיך במגמת ההתחזקות שלו ושהאירו ימשיך להיחלש. "אנחנו תומכים בהשקעה בדולר ובלעשות שורט על שווקים מתעוררים, אבל אנחנו מזכירים שיש סיכונים בשווקים הללו. עד כה ברקליס צדק בקשר לאירו ולדולר, אבל אני מזכיר לכולנו שלא מדובר במדע או במתמטיקה".

הכי בטוח בארה"ב

טיומקין הסכים. "ארצות הברית היא המקום היחיד שמאפשר לנו להרגיש בטוחים ושהנתונים שם לא מזויפים על-ידי הרשויות. בעיניי הכי טוב להשקיע באג"ח ממשלתיות אמריקאיות, ואם אתם רוצים להיות ספקולנטים תעשו שורט על אג"ח ממשלתיות איטלקיות נניח. אג"ח ממשלתית אמריקאית לעשר שנים תתן לכם תשואה של 2.2%-2.5%".

הקהל לא אהב את ההצעות הסולידיות. "עד מתי יימשך המצב הנוכחי שבו הריבית כה נמוכה?", שאל מישהו. "שנה? שנתיים? חמש שנים? עשור?"

"כל האפשרויות ייתכנו", השיב קינג. "בגדול, ארצות הברית מתאוששת, אבל זה לא אומר שלא יהיה שם עוד מיתון. כדי לייצר אינפלציה צריך שהממשלה תקנה יותר, ואז הציבור קונה יותר, וכשכולם מוציאים כסף נוצרת אינפלציה. אבל אם עושים את זה ככה - מעודדים צריכה - אפשר לעבור בקלות להיפר-אינפלציה. אף מדינה לא התכוונה אי פעם להיכנס להיפר-אינפלציה, וזו סכנה רצינית שהישראלים מכירים ממה שהיה לכם פה לפני כמה עשורים, אז כולם מאוד זהירים".

"האם במצב כזה יש להשקיע בנדל"ן?", שאלה מישהי מהקהל. חברי הפאנל לא היו חד-משמעיים. הם סיפרו על כך שבכל רחבי העולם משקיעים סינים רוכשים עוד ועוד נכסים, אבל הזהירו מבועה. קינג הסביר ש"בעשורים האחרונים היו הרבה בועות נדל"ן, ולנסות להמריץ כלכלה באמצעות דחיפת מחירי הנדל"ן כלפי מעלה זה עסק שיש בו סיכונים רבים".

"אז מה הם בעצם אמרו?", פנה אחד מהיושבים בקהל לחברו כששניהם צעדו אל מחוץ לאולם בתום הפאנל. "על מה לשים את הכסף?". "שמעת בעצמך", הוא ענה לו. "הדבר היחיד שהם סגורים עליו הוא שזו לא תקופה טובה".