JP מורגן: אג"ח "זבל" מאותתות על קריסה בשוק המניות

אנליסטים בבנק ההשקעות פרסמו השבוע סקירה שבה הם מציינים כי הגידול במרווחי האשראי לצד הגידול החד במספר החברות בעולם שנקלעו לחדלות פירעון - הם לא סימן בריא לגבי שוק המניות האמריקאי

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

מספר החברות בעולם שנקלעות למצב של חדלות פירעון, כמו גם מספר החברות שדירוג האשראי שלהן ירד לאחרונה, העפיל לרמות שלא נראו מאז 2009. אנליסטים בג'יי.פי מורגן מעריכים שהנסיגה בשוק האשראי בארה"ב מציבה איום בפני שוק המניות.

המשקיעים באג"ח זבל, (אג"ח בעלות סיכון גבוה במיוחד שבדר"כ נושאות תשואה דו ספרתית) צפויים לראות תשואה שנתית שלילית, לראשונה מאז פרוץ המשבר הפיננסי ב-2008. אנליסטים בג'יי.פי מורגן רואים בכך סימן מבשר רעות. בדוח שפרסמו השבוע הם ציינו כי האינדיקטורים הטובים ביותר שיכולים לאותת על מיתון קרב, הם מרווחי האשראי, עקומת התשואה ושולי הרווח.

מרווחי האשראי באג"ח הזבל האמריקאיות נמצאים במגמת התרחבות מאז יוני 2014 ולא רק בשל הירידה החדה של סקטור האנרגיה. ללא מגזר האנרגיה, המרווחים גדלו ב-230 נ"ב כך שכאשר מנתחים את התמונה הרחבה יותר, ע"פ ג'יי.פי מורגן, שוק האשראי האמריקאי נדחק לפינה.

"חוזקו של שוק האשראי היה אחד התומכים הגדולים בשוק המניות. ההיפוך בתשואות האג"ח זבל הוא לא סימן בריא לביצועים בשוק המניות", נכתב בדוח של ג'יי.פי מורגן. "כאשר מרווחי האשראי גודלים, התנודתיות בשוק המניות גוברת", הם מציינים.

עדות נוספת לנסיגה בשוק האשראי ניתן למצוא כאמור בגידול במספר החברות בעולם שנקלו לחדלות פירעון. ע"פ הנתונים, מס' החברות שפשטו רגל עלה ל-102, מספר שנראה לאחרונה רק ב-2009.